Shrnutí jízních vlastností šasi Tamiya TT-01

Igor Vlahovič


<p>
Na kobercovém povrchu v rámci závodu pořádaného RC klubem Zlín jsem měl možnost srovnat
jízdní vlastnosti podvozku Tamiya TT-01 oproti <!– separe –>jiným typům šasi.
</p>
<p>
V kategorii Stock byla ideální šance na svezení a porovnání jízdních vlastností. První čtyři
jezdci byli mladí, ale nadějní. Souboje mezi Martinem Kratochvílem a Láďou Lebánkem byly
těsné. Já se považuji za zkušeného pilota a stačit těmto dravcům bylo umění.
</p>
<p>
V modelu jsem měl motor Mig, ostatní většinou střídavý systém s motorem 17,5. Rovinka byla
pro soupeře rychlejší, ale ne tak o moc, jak jsem si myslel. Ovšem jiné to už bylo v zatáčkách
samotných.
</p>
<p>
Snažil jsem se jet s modelem Tamiya TT čistou stopu, což se mi dařilo. Ale všeobecně byl model
v nájezdu a výjezdu z technických pasáží „nemotorný“. Déle mi trvalo, než jsem se do zatáčky “
nasoukal“ a pak z ní zase vyjel. Akcelerovat jsem mohl až po výjezdu. Soupeři byli v této fázi
obratnější a využili lepších jízdní vlastností svých podvozků. Dařilo se mi vzdorovat jim pouze
do té doby, dokud vyjížděli delší stopu. Pokud jeli přesně, neměl jsem šanci.
</p>
<p>
Grip byl dostatečný a na nerovnostech model poskakoval. Pokud jsem přestal mazat přední kola,
nepřevrátil se. Jinak tento jev hrozil v každém ostřejším nájezdu do zatáčky ve větší rychlosti.
</p>
<p>
Zkusil jsem i pneu Tamiya Super Slick po namazání. Ale s adhezí klasických závodních pneu
se to nedalo srovnat.
</p>
<p>
Z LiPo baterie o kapacitě 5000 mAh jsem vyjel za 5 minut jízdy s motorem Mig 500 s převodovým
poměrem 61/19 cca 800 mAh. Použil jsem pouze pasivní chladič a na motoru se po dojezdu dala
udržet ruka.
</p>
<p>
Někteří se podivovali, že model nemá olejové tlumiče. Popřípadě nastavitené parametry, jako jejich
podvozek. Ne, v základu model Tamiya TT-01 má vše napevno a třecí tlumiče. Můžete samozřejmě v rámci
tuningu vše dokoupit. Ale nemyslím si, že by to nějak výrazně ovlivnilo jízdní vlastnosti. Znám
kolem sebe několik příkladů, kdy kolega jezdil TTčko a dosáhl s ním určitých úspěchů. Po přechodu
na jiný typ šasi – např. Xray T2R – sám komentoval rozdíl.
</p>
<p>
Každopádně jsem se s podvozkem TT-01 hezky svezl. Mnoho účastníků obdivovalo spíše karoserii,
se kterou jsem jel. Ale o tom právě bude kategorie Hobby ETS v rámci Mibosport Cupu. Myslím si,
že pořadatel udělal správný krok, když ponechal podvozky typu TT-01 samostatně.
</p>
<p>
Není však problém se přihlásit s podvozkem Tamiya TT-01 i do kategorie Hobby, která je vypsaná
pro ostatní podvozky. A jelikož je i v této skupině předepsán motor a pneu shodné s Hobby ETS,
mohou se dále porovnat jízdní vlastnosti modelů navzájem.
</p>
<p>
Níže vidíte v kostce materiálové zpracování podvozků Tamiya TT-01E a XRAY T2 007 (který jsem
dříve jezdil). To jen pro ilustraci k článku.
</p>