TECH: TT-01 Spur Gear Set – montáž a test

Igor Vlahovič


<p>
<b>LASTE UPDATE: 22:25 – nový text a foto </b>
</p>
<p>
Rozhodl jsem se pro další pokus s podvozkem Tamiya TT-01E se kterým pravidelně
jezdím. Nyní jsem zakoupil set plastových pohonných <!– separe –>kol Tamiya 55T a 58T, které nesou
označení TT-01 Spur Gear Set (53665). Tato převodová kola vám umožní váš model zrychlit
a to díky použití menšího hnacího kola a většího pastorku. Ten jsem pořídil o počtu zubů
24T.
</p>
<p>
Po rozbalení najdete kromě kol také letáček s tím, jak správně polohovat motor do držáku
a zároveň ratio – převodový poměr. Majitelé šasi TT-01 ví, že se na tomto modelu nedá nastavovat
zubová vůle – je pevně daná držákem a máte omezené možnosti převodování.
</p>
<p>
Já tedy z původního převodu 61/19 (8.35) skočil na koncový převodový poměr 58/24 (6.28). Celkem
slušný skok kupředu. To vše zůstalo na motoru Carson CE4.
</p>
<p>
Demontáž a montáž nového kola nebyla těžká, ovšem nemohl jsem si ulehčit práci tím, že jsem pouze
povolil horní vzpěru s krytem motoru. Po vyjmutí kola mi zapadlo ložisko a ozubená hruška dovnitř
zadního diferenciálu a já musel povolit celou zadní část i s rameny. Ven to jde, zpět už nikoliv.
Ale nakonec jsem vše dal zpět dohromady. Převody jsem prozatím nemazal.
</p>
<p>
Na motor jsem vrátil pasivní ALU chladič a po zapnutí modelu jsem slyšel krásný čistý zvuk motoru
a převodového ústrojí.
</p>
<p>
Model byl připraven na večerní test, který vypadá na jízdu v mlze a to velmi husté. Už se
těším na to, jak světla budou prorážet hustou mlhu, kde nebude vidět ani na druhý konec trati.
U těchto úvah jsem nabíjel LiPo baterii o kapacitě 5000 mAh.
</p>
<p>
Kolega Jirka Kubát sice pojede TT-01 s motorem MIG 500 a převodem klasickým, tedy 61/19.
Ale rozhodně poznám rychlostní rozdíl, který byl u mne s převodem 61/19 dosti markantní ( s motorem Carson CE4) – a bohužel
v můj neprospěch. Test bude spočívat nejen v ověření akcelerace a rychlosti mého modelu, ale i
výdrže LiPo sady 5000 mAh s tímto převodem a extrémních podmínkách dráhy Globus. Ovšem pokud
vydržím cca hodinu kroužit a nevzdám to. Doba výdrže se zkrátí, avšak zatím si netroufám říci o kolik.
Přímou úměrou by to mělo být kolem 60 minut čisté jízdy. Kolega Slávek, který zatím jede
Tamiya TA 04, ale TT-01E již má také, se možná také testu bude účastnit. Vše bude zdokumentováno
a zaznamenáno.
</p>
<p>
Testy neproběhnou jen na asfaltu, ale i na dalším závodě Mibosport Cupu. Zde pojedu jak klasický převod
61/19, tak i druhou variantu. Osobně si myslím, že těžší převod nebude tím hlavním pro výhru v
závodě. Těžší převod = horší akcelerace už tak těžkého TTčka. Ale nepředbíhejme. Na vše se
dostane.
</p>
<p>
Přesně ve 20:00 hodin začne jízda, která prověří výdrž baterie a jízdní vlastnosti modelu. Takže
v osm hodin večer na dráze Brno – Globus přátelé.
</p>
<p>
P.S. na tu mlhu jsem čekal opravdu trpělivě a dlouho.
