Letmý pohled na podvozky M18 – XRAY a NANDA

Igor Vlahovič


<p>
Rozhodl jsem se vám přinést přehled modelů 1/18, které jsem měl možnost vyzkoušet. Kolik co stojí ( ceny jsou ze současného ceníku ), co za cenu ve
stavebnici najdete, případné možnosti tuningu modelu.
</p>
<p>
Vezmu to chronologicky, jak jsem modely vlastnil já osobně. V podstatě jsem začal podvozkem XRAY M18, potom XRAY M18 ( úprava RASK design ), XRAY M18 PRO,
NANDA NRX-18 a na závěr NANDA NRX-18 ( full verze ). Fotodokumentaci jsem pro tentokrát použil originální ze stránek oficiálních dovozců ( aby jste měli
možnost vidět originál ) a nikoliv mých modelů. Tak pojďme na to.
</p>
<b>XRAY M18 – 4 WD</b>
</p>
<p>
Tento podvozek je vyroben celý z kompozitu. Kompletně oložiskován. Ve stavebnici najdete šasi, které musíte složit. Součástí jsou 2 planetové diferenciály,
alu kardan ( zajišťuje náhon na všechny nápravy ), bezdušové pneu, karoserii Ferrari Modena 360 nenalakovanou se všemi potisky, pastorky 17 &#8211; 23, pohonné
kolo 36, plastový držák motoru 180. Plato je koncipováno na 5 článků. Cena základní stavebnice činí 3000 Kč.
</p>
<p>
Model složíte, dokoupíte elektroniku ( buď power pack XRAY nebo vlastní volbou, tedy servo, přijímač, baterii, regulátor ) a můžete vyrazit na dráhu.
</p>
<p>
Doporučuji pořídit mechová kola ( nejsou součástí balení ), protože na nich je pak zážitek z jízdy mnohem lepší
</p>
<p>
Model se dá kompletně tuningovat počínaje karbonovým spodním a horním platem, alu kuličkovými diferenciály, volnoběžkou, alu kardany, alu bloky řízení&#8230;
Možností máte mnoho. Podrobné info naleznete na stránce dovozce značky <a href=“ http://www.rcxauta.cz“ target=“_blank“>XRAY </a>
</p>
<p>
<b>Názor autora :</b> měl jsem tento model. Postavíte a jedete. Nastavíte polohu tlumičů, zvolíte vhodnou kombinaci mechů a můžete vyrazit na trať. Jízdní
vlastnosti jsou na motor 180 výborné, byl jsem svědkem, že s tímto základním podvozkem ( pouze s alu držákem motoru, motorem 300 ), velmi dobře jezdil tuším

Kubica Tomáš na hanáckém zimním poháru v Prostějově.
</p>
<p>
<b>XRAY M18 &#8211; 4 WD, provedení Rask design </b>
</p>
<p>
Jedná se o XRAY M18 v úpravě RASK. Vše je stejné jako v předchozích odstavcích. Ale spodní a horní plato je ze sklolaminátu. Podvozek je tvrdší a jde o

levnější variantu tuningu.
</p>
<p>
<b>Názor autora:</b> měl jsem tento model a byl jsem s ním velmi spokojen. Tento model obstál v seriálu Brno &#8211; Březí &#8211; Lužice, kde získal 1 místo.
</p>
<p>
<b>XRAY M18 PRO &#8211; 4 WD</b>
</p>
<p>
A máme tu další podvozek XRAY. Ale jedná se o zcela jinou konstrukci. V době, kdy přišel na trh tento model se jednalo o revoluční skok v kategorii 1/18.

Podvozek je již kompletně
v karbonu, plato již na 6 článků. Kompletně oložiskován. V základní stavebnici najdete komplet karbon díly, alu držák motoru ( 180 i 300, případně

střídavý motor ), alu kardan,
zcela nové uchycení mechových kol systémem matky. Novinkou je použití aero ráfků. Multiflex jako u modelu 1/10. Všechny pastorky, obě pohonná kola 36 a 42.

