Robitronic Scalpel – první svezení

Igor Vlahovič


<p>
Po neúspěchu, kdy jsem do modelu <a href=“ http://www.robitronic.cz/“ target=“_blank“>Robitronic </a>
Scalpel umístil střídavý systém Tekin s motorem 6900 ot/V a 2S LiPo, jsem se rozhodl
vrátit se na začátek. Pro člověka, který řídí model 2WD poprvé a ještě v tak krátké verzi to byla jistá možnost na úspěch.
<p>
A udělal jsem dobře. V první fázi jsem do modelu dal motor 300 Robitronic, který je primárně určen pro napětí 5V = 4 články NiMh, NiCd.
Kompletně jsem vyměnil kabeláž tlustější za tenčí a ohebnější silikonovou. Kabely jsem udělal na míru, aby nikde nic nepřebývalo. Je
totiž potřeba, aby karoserie po dosednutí na držáky nikde netlačila na příslušenství uvnitř. Protože potom špatně funguje T-bar a nikdy
to nepojede dobře.
</p>
Takže jsem model osedlal motorem 300, sehnal dvě sady 4 článků NiMh o kapacitě 1100 a 1400 mAh a hurá na testy. Vlastně ne… Ještě před
tím jsem vzal model na asfalt a naladil ho tak, že při plné akceleraci nevybočil ze stopy.
</p>
<p>
<b>Kobercový povrch </b>
</p>
<p>
V domečku Vinohrady v Brně, kde jezdíme každý čtvrtek jsem vybavil model převodem 49/12. Regulátor GM V12 se vešel do modelu tak tak. Ale
byl pro mne zárukou plynulé regulace otáček. A taky jsem se o tom záhy přesvědčil. Na mechových kolech, kde zadní náprava měla směs super soft
a přední byla super hard se model sklidnil a krásně jsem s ním kroužil. Díky krátké verzi jsem se otočil v ostré zatáčce pohodlně. Musel
jsem ale trochu otupit řízení na výchylkách a expo funkcích. Ale výsledek byl opravdu kladný a já se poprvé svezl. Jak to jelo si můžete
stáhnout <a href=“ http://www.mediafire.com/download.php?umxjwjlmm1t“ target=“_blank“>ZDE</a>. Ostatně to už jste měli možnost stáhnout v rychlých zprávách. Na modelu nebyla provedna žádná úprava, světlost dána co nejníže.
Použitá karoserie – Parma HD8 Speed.
<p>
<b>Asfaltový povrch</b>
</p>
<p>
Koberec je již ozkoušen a závod se pojede s tímto modelem na mistrovství juniorů v Polné. Se stejným nastavením na úzké a technické dráze, kde střídavý
systém nebude mít převahu. Ale co asfalt, říkal jsem si ? A tak jsem provedl jen výměnu mechové směsi, kde vzadu opět super soft a vpředu
nyní medium. Světlost zůstala nezměněna, protože povrch u Globusu v Brně je rovný pro tyto účely.
</p>
<p>
Pokus proběhl dne 15.11.2008 při venkovní teplotě cca 8 stupňů. Takže byla trochu obava z adheze. Ale byl jsem mile překvapen. S originál karoserií Scalpel
jsem krásně kroužil bez náznaku neposlušnosti modelu. Prvně jsem dal převod 49/15, později pak i 49/20. Obě varianty byly řiditelné, jen na
pastorek 20 byl model rychlejší, zato čas dojezdu se zkrátil. I toto bylo samozřejmě zdokumentováno a je tam vidět i srovnání
s modelem Traxxas Revo… Jak to jede si můžete stáhnout <a href=“ http://www.mediafire.com/download.php?tjzdxjodonz“ target=“_blank“>ZDE</a>.
</p>
<p>
Diferenciál byl dotažen celkem dost pro oba povrchy, ale na jízdní vlastnosti to němělo záporný vliv. V další fázi (po závodě v Polné) dám do modelu
motor 300 na 6V a LiPo 2S. Ale myslím si, že toto bude hranice pro řiditelnost modelu v základním provedení bez úprav.
</p>
<p>
Osobní názor po provedených testech jak na koberci tak i na asfaltu je následující: model v základním provedení se 4. články a originálním
motorem Robitronic jede krásně, dobře se řídí a netrvalo mi dlouho jej naladit, aby se při akceleraci nepřetáčel. Další zrychlování modelu
bude si myslím dělat problém a bez úprav se už tak dobře nesvezu. Ale myslim si, že model základní je stejně určen pro motor typu 300 a
pro napájení 4. články Nimh, NiCd. Pak nevidím problém s jízdními vlastnostmi.
</p>
<p>
<b>Na úplný závěr postřeh ze závodů typu Xray Challenge Morava – koberec: </b>
</p>
<p>
Bláhově jsem si myslel, že do Scalpela dám střídavý systém a pojedu jako o život. Vůbec jsem se nesvezl a obdivuji majitele, co na závodě
jeli s touto kombinací. V A finále nebyli, ale uřídili to. V A finále to bylo nacpané samými dobrými jezdci. Všichni již střídavé systémy,
LiPo baterie – tedy až na vítězného Ondřeje Víchu, který jel 6 článků NiMh a systém Novak Mongoose s nejsilnější kombinací motoru.
Už se spekuluje, kdo si další tento systém pořídí, aby stíhal. Osobně si myslím, že už kombinace 8000 ot/V a 2S LiPo je dostatečnou
rychlostí pro model v měřítku 1/18. Navíc s nástupem systému Novak Mongoose s nejsilnějším motorem se mohu rozloučit s baterií o kapacitě 850
mAh. Spotřeba se zde projeví a vyváženost modelu a úspor mechových kol už nebude to, čeho jsem nyní osobně dosáhl. Aby to nakonec nedopadlo
jako v kategorii OPEN 1/10. Kolik pilotů jezdí v Masters a kolik nyní ve Stock… Naštěstí jsou tu pořád závody, kde nerozhoduje rychlost,
ale technika jízdy. Prosím, toto byl názor můj osobní a ale snad mluvím za všechny – ať ta šílená rychlost začínající 18káře hned na začátku neznechutí, když zjistí,
co musejí do modelu investovat, aby obstály v současné konkurenci. Ostatně první mistrovství juniorů v této kategorii ukáže, jak se jezdí na úzké
a technické trati. Držím jim palce, těm našim začínajícím juniorům – našim nástupcům…
</p>
<p>
Tento článek měl ale hlavně seznámit budoucí majitele podvozku Scalpel s tím, jak model funguje v základním provedení a že i s pomalejším modelem se
dá krásně kroužit. O dalších testech budete opět zde informováni.
</p>