</p>
<p>
Mlha nakonec trochu polevila a tak jsme trochu posmutněli. Extrémní podmínky pominuly.
</p>
<p>
Na dráze se sešli piloti Igor, Jirka a Martin Skorupski. Ten jel jako jediný model XRAY
M18 PRO, systém Novak s motorem 8,5 a LiPo článek. Jirka Kubát, jak bylo avizováno TT-01
s motorem MIG 500, ratio 61/19 a LiPo 5000 mAh. Igor jel TT-01E, motor Carson CE-4, ratio 58/24
a LiPo 5000 mAh.
</p>
<p>
Jízda započala kolem 20:15. Všichni vyrazili na dráhu společně. Hned od začátku jsem poznal, že
změna převodového poměru v mém modelu je výrazně poznat. Byl jsem stejně rychlý jako Jirka s Migem
a výše uvedenou kombinací. On však měl lepší grip, protože jel nalepené Kyosho slicky, já Tamiya
Super Soft – nenalepené. Ale TOP SPEED a akcelerace naprosto shodná.
</p>
<p>
Na začátku, kdy byly LiPo články čerstvé jel model výrazně rychleji než se základním převodem. Motor
Carson je opravdu vinut do síly a s tímto převodem si lehce poradil. Většinu tratě jsem na lehký převod
jel naplno a bez potřeby brzdy. Nyní jsem musel ubrat plyn a v mnoha případech brzdit před ostrou
zatáčkou.
</p>
<p>
Jirka bohužel skončil po cca 10. minutách jízdy, kdy praskl přední těhlici po nepříliš silném nárazu.
I já jsem byl na střeše po kontaktu s ním. Ale zájemci o karoserii ještě nemusí jásat… je to
neuvěřitelné, ale odneslo to pouze zrcátko a sloupky. Takže vydržte.
</p>
<p>
Kolega Martin lítal s Pročkem jako vítr a zvuk jeho 8,5ky byla fascinující. Nicméně dojížděl stará
mechová kola a i on skončil dříve než došla jeho baterie. Začal driftovat na plastových ráfcích a
nešlo zatáčet. A tak oba kolegové pak jen čekali, až mi dojde energie v mé LiPo baterii.
</p>
<p>
Zhruba po 30. minutách jízdy se stal model línějším na výjezdech a i maximální rychlost polevila.
Ve 40. minutě jsem pocítil značný úbytek výkonu a tak jsem jízdu pro jistotu ukončil. Propočítaný
interval 60. minut nebyl splněn.
</p>
<p>
Teplota motoru po dojezdu nebyla přesně změřena, ale při venkovní teplotě 4. stupňů jsem na motoru
udržel prsty. Ale bylo cítit zahřátí.
</p>
<p>
Na koberci si myslím, že bez aktivního chladiče bude motor Carson CE-4 spívat “ Ódu na radost “ a
teplota bude hodně nahoru. A i rychlost bude výhodou na delších rovných úsecích. Myslím si, že
nebude problém s akcelerací na výjezdech. Možná se však bude model převracet v ostrých zatáčkách.
To vše potvrdí další testy na kobercovém povrchu.
</p>
<p>
Takže závěrem lze konstatovat, že model Tamiya TT-01 (motor Carson CE-4, LiPo 5000 mAh) s
převodem 58/24 výrazně zrychlí. Zkrátí se však doba jízdy, motor má tendenci se více zahřívat a
výkon baterie jde po cca 30. minutách jízdy dolů. Model je na asfaltu stále dobře ovladatelný
i na nenalepených pneu Tamiya Super Slick, jen se musí přizpůsobit styl jízdy. Regulátor
Tamiya 302 BK neměl problém žádný počas testu.
</p>
<p>
Všichni si hodinový pobyt na dráze užili. Potom přijel kolega Jirka Lukáš a ten se postaral
o foto modelů a jezdců ve skupině. Hezký zbytek večera vám přeji.
</p>