Stavitelné i pevné spojovačky.
Cena základní stavebnice činí 5300 Kč ( dle ceníku ).
</p>
<p>
Model složíte, nastavíte tlumiče, flexi, osadíte power packem XRAY nebo vlastním výběrem elektroniky a vyrazíte na trať. Model jede stále stejně, jeho

vlastnosti se nemění. Jde o model s velkou užitnou hodnotou.
</p>
<p>
Tento model opět můžete tuningovat do maximální verze. Tedy můžete pořídit alu kuličkové diferenciály, volnoběžku, alu kardany, alu bloky řízení. Ceny dílů a

veškeré informace najdete na stránkách dovozce značky <a href=“ http://www.rcxauta.cz“ target=“_blank“>XRAY </a>
</p>
<p>
<b>Názor autora:</b> mám tento model a jezdím s ním OPEN závody typu XRAY Challenge Morava se střídavým motorem a LiPo baterií. Celkové 2. místo v XRAY

šampionátu a celkové 3. místo v seriálu Březí – Lužice je dobrou
vizitkou pro tento podvozek.
</p>
<p>
<b>NANDA NRX-18 4WD – kompozit </b>
</p>
<p>
Jedná se o podvozek vyrobený z kompozitu. Kompletně oložiskován. V základní stavebnici najdete složené šasi, alu kardan, bezdušové pneu, kompozitový držák

motoru 180 s pevným uchycením. Trvalý převod 36/21. Dále pak
karoserii Ferrari 430 nenabarvenou s polepy. Motor 180 je též součástí balení. Cena základní stavebnice činí 1584 Kč.
</p>
<p>
Model je možné dále tuningovat dle libosti. Karbonovými díly počínaje, alu držákem motorů 180, 300 či střídavých konče. Tvrzené kardany, kuličkové alu

diferenciály či volnoběžku taktéž můžete pořídit. Ceny dílů najdete
na stránkách dovozce modelu <a href=“ http://www.hotbodies.cz“ target=“_blank“>NANDA </a>
.
</p>
<p>
<b>Názor autora:</b> měl jsem možnost s tímto podvozkem startovat v seriálu Březí &#8211; Lužice v kategorii 180 &#8211; tedy motor 180 a 5 článků. Musel jsem si celkem

pohrát s nastavením dorazů ramen, protože plastové šasi není ideálně
rovné. Musel jsem pořídit alu držák motoru, abych mohl měnit převodový poměr. Dále pak bylo nutné dokoupit adaptéry pro použití mechových kol GRP. Ale po

práci se dostavila odměna v podobě slušných jízdních vlastností.
Byl jsem schopen konkurovat ostatním podvozkům.Můžete využít nabídky fy ALS racing a zkusit jejich sklolaminátové díly horního a spodního šasi. Levná volba úpravy podvozku. Funguje to dobře.
</p>
<p>
<b>NANDA NRX-18 4 WD &#8211; full verze </b>
</p>
<p>
Zde se jedná opět o podvozek NANDA v plastovém provedení ( výše uveden ). Ale kromě základu obdržíte veškeré karbonové díly, kterými nahradíte plastové.

Získáte tak karbonovou verzi tohoto šasi.
</p>
<p>
Dále pak můžete podvozek opět tuningovat alu kuličkovými diferenciály, volnoběžkou, hard kardany. Možností máte hodně. Ceny dílů najdete na stránkách dovozce

modelu <a href=“ http://www.hotbodies.cz“ target=“_blank“>NANDA </a>
</p>
<p>
<b>Názor autora:</b> měl jsem možnost tento podvozek otestovat a použít na posledním závodě Březí &#8211; Lužice v kategorii 180. Dorazy ramen se nastavují mnohem

lépe. Dobře se pracuje s kuličkovými diferenciály a dalšími částmi
podvozku. Celkové 2. místo v kategorii 180 je dobrou vizitkou pro tento podvozek. Nyní hodlám testovat podvozek dále. Ale jeho možnosti jsou myslím si

široké. Jde o to pohrát si s ním.
</p>
<p>
Co napsat závěrem ? Snažil jsem se v těchto řádcích nastínit základní informace o podvozcích, které jsem měl možnost vyzkoušet. Ke každému jsem na závěr

přidal svůj názor. Další informace vám ochotně poskytnou dovozci
jednotlivých značek. Snad jsem vám pomohl trochu se zorientovat v nabídce a je jen na vás, pro kterou z nich se rozhodnete.
</p>
<p>
Samozřejmě jsou k dispozici další podvozky typu HPI RS4, LRP S18, Scalpel. Ale s těmito zatím nemám zkušenosti a tak je na vás si patřičné informace nalézt na

internetu.
</p>