Robitronic Scalpel 1/18 – seznamte se prosím

Igor Vlahovič


<p>
Měl jsem již možnost otestovat tři podvozky v měřítku 1/18 a to XRAY M18, XRAY M18 PRO a NANDA NRX-18. Z toho testy proběhly
na XRAY M18 PRO a souběžně s tím i na NANDA NRX-18. Jednalo se o podvozky s náhonem všech čtyř kol. Oba jely bez problémů a poradily
si i se čtyřmi články LiPo. Bylo však na čase poznat a otestovat něco zcela jiného, co moje ruce ještě nestavěly a neřídily.
</p>
<p>
Proto jsem po dohodě obdržel od firmy <a href=“ http://www.robitronic.cz“ target=“_blank“>Robitronic CZ </a>
stavebnici modelu Robitronic Scalpel v měřítku 1/18. Mým úkolem bylo model sestavit,
osadit jej elektronikou a uvést do chodu. Toto bude první fáze. V druhé fázi potom proběhne několik testů jako u předešlých modelů. Tedy
jízdní vlastnosti s motorem 180 a 5ti články, LiPo 2S. Potom s mototem 300 Robitronic a 4.,popřípadě 5ti články, nebo LiPo 2S. (ale originální
motor je pouze na 5V a tak budu muset zvolit na 2S LiPo motor na více voltů). Model se nevyhne použití střídavého systému Tekin a to
s motorem 6900 a 7800 ot/V. Samozřejmě o napětí se postarají dva články LiPo (úprava článků nebude nutná).
</p>
<p>
<b>Nyní se pojďme podívat na první fázi – tedy vlastní sestavení modelu Robitronic Scalpel 2WD.</b>
</p>
<p>
Po rozbalení balíku doručeného společností PPL jsem spatřil vkusně zabalenou stavebnici modelu. Na obalu najdete základní informace o rozměrech
modelu, měřítku a základní popis včetně vyobrazení. Tedy důležité informace najdete ihned po rozbalení. Když jsem pak otevřel víko stavebnice,
našel jsem jeden velký pytlík (bezpečně z výroby zapečetěn) a v něm se na první pohled nacházely všechny potřebné díly (každá část opět zvláště v pytlíku).
Kromě velkého pytlíku s jednotlivými díly jsem našel i čirou karoserii včetně polepů a samozřejmě návod na sestavení.
</p>
<p>
Návod je v anglickém a německém jazyce, ale překlad není potřeba. Vše je jasně a srozumitelně vyobrazeno. Najdete seznam nářadí ve stavebnici
a seznam toho, co je potřeba navíce. Ale s tím, co je k dispozici, model sestavíte.
</p>
<p>
Nyní pojďme na vlastní sestavení modelu, krok po kroku. Ještě jedna drobnost – jednotlivé díly jsou v pytlících označeny písmeny od A do
J. V každém balení je daná část, která se bude stavět. I bez návodu jsem pochopil, co kde najdu.
</p>
<p>
<b>Obsah balení J</b> – najdete zde všechny klíče, vazelínu do diferenciálu, vazelínu na ložiska a klíč na kola.
</p>
<p>
<b>Obsah balení A</b> – spodní karbonové plato, určené primárně na 4 články. Dále podložky, sloupky karoserie a další díly k prvnímu sestavení.
Musel jsem však postupně rozbalit i sáčky B, C a další, abych mohl použít i další drobné díly. Nicméně návod mi poradil, jak sestavit přední ramena
včetně zavěšení obou náprav. Tato část mi netrvala dlouho. Návod byl zcela jasný a řekl mi, které součástky mám použít.
</p>
<p>
<b>Obsah balení B </b>- dalším krokem bylo sestavení zadní klece. V tomto balení byly všechny potřebné díly k jejím sestavení. A to včetně držáku motoru
střídavého. Motor 300 má ve stavebnici svůj držák. Pro motor střídavý je držák dodáván jako tuningový díl. Výměna je však potom jednoduchá.
Samotná klec se sestavila bez problémů. Návod opět naprosto jasný. Do klece jsem umístil ihned střídavý motor Tekin o výkonu 6900 ot/V.
</p>
<p>
<b>Obsah balení C </b>- horní výztuha a jazyk z karbonu. Nastavil jsem pružnost zadní nápravy. Zatím nanečisto. Další setup bude přirozeně probíhat
až na dráze.
