TECH: Raptor TC18 a první ostrý závod

Igor Vlahovič


<p>
Rozhodl jsem se vám více přiblížit podrobnosti testu podvozku Raptor TC18, které jsem
nasbíral na závodě Mibosport dne 5.12.2009. Byl to <!– separe –>sice hektický den, ale něco jsem
si přece jen zapamatoval.
</p>
<p>
Na začátku závodu jsem začal testovat a ihned se objevil problém s vypínáním regulátoru
Novak Mongoose po chvilce jízdy. To jsem měl model beze změn a jen jsem dal lehčí ratio a
to 42/17. Měl jsem obavy o dojezd a tak jsem zvolil lehčí převod. A ještě jsem oddělal podložky
z prostoru řemeniček na obou stranách. Vymezují vůli mezi ložisky.
</p>
<p>
Už jsem nevěděl co dále. Nakonec jsem tam podložky vrátil, ratio zpět na 42/19. V první ostré
jízdě ještě dvakrát model vynechal. A pak již byl klid. Proč ? To netuším.
</p>
<p>
Všechny kvalifikace jsem pak neměl problém. Motor jsem pro jistotu chladil větráčkem, který jsem
umístil za motor (místo tam bylo). Po dojezdu motor v normálu a i regulátor.
</p>
<p>
Z baterie Ray Gold 1100 mAh 33C jsem za 5 minut jízdy vyjel maximálně 780 mAh. Více jak 800 mAh
nikoliv. Což mne příjemně překvapilo. Spotřeba byla sice vyšší, ale i díky odporům obou řemínkům
ještě dle mne v míře.
</p>
<p>
Plato horní jsem jel napevno. Diferenciály jsem lehce povolil. Topspeed se zdál menší hlavně na začátku
závodu. Ale oproti ostatním jsem neztrácel, i když jsem byl o něco pomalejší. Plynulost a
jízda bez chyby = úspěch. Model jel krásně rovně, v zatáčkách držel stopu přesně a mohl jsem
plyn držet i v dlouhé zatáčce. Když jsem odstavil, řemínky se postaraly o automatickou brzdu.
Nájezd byl tedy do zatáčky „vyšší“.
</p>
<p>
Jel jsem kola medium široké vpředu i vzadu. Nemazal jsem po celý závod. Jakoby kola mazivo vstřebávaly
v průběhu jízdy. Nezaznamenal jsem náznak převrácení v ostré zatáčce a to i v plné rychlosti.
</p>
<p>
Jel jsem model s větší světlostí než na Xray. Pružiny jsou u modelu Raptor měkčí a tak jsem musel
mít vyšší světlost. Když jsem na model umístil elelktroniku, vše kleslo. A tak se model snížil
a nepřevracel se. Dráha tlumičů je delší.
</p>
<p>
Za celý závod se model choval stejně. Pak se uvolnil motor a já musel odstoupit. Přípravil
jsem tedy XRAY M18 PRO na poslední finále. Ponechal jsem stejné ratio 42/19, kola jsem použil
z Raptora.
</p>
<p>
Neměl jsem možnost nějak ladit. Ale kdybych neudělal chyby, dosáhl bych stejného, možná
nepatrně lepšího nájezdu. Protože kol pod 16 sekund bylo u modelu Xray více. Model jel
na pohled svižněji, ale zdál se mi „neklidnější“. Bohužel jsem to nenatočil. Ale s Raptorem
byla jízda ve stejné rychlosti opravdu klidnější.
</p>
<p>
Na fotkách vídíte první finále a průjezdy, kdy jsem jel Raptor. Na další vidíte finále číslo
3, které jsem jel s Xray M18 PRO. Spotřeba nebyla po jízdě měřena. Ale na Xray Challenge Brno
je to cca 650 – 700 mAh za stejný časový interval.
</p>
<p>
Osobně jsem měl z jízdy s podvozkem Raptor TC18 dobrý pocit. Až na nalomený držák motoru, který
ale stále může být používán, jsem nenarazil (kromě vypínání) na problém. To mi stále vrtá
hlavou a nemohu na nic přijít. Problémem zůstává tuhost řemínků, které mají za následek
vyšší spotřebu a zahřátí motoru po jízdě.
</p>
<p>
Další testy budou následovat a snad jsem vám nyní prozatím přiblížil funkčnost tohoto podvozku.
Osobně si myslím, že budu konkurenčně schopný i na závodě Xray Challenge Morava v Brně. Pokud
se tam pojede také na 5 minut, nebudu řešit kapacitu LiPo. U delší jízdy (Brno – Březí 8 minut
nebo ZVK 10 minut) – tam už to bude vyžadovat vyšší kapacitu. Ale to jsou jen odhady, které
musí potvrdit realita.
</p>
<p>
<a href=“http://masterscz.phorum.cz/index.php?topic=11″ target=“_blank“>DISKUSE K ZÁVODU</a>
</p>