NANDA NRX – příprava na závod

Igor Vlahovič


<p>
Podvozek NANDA NRX-18 v měřítku 1/18 obstál na motoru 180 a 5. článcích NiMH na výbornou. V podstatě je v této kombinaci
velmi dobře ovladatelný a poslušný. A vydrží opravdu hodně. Mechová kola mi na podvozku, který mám k dispozici od pana Františka
Plechače (http://www.hotbodies.cz), mi vydržela jedna sada celou zimní sezónu 2007/2008. V Určicích na betonu jezdím stále jednu
sadu kol mechových potaženou duší z kola. Nejen že kola výborně sedí (na tomto typu povrchu – beton), ale i stále jsou jako nová.
Opotřebení je tedy nulové. Ještě k té výdrži: za celou dobu jsem vyměnil jednou přední nárazník a dopřál jsem si nové sloupky. Ostatní
je původní. Mimo plastových dílů horního a spodního plata, které mám v karbonu. Mám ovšem NANDA NRX nyní v plné výbavě tzn. včetně kuličkových diferenciálů a tvrzených kardanů.
</p>
<p>
NANDA NRX-18 obstála i v zátěžovém testu s pohonem střídavým a při použití LiPo 4S (tedy dvou 2S LiPo článků zapojených do serie). Použil
jsem mechová kola GRP o tvrdosti 40 vpředu i vzadu. Kola vydržela jen jedno zadní bylo více opotřebované, protože na něj byl velký
nápor při průjezdu zatáčkami v plném plynu. Ale jinak si s obrovským výkonem model poradil při použití tuningových poloos NANDA.
</p>
<p>
Mezi tím probíhaly další podružné testy. S motorem 300 a LiPo 2S, střídavým systémem s motorem 6800 Mamba, potom Tekin 6900. Ale šlo jen
o testy, kde jsem sledoval jízdní vlastnosti modelu. Vše jsem popisoval v reportech dříve na tomto serveru zde uvedených. Nyní nastal čas,
prověřit podvozek v ostrém závodě. Příležitost se naskytla nyní 30.8.2008 na závodě HLP pořádaného RC klubem Prostějov. Před vlastním závodem
bude probíhat důsledná příprava modelu. Testy proběhnou na dráze u Globusu. Dojde na celkovou rozborku šasi, vyvážení modelu komponenty
a otestování mechových kol GRP o tvrdosti 45/35. Na tuto kombinaci bude model pravděpodobně naladěn. Karoserie použitá pro závod bude Mazda 6.
</p>
<p>
Nyní popíši postup přípravy modelu a jednotlivé kroky údržby před závodem:
</p>
<p>
1. rozebral jsem model a vyčistil ložiska jak v nábojích, tak i v domcích diferenciálu. Pro odmaštění jsem použil čistič brzd a pro lubrikaci
WD40ku. Nastavil jsem prokluz kuličkového diferenciálu podobně jako u XRAY M18 PRO, který se mi osvědčil.
</p>
<p>
2. zvážil jsem pečlivě všechny komponenty na šasi – tzn. motor, regulátor, baterii, přijímač, abych mohl navrhnout optimální rozložení
váhy v modelu.
</p>
<p>
3. po umístění všech komponentů jsem umístil model na rovnou destičku a nastavil co nejmenší světlost podvozku. Kontroloval jsem i dosedání
přední a zadní nápravy na desku. Nastavil jsem tvrdost pružin.
</p>
<p>
4. model jsem osadil mechovými koly GRP o tvrdosti 45 vpředu a 35 vzadu. Jízdní vlastnosti se budou přizpůsobovat této kombinaci. Ideální
by bylo použití mechových kol o tvrdosti 50 vpředu. Ale rychle by ubývala a proto volím měkčí směs s ohledem na výdrž. Předpokladem je,
že sada kol by měla vydržet celý závod plus ranní trénink.
</p>
<p>
5. upravil jsem výřezy blatníků na karoserii, aby nedošlo k zaseknutí některého kola při naklonění modelu v zatáčce.
</p>
<p>
Nyní proběhnou testy na dráze u Globusu a potom již všechny poznatky a nastavení použiji na závodě v sobotu 30.8.2008 v Prostějově, pokud bude
dostatek účastníků v kategorii Micro, aby se mohla jet. Ale věřím, že počasí nám vyjde a účast bude taky dobrá. Níže máte k dispozici foto i
s popisem údržby. O výsledcích budete informování bezprostředně po závodě.
</p>