TECH: Raptor TC18 – podrobný náhled

Igor Vlahovič


<p>
OPRAVEN odstavec o uložení diferenciálů v blocích. Nelze měnit směr jízdy prohozením, protože to díky výřezům v blocích diferenciálů ani nejde. Navíc nejde o boční ozubení, ale o horní vedení řemínkem. Za chybu v testu se omlouvám, uniklo mi to. Máme však pozorné čtenáře…
</p>
<p>
Dostala se mi do rukou stavebnice podvozku <a href=“http://www.alienpower.net/“ target=“_blank“>Alien Power</a>
v měřítku 1/18, kterou zapůjčila
firma <a href=“http://modely.fogt.cz/eshop.php?ID2=&ID=&idz=&h1=&h2=&h3=&h4=“ target=“_blank“>MODELY FOGT</a>. Nejedná se však o stavebnici <!– separe –>doslovně, protože podvozek je dodáván již
sestaven.
</p>
<p>
O tomto modelu zde již byla zmínka v podání Martina Lásky. Ale jednalo se o základní informace bez
jistých podrobností. Mým úkolem bylo model podrobněji prozkoumat a posléze bude otestován. Připravil
jsem si fotoaparát, nářadí, pro srovnání i podvozek XRAY M18 PRO (ze kterého použiji elektroniku).
A vrhl jsem se do práce:
</p>
<p>
<b>Balení a obsah:</b>
</p>
<p>
Podvozek byl dodán sestavený v kartonové krabici s potiskem a logem firmy ALIEN POWER. Podvozek
samotný nese název RAPTOR 18 TC. Kromě šasi jsem našel sáček, kde se nacházel TORX klíč, kompozitové
pastorky, menší hnací ozubené kolo, klíč na kola, ALU vložka pro motory, sponky. Samozřejmě je k
dispozici návod v DE s obrázkovým doprovodem. Podvozek je osazen mechovými koly, které se nasazují
na šestihran jako u modelu XRAY a v modelu najdete i micro servo včetně servosaveru. Na servu jsem
nenašel označení, ale má plastové převody. Karoserie není k dispozici. Samolepky také ne.
</p>
<p>
<b>Spojovací materiál:</b>
</p>
<p>
Celý podvozek je smontován za pomocí šroubků, které mají torx hlavičku. Já sice měl k dispozici
přiložený torx klíč, ale byl větší velikosti a nešlo jej použít při demontáži. A tak jsem zašel
do prodejny Hornbach a zakoupil torx šorubovák TX 6×50 a ten byl ten pravý. S ním jsem již vše
mohl povolit a dotáhnout. Na všech místech je hlava šroubu stejná. Všude šly šrouby dobře povolit.
Ale když jsem povoloval ty, které drží ramena s domečky, na dvou místech jsem nebyl schopen
šroubek bez násilí dostat z ALU kloubku. Ano – zde jsou již v základu kovové. Navíc když už
jsem je ven dostal, vzal jsem i kus materiálu z bloku a pak již nebylo možné vše dotáhnou zpět.
Ale to vyřešila výměna těchto 8 kousků torx za originál Xray, které jsem vybral delší a pasují
tam lépe. Takže nyní mám na šasi již dva typy šroubků.
</p>
<p>
Kola jsou uchycena naprosto stejným způsobem jako u modelu Xray, tedy pomocí ALU matek na
klasický 6ti hran.
</p>
<p>
Sponky jsou zahnuté a mají všechny stejnou délku. Použité jsou k uchycení karoserie, předního
nárazníku a sloupků karoserie. U sloupků jsem použil kratší u těch zadních, protože svoji délkou
zasahovaly do chodu ramen.
</p>
<p>
<b>Drive systém:</b>
</p>
<p>
Tento podvozek je osazen dvěma řemínky stejné délky. Ty jsou dosti houževnaté a na motoru
180 by mohly sloužit dlouho. Uprostřed šasi je centrální pohonné kolo o počtu 42. zubů, kde
se nachází i obě řemeničky. Otočení diferenciálů nezmění směr jízdy a díky výřezu pro řemínek to ani nejde provést. Domečky diferenciálů nejsou samozřejmě kompatibilní s XRAY – díky řemínkům.
</p>
<p>
Diferenciály jsou kompozitové a kuličkové s nastavitelnou svorností.
</p>
<p>
Poloosy jsou kompozitové a lze je zaměnit s Xray. V podstatě celá poloosa včetně koncového
unašeče. Velikosti ložisek, která jsou kuličková, jsou totožné s modelem Xray. Na všech místech
kromě středových řemeniček.
</p>
<p>
Když je nyní model nový, řemínky nemají napínání a vše jde velmi ztuha. Z toho plyne vyšší spotřeba
kapacity baterií. Ale všechna ložiska jsem vydělal, vyčistil a promazal olejem. Trochu to pomohlo.
Z jednoho ložiska při manipulaci vypadla prachovka. Pokud se časem vše uvolní, spotřeba půjde dolů.
Vše ukáže čas.
</p>
<p>
<b>Pastorky, pohonná kola:</b>
</p>
<p>
K dispozici jsem měl pastorky od 13 zubů. Největší je pak 23ka. Kola jsou o počtu zubů 42 a 36. Pozor:
Pastorky a kola Raptor mají jemnější zub jak Xray M18 PRO. Takže nelze použít pastorky Xray.
Vzniká špatný valivý efekt. Navíc jsem se pokoušel dotáhnout červíky ve dvou případech pastorků
a v obou se mi protáčely a nešly dotáhnout. Na motoru 180 jsem měl plošku. Asi nekvalitní kompozit.
