NANDA NRX-18 a její zátěžový test

Igor Vlahovič


<p>
Dne 22.5.2008 proběhl na dráze v Blansku zátěžový test podvozku XRAY M18 PRO. Taktéž i elektroniky, tedy regulátoru TEKIN a
lipo baterií Desire Power. Vše obstálo bez závad a komplikací.
</p>
<p>
Na konci článku jsem se zmínil, že stejný test proběhne i u podvozku NANDA NRX-18. A jak jsem slíbil, tak jsem taky konal. Dne
26.5.2008 díky pomoci pana Magdy z RC klubu Blansko jsme se s testovacím týmem opět mohli objevit na okruhu v Blansku. Test byl
záměrně uskutečněn na stejné trati, protože takto mohu posoudit rozdíly v chování obou podvozků. Elektronika je již prověřena, zde
by problém nastat neměl. Tedy až na baterie, ale to až později.
</p>
Samotnému testu předcházela důkladná příprava. Kontrola všech ložisek, dotažení a nastavení tlumičů. V neposlední řadě byla celá
střídavá elektronika vyjmuta z modelu XRAY a postupně nainstalována do podvozku NANDA tak, jak níže popíši a uvidíte na
instruktážních fotkách.
</p>
<p>
1. umístil jsem střídavý bezsenzorový motor MAMBA 6800 do šasi. Servo standartně používám v tomto modelu HITEC HS85 MG.
</p>
<p>
2. vhodně jsem umístil regulátor TEKIN Mini Rage. Místo jsem zvolil na servo, abych získal prostor pro přijímač a vypínač.
</p>
<p>
3. potom přišel na řadu micro Spektrum přijímač, který našel místo hned vedle serva a regulátoru.
</p>
<p>
4. nezapomněl jsem ani na větráček, který pomůže chladit motor při velké zátěži.
</p>
<p>
5. na řadu přišla kompletace LiPo 4. článku. Použil jsem opět dva lipo dvou články DESIRE POWER o kapacitě 850 mAh a proudové
zátěži 15C. Oba články jsem nabil před testováním naplno, aby nedošlo k problému. Pak jsem je spojil oboustrannou lepící páskou
a obě pak stejným způsobem k šasi. Zapojil jsem je do série. Aktuální váhu bez a s karoserií vidíte níže na fotografiích.
</p>
<p>
Test začal probíhat v podvečer kolem 19:30. Testu se účastnil Martin Skorupski, který natáčel celý test. Ladislav Mlčák tentokráte
nebyl přítomen. Záběry od Martina nejsou o nic horší než od Ládi. Dobrá práce Martine, ani jsem nemusel moc stříhat.
</p>
<p>
Než jsem ale vyjel naostro na dráhu, předcházely tomu malé peripetie. Celý nedočkavý jsem dal model na dráhu a prudce jsem se rozjel.
Model okamžitě změnil směr jízdy. A začal se přetáčet. Říkal jsem si, sakra co je ? A tak jsem nejprve odstranil brzdu v neutrálu na regulátoru.
Nic. Potom jsem si hrál s downstopy na přední nápravě v domnění, že mi kola nezabírají stejně. Nic. Asi po 10 minutách bádání jsem se podíval
pořádně a zjistil jsem, že základní kardany tento brutální výkon prostě nesnesou. Vzadu jsem při přestavbě dal tuningové, dopředu nikoliv.
Takže z toho vyplývá, že na motor 180 – 300 (i s LiPo články 2S) je vše ok a rozdíl nepoznáte. Ale jak přitvrdíte, materiál se hádá mezi sebou.
Ale po výměně kardanů se model uklidnil a my mohli konečně začít testovat.
</p>
<p>
Opět Martin natáčel nejprve shora z tribuny a terpve potom šel na dráhu. Začal jsem zvolna. Opět se dalo plynule projíždět technickou pasáží
bez jakýchkoliv problémů. Na cílovou rovinku jsem v prvním kole měl stejnou nájezdovou rychlost jako s podvozkem XRAY. Ale jaké bylo překvapení.
když model po akceleraci naplno vystřelil vpřed a jen minimálně táhl na levou stranu, což bylo zřejmě způsobeno mým zásahem do předních dorazů.
Ale jinak se choval více poslušně a nejevil známky neklidu. Zřejmě to bylo způsobeno tím, že tuningové kardany NANDA jsou mohutnější a obě poloosy
spojuje titanová kulička. A tak spoj nepruží, ale vykazuje pevnější spojení. Prostě jsem si mohl dovolit pocítit sílu motoru a celého systému
mnohem dříve.
</p>
<p>
Kroužil jsem cca 10 minut. I v technických pasážích jsem zkoušel rychle akcelerovat a dařilo se mi to. Uvidíte to na videu. Byl jsem překvapen,
jak model seděl v zatáčkách a na výjezdech i na klasických „nasazovacích“ mechových kolech GRP. Nedošlo k prasknutí či protočení adaptéru, na kterém je
mechové kolo nasazeno. Nedošlo ani k posunu kola na adaptéru. A to i po karambolech v průběhu jízdy. Doposud tomu nemohu uvěřit.
</p>
<p>
Najednou mi začal model vynechávat při prudkém rozjezdu. Za normálních okolností bych model odstavil a nepokračoval v jízdě. Ale v domnění, že mám nastaveno
vypínací napětí na 4S jsem trápil LiPo baterie DESIRE POWER dále. Omylem jsem nechal nastaveno napětí pro vypnutí na 6V, jako na 2S. Takže jsem ždímal baterie
až „do dna“… Po vyjmutí baterií z modelu byly jen lehce zahřáté a lehounce nafouklé. Po připojení na balancer bylo jasné, že není něco v pořádku.
Ale nedošlo k žádné negativní reakci. Když jsem vybíjel baterie FlygtPower přes žárovku, zahřály se mnohem více a byly nebezpečně nafouklé. Pokud
tato vlastnost při podvybití článků bude stejná, je to pro tuto značku baterií plus. Samozřejmě, že každá LiPo baterie se nesmí vyjet úplně. Vždy hrozí
její znehodnocení a možný průšvih. Takže na to pozor prosím.
</p>
<p>
Takže tento test vydržel podvozek NANDA NRX zcela bez problémů. LiPo baterie vzaly za své. Když jsem se loučil a děkoval panu Magdovi, který
nám dráhu bezplatně poskytl, tak on jen kroutil nevěřicně hlavou a utrousil poznámku „máš doma hračku co jede 80 km/hod.“… My s Martinem
testovali a on se staral o okolí tratě, aby pro vás byla nachystaná na další závod XRAY Challenge Morava.
</p>
<p>
Na úplný závěr snad jen toto. Potom jsme se s Martinem přesunuli na dráhu ke Globusu, kde jsme již se světly kroužili dále. Já už vrátil do modelu
klasických 2S, nastavil pořádně vypínací napětí a jízdu si vyloženě užíval. Žádné poskakování, jen čisté průjezdy zatáček. 10 minut skvělé
zábavy. Nakonec jsme kolem 23. hodiny s Martinem dokončili společně <a href=“ http://download86.mediafire.com/mjn10nml2u9g/m0fg3kjbj3q/nanda4s.wmv“ target=“_blank“>VIDEO</a>
, vybrali společně hudební „podmaz“ a já jej ještě kolem 24. hodiny
umístil na internet. Podvozek NANDA se dá považovat za plnohodnotný závodní speciál, pokud si s ním dáte práci. Testoval jsem model v plné výbavě.
</p>