Stav šasi TRF 416X po dvou měsících provozu

Igor Vlahovič


<p>
Dne 8.5.2010 jsem dokončil stavbu závodního speciálu Tamiya TRF 416X. Po dostavbě
šasi bylo vše nové a nikde nebyly žádné vůle. Jednalo se především o hybné části<!– separe –>
(řemeničky, kardany, unašeče) a kuláčky, na které se uchycují spojovačky.
</p>
<p>
V brzké době jsem uvedl model do chodu a začal s ním pravidelně jezdit. Odjel jsem
s ním dva ostré závody (Mibosport, Xray Challenge 2010 Morava a Čechy) a pravidelně
s ním kroužil u Globusu a ve Slavkově u Brna.
</p>
<p>
Po motorické stránce jsem používal pouze motor SP 13,5 T a kromě závodů a Slavkova jsem
ještě převážně jezdil se staženým výkonem. Zhruba rychlostí s motorem Johnson. Jednak abych
srovnal rychlost s kolegy a také kvůli době jízdy na baterie. V podtstatě jsem se snažil podvozek
„šetřit“.
</p>
<p>
Zajímalo mě, jak budou opotřebovány za dobu cca 2. měsíců zejména nejvíce namahané části modelu. Rozdělal jsem proto podvozek a prostudoval jednotlivé díly. Postupně jsem se podíval na zadní kuličkový diferenciál, přední pevnou osu, kardany, unašeče kol, řemeničky a posléze i na kuláčky spojovaček. Vše jsem se pokusil zachytit jednak fotografií a také názorně demonstrovat na videu.
</p>
<p>
Video a foto vám to přiblíží. Nicméně je nejvíce namáhán zadní kuličkový diferenciál a to především unašeče. Tam je viditelné vychození duralových částí. Protikus na kardanu (plastová podkovička) je také na konci životnosti. Zde je viditelná vůle. Pokud nyní vyměním
podkovičky, vůle se změnší, ale stále tam drobná bude.
</p>
<p>
Menší vůle vznikla na jedné z řemeniček u hnacího kola. Dosedají tam duralové části na sebe a drobná vůle tam vznikla. Přední a zadní bílé řemeničky jsou v pořádku a bez známky opotřebení. Oba řemínky také.
</p>
<p>
Kardany v místě spojení jsou lehce vychozené. Ty zadní o něco více než přední. Jak jsem již psal, plastové podkovičky již bude potřeba vyměnit. Jsou na konci životnosti.
</p>
<p>
Unašeče kol, na které se nasazují disky jsou v pořádku.
</p>
<p>
Tlumiče mne překvapily, protože drží stále dobře a není potřeba často doplňovat olej. Po jízdě jsou poměrně čisté. U staré 414ky jsem měl problém a po nějaké době jsem musel dolévat.
</p>
<p>
Kuláčky spojovaček (nastavení odklonů, rozbíhavosti, uchycení tlumičů atd.) jsou také v pořádku, pouze již hlavička není eloxovaná. A to na přední části. Zde nevznikly vůle a vše drží velmi těsně.
</p>
<p>
Ještě jsem měl rozdělán kuličkový diferenciál a třecí pláty a kuličky jsou také v pořádku. Po složení jsem mohl opět lehce diferenciál nastavit.
</p>
<p>
Vůle v ramenech jsou v pořádku a protože jsem s modelem nehavaroval nijak tvrdě, druralové nosníky předních a zadních ramen jsou bez poškození. Ramena dobře drží.
</p>
<p>
Snažil jsem se vše zachytit na foto a video pro snažší popis. Nicméně ani toto opotřebení v mém případě nemá vliv na jízdní vlastnosti podvozku a stále se mi s ním jede velmi dobře. Poslední závod byl důkazem. Ovšem bylo by potřeba nejvíce opotřebené díly vyměnit, aby
podvozek byl ve 100% kondici a myslím si, že někteří špičkoví závodníci určitě po kratší době některé z těchto komponent kontrolují a mění za nové.
</p>
<p>
Jak je to u jiných typů podvozků v současné době nevím, ale když jsem jezdil Xray T2007, tak se tam výše uvedené díly také přirozeně opotřebovávaly. Ale doba pokročila a tak kdyby někdo z kolegů měl zkušenosti s jiným typem šasi, stačí poslat info. Mějte na paměti, že jako každá mechanická součástka se i zde musí zákonitě projevit časem únava materiálu. Jde o to, kdy a za jakých podmínek.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/S-lT6_Tvc84&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/S-lT6_Tvc84&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>