TECH: ASSO 12R5 – část první

Igor Vlahovič


<p>
Kategorie 1/12 byla před dávnou dobou velmi oblíbená mezi jezdci RC modelů aut. Ale díky otevřenosti kategorie se
stala náročnou na finance a šla do ústraní. Nyní je opět na vzestupu, kdy se na závodě v Třebíči na koberci v tomto<!– separe –>
roce již opět na zkoušku jela. Na léto se předpokládá, že se zřejmě tato kategorie také pojede a to možná i v rámci populárního
Xray Challenge. Takže je na čase stávajícím uživatelům, ale spíše těm novým podat základní informace o tomto měřítku.
</p>
<p>
Díky panu Martinu Zvárovi a jeho firmě <a href=“ https://masters.cz/catalog/“ target=“_blank“>B.A.CH</a>
vás nyní seznámím se základním popisem a stavbou podvozku ASSO 1/12 s přesným
označením „12R5 Factory Team – Competition Car“. Obdržel jsem na otestování právě tento podvozek a jako laik jsem byl zvědav
na stavbu a celkové provedení šasi. V první části vás tedy seznámím s obsahem stavebnice, návodem a začnu se stavbou. Tato stavba bude na pokračování – takový malý seriál…
</p>
Když jsem dostal do rukou krabici, velmi se mi líbilo její provedení. Na obalu máte vyobrazení modelu (který obhájil titul nejvyšší).
Dále potom stručný popis podvozku. Prostě a jednoduše řečeno i obal prodává.
</p>
<p>
Po rozbalení krabice jsem objevil podrobný návod v EN, soupis všech součástek pro možnost objednání náhradních dílů. V další řadě
potom několik průhledných sáčků označených jasně a zřetelně. V každém se potom nacházela daná část podvozku. Popisy šly za sebou
a také navazovaly při stavbě. V manuálu je to samozřejmě ošetřeno. Když jsem letem světem proletěl manuál, zdálo se mi vše přehledné.
Stavba nebude obtížná, pomyslel jsem si. A nebyl jsem daleko od pravdy. POZOR – součástí stavebnice nejsou kola, karoserie a elektronika.
</p>
Začal jsem s tlumiči. Balíček obsahoval několik částí, ze kterých jsem postupně sestavil centrální tlumič s pružinou a druhý, který pruží
do boku zadní nápravu (snad se vyjadřuji jako amatér správně). K dispozici jsem měl dva oleje o různé viskozitě. Každá pro jeden tlumič.
</p>
<p>
Potom jsem dle návodu smontoval osičky s kuláčky pro nastavení sbíhavosti přední nápravy.
</p>
<p>
Největší obsah skrýval BAG No. 1 – všechny karbonové díly – tedy spodní plato, části zadní klece, jazyk atp. Bylo potřeba
hrany spodního plata oblepit vteřinovým lepidlem a zabrousit hrany pro umístění baterií. Posléze jsem složil boční díly pružení
a spojil se zadní částí.
</p>
<p>
Zadní klec pro uchycení motoru je tak jako všechny hliníkové díly provedena v modrém eloxu, což se mi osobně velmi líbí. K černému
karbonu se to hodí. Šroubky musely být některé utaženy „tak akorát“, aby se dosáhlo lehkého chodu všech zkrutných částí. Přesné
nastavení mne zřejmě čeká až na úplný závěr.
</p>
<p>
Tak to byla první část stavby podvozku 12R5. Níže foto vám napoví více. V další části se budu věnovat stavbě přední nápravy a ramen…
</p>