TECH: stavba podvozku Tamiya TT-01E

Igor Vlahovič


<p>
Stavba podvozku začala dne 21.3.2009. Nejdříve jsme se s kolegou Martinem s SVK Teamu zběžně
podívali do návodu. Ale Martin již TTčko vlastnil a tak návod nebyl až tak potřeba. Postup
byl takový, že Martin stavěl a <!– separe –>já dokumentoval. Stříkání karoserie bylo zase v moji režiji.
Vše probíhalo v několika fázích, které uvádím níže:
</p>
<p>
Fáze 1 – složili jsme vanu šasi TT-01 E. Tvoří ji jeden kus ABS plastu s výřezy na baterie,
motor a kardan, který zajišťuje pohon všech 4. kol. Na obou koncích jsou místa pro uchycení
diferenciálů, které jsou planetové.
</p>
<p>
Fáze 2 – došlo ke kompletaci zadního pohonného systému – tedy ozubeného kola a jeho unašeče.
Ihned jsme vyměnili plastová ložiska za kuličková. Aplikovali jsme vazelínu dle návodu. Na závěr
jsme umístili středový kardan do šasi.
</p>
<p>
Fáze 3 – na řadu přišel držák baterií. Bylo potřeba trochu opracovat plastové části od přesahů, které
na dílech zůstali při odlomení z platíčka s ostatními díly. Kolega použil šupleru (posuvné měřítko)
k přesnému určení daného šroubku. Já osobně bych si s tím hlavu nelámal. On má smysl pro detail.
</p>
<p>
Fáze 4 – přichycení motoru bylo na řadě nyní. Motor ve stavebnici je 540 Johnson. Motor základní, určený
pro rekreační jízdy, který nakrmí zcela jistě i LiPo Ray 1100 mAh 33C. Dojezd na tuto kapacitu nebude
závratný, ale na zprovoznění modelu to postačí. Navíc váha modelu bude naprosto užasná. Mezi motor
a držák jsme umístili tepelnou vložku pro případ, že by motor topil. Na motor jsme nasadili pastorek
20T. Aby to jelo trochu svižněji. Museli jsme dávat pozor na otvory v držáku motoru. Pro každý převod
je jiné nastavení pozice. Na závěr byl motor umístěn do modelu. Potom bylo potřeba umístit kryt a držák
motoru. Převody jsou tudíž kryté celkově a podvozek je tedy vhodný i do nečistot. Před uzavřením
krytu Martin nanesl tenkou vrstvu na hlavní převodové kolo, aby se snížilo tření a hlučnost. Pak
došlo k uzavření převodového prostoru.
</p>
<p>
Fáze 5 – skládání diferenciálů, které jsou planetové. Použití vazelíny bylo opět nutné. Před uzavřením
bylo potřeba odzkoušet lehkost chodu. Přední i zadní jsou zaměnitelné. Kuličková ložiska opět nahradila
obyčejná. Lehkost chodu tedy zajištěna.
</p>
<p>
Fáze 6 – nyní bylo potřeba zkompletovat zadní ramena. Opět bylo potřeba opracovat přesahy pomocé nožíku.
S touto montáží souviselo i přichycení krytů diferenciálů. Ty jsou opět identické a dají se zaměnit.
</p>
<p>
Fáze 7 – montáž držáků karoserie u zadní nápravy. Bylo potřeba dávat pozor na polohu držáků oproti karoseii.
Každá má jinak vyvrtané otvory z výroby.
</p>
<p>
Fáze 8 – proběhla montáž zadních domečků kol. Vložila se ložiska a domečky se uchytily do ramen. Pozor
na zadní a přední domečky. Není možno zaměnit.
</p>
<p>
Fáze 9 – nyní jsme se věnovali přední nápravě. Tedy montáž diferenciálu, předních ramen a domečků kol.
V první řadě jsme zkompletovali přední ramena s čepy. Potom přišel na řadu diferenciál. Opět pozor na
správné umístění.
</p>
<p>
Fáze 10 – kompletace tlumičů, které nejsou olejové byla jednoduchá. Přichycení bylo přes šroubky, které
se zařezaly do držáků. Celá přední náprava byla zakončena sloupky karoserie.
</p>
<p>
Fáze 11 – instalace bloků řízení bylo také dle návodu intuitivní. Bez vůlí. Spojovačky krásně šly
nasadit. S tím souviselo i přichycení serva Hitec.
</p>
<p>
Fáze 12 – celý podvozek se osadil horní výztuhou a krytem motoru, který má ochránit majitele před
teplým motorem.
</p>
<p>
Fáze 13 – bylo potřeba uchytit kola přes unašeče. Byla možnost použít i unašeče, které rozšíří nápravu
modelu. Ty jsme použili dozadu. Ale kola lezla příliš ven a tak jsme použili klasiku.
</p>
<p>
Celá základní stavba trvala cca 4 hodiny. V další části se budu zabývat instalací elektroniky
a LIGHT setu, kdy se budou instalovat diody do připravených parabol. Taky se tam popíše
lakování karoserie. Tímto prozatím děkuji Martinovi Skorupskému
za spolupráci při stavbě modelu. Ještě poděkování firmě <a href=“ http://www.reichard.cz“ target=“_blank“>REICHARD Modelsport </a> za výměnu ložisek, které jsem v první fázi zakoupil
s jiným průměrem. Bez toho by dokončení modelu nebylo možné.
</p>