TECH: Stavba XRAY M18 PRO

Igor Vlahovič


<p>
Po zvážení všech okolností, zvyku a i současné finanční stránky jsem se rozhodl zůstat v
kategorii micro. A protože model koupený na začátku tohoto roku měl už dosti za sebou a <!– separe –>vůlí
bylo na mnoha místech dostatek, rozhodl jsem se pro koupi modelu nového. Samozřejmě opět
XRAY M18 PRO.
</p>
<p>
Stavbu znám dokonale z předcházejících dvou Proček (ano toto je už moje třetí) a tak návod jsem
měl jen pro případ mezery v paměti. Ta se však při práci nedostavila. Připomeneme si nyní, jak
stavba modelu XRAY M18 PRO probíhala potřetí…
</p>
<p>
<b>Karbonové díly:</b> jak spodní, tak i horní plato jsem úplně na začátku práce oblepil sekundovým
lepidlem pro delší živostnost.
</p>
<p>
<b>Difereniály:</b> jsou kuličkové a složené od výroby. Ale já je rozdělal, znova promazal (včetně axiálního
ložiska) a pak opět dal dohromady. Nastavení svornosti proběhne až na dráze samotné. Osadil jsem
je kuličkovými ložisky, které jsem také promazal.
</p>
<p>
<b>Bloky diferenciálů:</b> hotové diferenciály jsem usadil do bloků. Jsou shodné pro předek
i zadek, jen se použije jiný unašeč ke kardanu. Bez pohonného kola vpředu a s ním vzadu. Vše musí
do sebe řádně zapadat, aby nebyly vůle při otáčení. Na bloky diferenciálů jsem přichytil ramena
nejprve spodní a pak teprve horní.
</p>
<p>
<b>Poloosy:</b> nebyl problém je rychle smontovat a uhned jsem je umístil do modelu. Z původního
modelu jsem si nechal ALU domečky a ALU unašeče kol. Ostatní jsem dal nové.
</p>
<p>
<b>Bloky řízení:</b> do ALU domků jsem umístil ložiska, která jsem opět promazal.
</p>
<p>
Poté jsem jak vpředu tak i vzadu vše zkompletoval – tedy domečky, poloosy, ramena atd.
</p>
<p>
Pro nastavení sbíhavosti jsem použil pevné spojovačky. Jediné, co jsem nastavil, byla tyč řízení.
</p>
<p>
Nainstaloval jsem přední pěnový nárazník a ihned poté jsem mohl model osadit pružinami, které jsou
třecí a dá se nastavovat sklon pružení.
</p>
<p>
V podstatě byl již model kompletní a nyní jsem umístil do modelu elektroniku stejným způsobem,
jako to bylo u předchůdců. Takže servo HITEC HS 82 MG, systém Novak Mongoose s motorem 10,5, micro
přijímač Spektrum, AMB čip.
</p>
<p>
Baterie také zůstaly beze změny – tedy RAY GOLD 1100 mAh 33C.
</p>
<p>
Nastavil jsem světlou výšku modelu a po zapojení RC soupravy Spektrum DX3R jsem poprvé projel
nový model po pokoji. Nestačil jsem se divit, jak stroj jel potichu a kultivovaně. Žádné vůle,
ihned kola v záběru. Na to jsem nebyl zvyklý.
</p>
<p>
Podrobněji máte postup na fotkách níže tak, jak jsem postupoval. Pro začátečníky je toto ukázka
jak na to. Ale návod je velmi podrobný a jasný. Žádné obavy.
</p>
<p>
V další fázi budu tvořit karoserii Mazda 6, která je součástí stavebnice, abych měl s čím jet závod.
V sobotu 12.9.2009 model poprvé otestuji na závodě Xray Challenge Morava. Uvidím, zda se investice do
nového modelu vyplatila. Pevně věřím, že ano.
</p>