Letecký den na dráze v Blansku

Igor Vlahovič


<p>
Dne 22.5.2008 přijíždíme s Ladislavem Mlčákem a Martinem Skorupskim na RC dráhu v Blansku, abychom uskutečnili test
podvozku XRAY M18 PRO a také elektroniky v něm nainstalované. Protože se jedná o dráhu velmi bezpečnou a s dlouhou
rovinku, nic nebrání použití 3. článků LiPo značky DESIRE-POWER o napětí 11,1V s proudovým zatížením 15C.
</p>
<p>
První test je zaměřen na technickou zdatnost podvozku a elektroniky v něm, ale také na zručnost pilota samotného. Vše
je samozřejmě dokumentováno Láďou a na korektnost pokusů dohlíží Martin, kterému občas padá čelist. Máme štěstí – na dráze nikdo není. Jen jeden
člen klubu provádí údržbu trávníku sekačkou, takže se musím občas na dráze vyhýbat kabelům. Ale to je maličkost.
</p>
<p>
Takže jdeme na to přátelé. Pěkně postupně a podrobně se všemi dojmy.
</p>
<p>
<b>STAGE 1 </b>
</p>
<p>
XRAY M18 PRO mám v podstatě až na domky řízení (ty jsou ALU) v kompozitu (myslím tím kardany, kuličkové diferenciály). Obutí mám
pro pokus MEDIUM vpředu i vzadu (osvědčená kombinace). Karoserie je zcela nová a to DODGE STRATUS 3.0 s příznačným názvem AERO.
Co se elektroniky týče, tak mám v modelu regulátor TEKIN MINI RAGE, motor MAMBA 6800 ot./V, LiPo baterii DESIRE-POWER 3S, 11,1V 15C,
servo HITEC HS82MG. Převodový poměr mám zvolen 42/14. Vše je připraveno a já mohu „nastartovat motor“.
</p>
<p>
Výkon je kolem 100W. Co se otáček týká, tak to máme zhruba 82000 ot./minuta v nezatíženém stavu. Na regulátoru mám nastaven nejjemnější
rozjezd a 0 časování motoru. Technické pasáže projíždím v klidu a pohodě, skoro jako se stejnosměrným motorem. Ale přijde nájezd na cílovou
rovinku a i když mám již určitou rychlost, tak nemohu akcelerovat naplno. Model okamžitě ztratí grip a chce mimo stopu. A tak musím s plynem
velmi opatrně. Ale díky plynulé regulaci si na závěr mohu vychutnat naplno otáčky motoru zhruba uprostřed cílové rovinky. S nastavenou
proporcionální brzdou mohu do cílové zatáčky najet ve vyšší rychlosti a bez náznaku smyku projet plynule nejen zatáčku samotnou, ale i
celou další technickou pasáž. A tak pořád dokola.
</p>
<p>
Laďa stojí nejprve na tribuně a natáčí jízdu s ptačí perspektivy. Pak se přesouvá dolů na trať a natáčí jízdu po rovince a hned potom
průjezdy technickou pasáží tratě. Myslím, že odvedl dobrou práci. Pak mu za odměnu model půjčuji a i on má možnost podráždit prstíkem
knypl mého vysílače SPEKTRUM DX2. Je nadšen z výkonu celého modelu a po pár kolech již také krásně „lítá“.
</p>
<p>
Hodlal jsem nyní pokus ukončit a přejít k naladění modelu na závod XTC Svitavy s klasickým dvoučkánkem LiPo. Ale Láďa pronáší větu ve smyslu:
hele, máš dvě 850ky LiPo baterie 2S. Takže 2 a 2 jsou 4, ne ? A bylo jasné, že z tréninku nic nebude. Když už, tak otestovat vše úplně. Vydrží XRAY
ještě větší zátěž ? Přenesou mechová kola výkon kolem 150W ? Dají baterie potřebnou šťávu ? Jdeme na to.
</p>
<p>
<b>STAGE 2</b>
</p>
<p>
Vše je ve stejném nastavení, jen baterie již není 3S, ale 4S. To jest 4 články dohromady. Protože nemám jeden 4. článek, spojujeme dvě
2S LiPO baterie do série a máme za chvíli vše připraveno. Stačí jen otestovat otáčky motoru naprázdno a jdeme opět na dráhu.
</p>
<p>
Zjišťuji, že rovinka v Blansku je krátká. Nemůžu na delší dobu použít plný plyn. Hned, co model uvedu do maximální rychlosti, musím brzdit,
abych neskončil v plůtku. Ale pocit, že dokážu řídit model, kde otáčky v nezatíženém stavu činí cca 108000 ot./minuta, je naprosto fascinující.
Navíc technické pasáže opět projíždím laxně a na pohodu. Přijde rovinka a já pocítím sílu střídavého motoru… Ale bohužel jen na chvíli.
</p>
<p>
Je to tak. XRAY M18 PRO obstál v tomto zátěžovém testu na výbornou. Regulátor se samozřejmě hřál při práci v extrémních situacích. Ale má to v technických
parametrech a vyhověl. To stejné platí i o motoru Mamba. Takže spokojenost po všech stránkáh.
</p>
<p>
Příští test proběhne u podvozku NANDA NRX-18. I tento stroj bude zatížen 4. článkem LiPo a střídavým motorem Mamba 6800. Vydrží po technické
stránce ? Nechme se překvapit.
</p>
<p>
Pokud by měl někdo s prodejců podvozků měřítka 1/18 otestovat svůj stroj v plném zatížení výše uvedeným testem, náš tým je vám k dispozici :-).
</p>
<p>
Ale to není zdaleka konec přátelé. Protože rovinka na okruhu v Blansku je krátká, další fáze testování a to tentokráte zrychlení a maximální rychlosti
proběhne na okruhu ve Slavkově u Brna. Zde máme v plánu nejen otestovat a změřit skutečnou rychlost modelu, ale zároveň porovnat výkon modelu micro
s extrémním výkonem s modelem elektro 1/10, popřípadě s modelem spalovacím. Zdalipak modely měřítka 1/18 už konečně začínají šlapat na paty
modelům větších měřítek. Jsem na to přátelé zvědav a již nyní mi v hlavě pracují všechny RC buňky, jak vše domluvit a provést.
</p>
<p>
Na závěr máte níže pár ilustračních fotografií. A možná vás bude zajímat <a href=“http://www.mediafire.com/?iybmrhp2xxl“ target=“_blank“>video</a>, na kterém je vše zdokumentováno.
</p>