Ale náhrada v podobě ALS Racing pastorků je již na cestě. Potřebovat budu nové pastorky na hřídel
motoru 180, tak i na Novak Mongoose, kde je hřídelka širší. Použíti hlavního převodového kola z
Xray je nemožné bez případné redukce.
</p>
<p>
Držák motoru je kompozitový s ALU vložkou a závitem. Vypadá naprosto shodně s Xray typem, ale
je zrcadlově obrácen z důvodu uchycení motoru v podvozku.
</p>
<p>
<b>Geometrie a nastavení:</b>
</p>
<p>
Ta je pevně daná až na možnost nastavit řízení a přední rozbíhavosti modelu. Spojovačky
jsou shodné s Xray a je možné použít různé stupně. A to i nastavitelné. Pouze spojovací tyč
řízení (spodní) je ve tvaru U – a to z důvodu vedení řemínku.
<p>
Všechny ramena (přední, zadní – jak vrchní tak spodní) jsou stejné s modelem Xray a lze je zaměnit.
V podstatě i spodní části bloků diferenciálů. V ramenech jsou červíky na nastavení světlosti
podvozku.
</p>
<p>
<b>Tlumiče:</b>
</p>
<p>
Třecí tlumiče s pružinami. Uchycení stejné jako u modelu Xray včetně zadní „patky“. Možnost
máte nastavit sklon do dvou poloh. Vše chodí dobře a lehce.
</p>
<p>
<b>Přední nárazník:</b>
</p>
<p>
Systém uchycení opět naprosto totožný. V podstatě sloupky karoserie jsou uchycené stejně
jako u modelu Xray. Jen plast je zde měkčí. Opět používáte známé sponky k nastavení
výšky.
</p>
<p>
<b>Plato spodní a horní:</b>
</p>
<p>
Obě části jsou z karbonu, který doporučuji opět oblepit sekundovým lepidlem. Aby se netříštily.
Horní část je opět na 6ti šroubech, které při povolení dovolují nastavit tuhost modelu. Rozteče
sloupků i kol jsou identické s Xray. To potvrdilo i posazení karoserie Dodge Stratus, který mám
nyní na modelu Xray M18 PRO. Tloušťka materiálu je 3 mm jak u spodního, tak u horního „decku“.
</p>
<p>
<b>Elektronika a rozmístění:</b>
</p>
<p>
Součástí podvozku je i micro servo, které je analogové. Je malé a je dle toho přizpůsobeno
uchycení. Je opatřeno servo saverem typu „Xray“. Uchycení klasiky Hitec HS 81, 82 by bylo možné
až po úpravě – v cestě stojí řemínek přední nápravy.
</p>
<p>
Spodní plato je uzpůsobeno pro 5-6 článků NiMh, NiCd. Tomu odpovídá držák, který je kompozitový.
Horní část je karbonová. LiPo Ray 1800 mAh 25C se tam vejdou přesně. Při použití LiPo Ray Gold
1100 mAh 33C (můj případ), již nastává problém. Baterie je široká a venkovní doraz musel jít
pryč. Já jsem použil plíšky (pro přichycení kabelů osvětlení v modelu TT-01), které jsem oboustrannou
páskou přichytil ke spodní části šasi. Světlost dostatečná, nic nebrání v jízdě. Časem přijdu
na lepší způsob. Zatím mne jiný způsob nenapadl.
</p>
<p>
Poté jsem vyjmul elektroniku z modelu Xray M18 PRO – tedy regulaci Novak Mongoose, AMB čip,
přijímač Micro Spektrum a také zmíněnou LiPo Ray Gold 1100 mAh 33C. Provedl jsem rozmístění
všech komponentů podobně, jako u modelu Xray. Díky umístění motoru uprostřed šasi je
tento prostor omezen a rozdělen.
</p>
<p>
Nakonec mám rozložení stejné jako u modelu Xray M18 Pro. Tedy motor, servo, přijímač, AMB čip na
jedné straně a regulátor s baterií na straně druhé. Časem budu zkoušet i jiné varianty.
</p>
<p>
<b>Mechová kola:</b>
</p>
<p>
Máte k dispozici jednu sadu kol. Předek úzký a zadek široký. Mechová směs neznámá a kola po roztočení
hážou. Pro pomalou jízdu v pohodě, na OPEN bych si s tím netroufl. Ale nasadil jsem originál kola
Xray, protože kompatibilita je očividná.
</p>
<p>
<b>Závěrem:</b>
</p>
<p>
Model jsem na závěr dal do pohybu a to díky motoru 180. Na ten jsem nasadil a trochu utáhl pastorek.
Nyní počkám na pastorky pro motor Mongoose a bude pokračovat příprava na sobotní závod Mibosportu.
</p>
<p>
Celkově považuji tento výrobek za zajímavé řešení v oblasti typu rozvodu (řemínkový pohon), zcela
jiné umístění motoru. Kompatibilita dílů je totožná z 90% s modelem Xray M18 PRO, ze kterého tvůrci
tohoto Raptora čerpali a to hojným způsobem. Pokud se chod zlehčí, klesne spotřeba energie a motor
se nebude zahřívat – tak jak je to nyní v mém případě 180ky. Drobné nedostatky jsem sám odstranil
(viz výše zmíněno) a model jsem uvedl na závěr do pohybu. Raptor jel čistě a servo se jeví prozatím
jako plně funkční.
</p>
<p>
Na závěr máte k dispozici galerii postupu rozboru modelu a krátké instruktážní video.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/63DXU33d_B8&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/63DXU33d_B8&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>