TECH: Raptor TC18 vs motor Novak Mongoose

Igor Vlahovič


<p>
Nervalo dlouho a já se rozhodl uspíšit instalaci systému Novak Mongoose do modelu
Raptor TC18. První část podrobného popisu najdete <a href=“https://www.masters.cz/tech-raptor-tc18-podrobny-nahled-15638″ target=“_blank“>ZDE</a>.
</p>
<p>
Jednalo se spíše o umístění motoru <!– separe –>Novak než regulátoru, který tam již úspěšně byl
nainstalován v první fázi. Měl jsem při pohledu na velikost motoru Novak obavy z možných
komplikací v jeho použití. A bohužel se moje domněnka naplnila. Podívejme se na to opět
podrobněji:
</p>
<p>
<b>Uchycení motoru v podvozku:</b>
</p>
<p>
Uchycení motoru do kompozitového držáku proběhlo bez problémů. Ovšem při montáži na podvozek
vznikl první problém. Díky většímu průměru motoru jedna strana motoru zapadá do drážky v platu,
druhá strana zůstala položená na karbonové desce. Z toho plyne, že motor je nyní ve sklonu
a pastorek nebude kolmo na hlavní hnací kolo.
</p>
<p>
Zde by se tento problém odstranil výrobou jiného držáku motoru. Druhou možností je podložit
samotný držák a vyrovnat tak motor samotný. Ovšem změna polohy ozubení – z toho mám obavy. Další
co mě napadlo, je vybrousit prohlubení v samotném platu šasi.
</p>
<p>
<b>Možnosti posunu a nastavení vůle mezi pastorkem a hnacím kolem:</b>
</p>
<p>
Zatím jsem měl narychlo k dispozici pastorky Alien, které bych musel převrtat, abych je mohl
nasadit na hřídel Novaka, která je většího průměru. Pokusil jsem se to provést ruční vrtačkou
a jak výsledek dopadl vám nemusím sdělovat…
</p>
<p>
Nicméně 21 zubů na 180ku jsem na 42T hnacího kola dostal těsně. Pokud jsem nasadil na osku klasiku
Xray pastorek 21T, neměl jsem šanci. Zde jsem tam dostal tak tak 20ku, aby byla vůle. Ale musel
jsem brát v úvahu větší rozměr pastorku Xray díky modulu. Ale i tak je potřeba dávat pozor na
možnosti.
</p>
<p>
Osobně jezdím na Xray šasi 42/19, 20, 21 pastorky. A tak jsem uvažoval i podobném převodovém
poměru v tomto případě.
</p>
<p>
<b>Karoserie a jejich možnosti:</b>
</p>
<p>
Při prvním testu s motorem řady 180 jsem nasadil na šasi karoserii Dodge Stratus a vše bylo
naprosto v pořádku. Jaké však bylo překvapení, když jsem zkusil stejnou karoserii na šasi
Raptora s motorem Novak Mongoose.
</p>
<p>
Dodge Stratus má šířku 114mm. Když jsem proměřil šíři podvozku v místě s motorem, dostal jsem
se na 116 mm. To není na první pohled až takový rozdíl. Ale musíme si uvědomit středovou polohu
v modelu a že motor sám o sobě vyčnívá přirozeně více. A tak i když je karoserie dostatečně široká,
motor přesahuje nejen hranu šasi, ale i tlačí karoserii ven. Za předpokladu, že je nasazena přesně
na střed podvozku.
</p>
<p>
Na fotkách vidíte o kolik je karoserie Stratuse „vyboulená“. Takto se jet ostrý závod nedá a
to hlavně z bezpečnostního hlediska motoru a i celého auta. Jeden náraz na choulostivé místo
a je na škodu zaděláno. Nehledě na to, jak to vypadá.
</p>
<p>
Nedalo mi to a zkusil jsem použít i další dvě karoserie – Lola RASK (Radek Skopal) a Lola od
BPA.
</p>
Lola BPA – je stejně široká jako Stratus. Má měkčí boky a tak to není na první pohled tak zřetelné.
Ale považuji tuto kombinaci za neschůdnou a stejně nebezpečnou.
</p>
<p>
Lola RASK – nejširší možná varianta. Šíře 115 mm. Že by cesta z města ? Měl jsem k dispozici
boudičku bez vyvrtaných otvorů na sloupky. Ale stačilo přiložit podvozek do karoserie a zde
se jednalo o nejlepší výsledek. Ale…
</p>
<p>
Pokud jsem šel na přesné umístění karoserie na šasi Raptor, opět motor tlačil na bok karoserie,
i když již podstatně méně. Bok je pevný a tak zde by byl pokus dle mého názoru na závodě proveditelný.
Pokud jsem polohu modelu dal pouze na jednu stranu, pak motor problém s místem neměl. Ale mít
karoserii na podvozku nevystředěnou, tak to asi ne…
</p>
<p>
Pokud používáte střídavé motory velikosti 180 (Mamba, Tekin, EzRun apod.), nemusíte mít obavy.
Výše uvedené problémy vás minou. Novak Mongoose je však jiná parketa. Ale musíme si uvědomit, že tento systém je všeobecně určen pro jiný typ modelů (MT a T 1/18) a nikoliv do 1/18 Onroad.
</p>
<p>
Z výše uvedeného vyplývá, že použití motoru Novak je v tomto podvozku problémem. Jistě, jsou
tu možnosti úprav šasi a další myšlenky, které šikovného strojaře a kutila napadnou. Když
se zamyslím například nad schopnostmi kolegy Radka Skopala, nebyl by v tom problém. Ale bez
znalostí a vybavení máte omezené možnosti. Většina uživatelů si podvozek koupí a má v úmyslu
jej bez úprav ihned začít plně používat. V tomto případě je to dle mého názoru hodně komplikované.
</p>
<p>
Za případné nápady a řešení předem všem děkuji. Snad se mi podařilo vystihnout podstatu problému.
</p>