</p>
<p>
<b>Obsah balení D</b> – přední nárazník a sloupky karoserie. Jednoduché sestavení. V tomto balíčku se nacházel i držák baterií. Já použiji pouze jednu část,
kterou nebude nutné upravit. Baterie o kapacitě 850 mAh se do nej vejdou bez úpravy (vitz foto).
</p>
<p>
<b>Obsah balení E</b> – z tohoto obsahu jsem poskládal hlavní centrální tlumič. Trochu jsem zde nepochopil návod a obráceně nainstaloval jeden
plastový doraz. Ale po chvíli bádání jsem vše napravil.
</p>
<p>
<b>Obsah balení F</b> – složil jsem kuličkový difiernciál, který šel velmi pohodlně nastavit. Myslím tím dotažení samotného svoru. Na dráze
se bude samozřejmě vše nastavovat na povrch a typ tratě. Nasazení zadní osy do klece s motorem bylo také pohodlné a nikterak náročné.
Možnou výměnu pohonného kola či ložiska lze pohodlně vyměnit kdykoliv v průběhu používání modelu.
</p>
<p>
<b>Obsah balení G</b> – zde jsem smontoval dle návodu nastavovací prvky řízení. Jak nastavení sbíhavosti či rozbíhavosti, tak
i tyč pro nastavení trimu řízení.
</p>
<p>
<b>Obsah balení H </b>- kola pro Scalpel jsou již nalepená a připravená na ráfku. Kola jsem zajistil pojistnou maticí. Samozřejmostí je, že
model je kompletně osazen kuličkovými ložisky.
</p>
<p>
<b>Obsah balení I </b>- příslušenství k držákům karoserie, držák antény atp. Tyto drobnosti jsem instaloval na úplný závěr.
</p>
<p>
<b>Rozložení elektroniky </b>- moc místa v modelu není již od pohledu. A tak pokud nemáte micro elektroniku, budete mít dost problémů tam
všechny komponenty umístit. Ideální řešením je servo 3 x 3 cm, micro přijímač Spektrum (nebo ekvivalent), mini regulátor Tekin, Mamba,
GM V12, LRP Quantum Micro atd. Podvozek je stavěn na 4 články NiMh či NiCd.
</p>
<p>
Já osobně jsem do modelu po pečlivém zvážení umístil servo Hitec HS85 MG, regulátor Tekin Mini Rage s motorem Tekin 6900 ot/V, přijímač Spektrum
AR 6000 a co se týče baterií, tak jsem použil baterie o kapacitě 850 mAh, 25 C značky Ray. Jsou o něco menší jak Desire Power a perfektně
sednou do plastového držáku baterií od výrobce. Pravdou je, že tam umístím i baterie Desire Power 850 mAh, ale už tam nesednou tak ideálně.
Nicméně používat je také budu.
</p>
<p>
<b>Karoserie -</b> typická placka. Ve stavebnici průhledná, kterou jsem nastříkal v barvách stříbrné a červené metalízy. Osobně se mi na podvozku
velice líbí červeně eloxované hliníkové díly v kombinaci s karbonem. Postup barvení již byl zde uveřejněn. Ale přece jen ve zkratce:
</p>
<p>
<b>1.</b> vystřihl jsem karoserii a přesně naznačil otvory pro kola a to potom, co jsem karoserii umístil na podvozek
</p>
<p>
<b>2.</b> zalepil jsem okna a naznačil, kde bude barva stříbrná a kde červená. Potom jsem důkladně odmastil karoserii a začal s vlastním
lakováním. Nejprve tmavou a pak světlejší barvu.
</p>
<p>
<b>3.</b> na závěr jsem karoserii polepil samolepkami, které drží velmi dobře a výsledek mojí práce uvidíte na fotkách níže. Obtisky jsou
předřezány.
</p>
<p>
Tak toto byla úvodní fáze prvního seznámení s modelem při stavbě. Následuje serie pokusů s různými motory, karoseriemi a testy obdobné
těm, co byly provedeny na podvozcích Xray a Nanda. Jisté je jen jedno – do tohoto podvozku 4 články LiPo rozhodně nepoužiji. Po prvních pocitech
z jízdy doma na koberci se mi model zdál hodně mrštný a ostrý jen na 2S LiPo a pastorek 12T.
</p>