FG Porsche 1/5 – první osobní jízda

Igor Vlahovič


<p>
Dne 12.5.2009 jsem poprvé pilotoval model 1/5 of firmy FG Modellsport. Jednalo se
o zkrácenou verzi modelu ve verzi EKO s motorem Zenoah 23ccm.
</p>
<p>
V dílně <!– separe –>firmy Bayer, která model zapůjčila k testování se dokončilo vyladění serv, jejich dráh
a nastavila se síla brzy. Zbytek se nastavoval až přímo na dráze.
</p>
<p>
Měl jsem jako jeden z prvních možnost vyzkoušet nově postavenou dráhu ve Slavkově u Brna již dříve a to
s modelem 1/10 Tamiya TT-01. Nyní tedy poprvé s modelem 1/5 na spalovací motor. Byl jsem opravdu
zvědav na jízdní vlastnosti a jak se s modelem „poperu“.
</p>
<p>
Podotýkám, že jsme jel model továrně sestavený a bez dalšího ladění, které přijde před závodem samotným,
který mne čeká již 31.5.2009.
</p>
<p>
Prvně si vzal do ruky model pan Dušan Bayer osobně a nastavil mně sílu brzdy a citlivost zatáčení.
Přece je to odborník na tyto modely a já se musím ještě hodně co učit. Po pár minutách byla dotankována
nádrž palivem a já dostal model poprvé do rukou.
</p>
<p>
Z modelů 4×4 a je jedno zda se jedná o 1/10 či 1/18, mám určitý jízdní styl. Brzdím minimálně, zatáčky
hezky vykružuji. Zatáčku na konci rovinky jedu zpravidla tak, že najdu přesně místo, kde mám
odstavit a potom na neutrál dojíždím do zatáčky a v ní pak již přidávám. Zkusil jsem tento model
aplikovat i zde.
</p>
<p>
První kolo bylo opravdu zkušební a jel jsem hodně opatrně. Přece jen je to model ze zadním náhonem.
Další kola jsem zkusil trochu zrychlit a celkem se vedlo. Na výjezdu ze zatáček jsem však musel
pracovat s plynem jemně, jinak měl model tendenci jít do smyku. Při dojezdu na konec cílové rovinky
jsem zkoušel nebrzdit a dojíždět na neutrál. Dalo se to, ale průjezd zatáčkou se mi zdál sice
pohledný, ale možná bude pomalý oproti ostatním zdatným pilotům. Ale snahou bylo brzdit minimálně,
protože i zde si myslím, že se tím ztratí. Ale závod ukáže pravost či mylnost mé úvahy.
</p>
<p>
Model 1/5 jsem cítil v rukou mnohem více jak 1/18 či 1/10. Řídíte kus auta, které má opravdu
hodně blízko skutečnému chování vozu. Ale po zahřátí pneumatik model seděl dobře a samozřejmě nemohu
čekat grip jako u 4WD. A tak jsem kroužil cca 20 minut a učil se tvar dráhy.
</p>
<p>
Samozřejmě dojde ještě k nastavení geometrie a tím dojde ke zlepšení jízdních vlastností. Ale i s
modelem sestaveným a dodaným firmou FG nebyl problém jet velmi slušně.
</p>
<p>
Po testech na dráze ve Slavkově jsem se ze zvědavosti vydal i na okruh ke Globusu, abych otestoval
jízdu s „trochu“ větším modelem i tam.
</p>
<p>
Bylo tam celkem dosti diváků a piloti modelů 1/10 se při pohledu na trochu větší měřítko přece jen
své modely zaparkovali do depa. Když jsem model nastartoval, bylo ho opět plno – tedy ne jen na trati.
Ale jízda i zde byla v pohodě a i já sám jsem se podivoval, jak se dá s tímto měřítkem na dráze
u Globusu projet. Pravda, plyn jsem měl pouze do poloviny dráhy, ale jde o to jet s rozumem.
</p>
<p>
Zde máte k dispozici dvě videa z mých testů. První je jízda ve <a href=“ http://www.youtube.com/watch?v=DGj01C0NAJE“ target=“_blank“>Slavkově u Brna </a>. Druhé je z
dráhy <a href=“ http://www.youtube.com/watch?v=nd43XtuWvY4″ target=“_blank“>u Globusu v Brně </a>. Ještě pár tréninků a hurá na ostrý závod.
</p>