TECH: seznámení s podvozkem FG 1/5

Igor Vlahovič


<p>
V této části vás seznámím se základními parametry podvozku FG v měřítku 1/5. Na elektroniku
jako takovou teprve dojde – bude o tom zvláště článek. Nyní tedy k podvozku FG:<!– separe –>
</p>
<p>
Já mám nyní k testování k dispozici podvozek, který je o cca 2 cm kratší než klasické onroad podvozky
stejnojmenné firmy. Ta nabízí různé varianty podvozků a i délek – tedy long, medium a short (-2cm).
K tomu je možno potom dodatečně zakoupit mnoho typů karoserií, kterou vybíráte právě dle typu šasi.
Při koupi máte v ceně podvozek, kola, motor a karoserii (nenabarvenou). Součástí jsou i
stabilizátory. Kvalitnější pružiny dodá promotér zdarma. Je potřeba dokoupit elektroniku a lepší sání.
</p>
<p>
Podvozek je osazen 23ccm motorem Zenoah. Výdrž je dle slov prodejce cca 3 roky dle zacházení.
Motor má tahový startér.
</p>
<p>
Tuto EKO variantu můžete potom tuningovat do sytosti, ale pak už to není až tak cenově přijatelné. S
plně upraveným modelem pak můžete jedině do kategorie MASTERS.
</p>
<p>
Podvozek brzdí jak na přední tak na zadní nápravě. Má v základu laděný výfuk.
</p>
<p>
S kolegou jsme v sobotu 18.4.2009 provedli pár povolených úprav podvozku. Úprav, které splňují
podmínky kategorie EKO, kterou pojedu osobně já. Níže tedy provedené úkony:
</p>
<p>
1. výměna sání z důvodu odhlučnění modelu a lepšímu nasávání vzduchu. Návod byl potřebný, ale
pro jistotu jsme se podívali na originál nainstalovaný díl na druhém modelu. Těsnění muselo být
velmi dobře instalováno, aby nedocházelo k profukování vzuduchu.
</p>
<p>
2. výměna pružin. Nové pružiny budou mít lepší pružící průběh. Musely se demontovat stabilizátory a
spodní držení tlumičů. Zároveň došlo k instalaci předního držáku karoserie vzhledem k přichycení
bumperu. Přední pružiny modré a zadní červené.
</p>
<p>
3. odmontování předních brzdových kotoučů – aby auto nebrzdilo tak ostře. Navíc by trpěla přední
náprava. Pravidla EKO navíc brzdy přední nepovolují.
</p>
<p>
4. úprava děr na karoserii pro přední parohy. Trochu déle trvalo přesné naznačení otvorů pro sloupky.
Potom cca 15 minut trvalo, než jsem děrovačem vyvrtal ručně příslušný průměr. Lexan na přední kapotě
je masivní a tak jsem se zapotil. Děrovač byl navíc i trochu tupější :-).
</p>
<p>
6. boční lišty – karoserie zpevní karoserii. Zamezí při bočním náraru karoserie jejímu zničení. A
navíc potom při vyřízlých bočních oknech je možné nést model za karoserii a nikoliv za podvozek.
</p>
<p>
Tak toto bylo základní seznámení s podvozkem. V další části proběhne instalace elektroniky a
zprovoznění modelu. Aktuální cenu podvozku najdete na <a href=“ http://www.modellsport.cz/cenik.phtml?v=22&kat=153″ target=“_blank“>Bayer Modellsport </a>.
</p>