TECH: NANDA NRX 18

Igor Vlahovič


<center><h3>NANDA NRX &#8211; 18</h3></center>

<p>Dostal jsem možnost posoudit klady a zápory tohoto podvozku. Po dohodě s firmou Bayer Modellsport ze Slavkova u Brna jsem si domů přinesl na otestování nejlevnější variantu tohoto podvozku <b>NANDA NRX – 18</b>. Jedná se o set, ve kterém se nachází již složený model (což někteří přivítají), nenabarvená karoserie F Type (tu nabarvíte dle své fantazie) a motor řady 180. Model je osazen kompletně kuličkovými ložisky. Samotné šasi je celé z kompozitu a je osazeno ráfky s gumovou pneumatikou. V krabici najdete samozřejmě návod na stavbu modelu, potisky <!– separe –> na karoserii včetně reklam, imbus klíč a závlačky karoserie.</p>
<p>Nyní se podívejme na model samotný. Jelikož jsem neměl možnost model skládat, zkusil jsem rozebrat a opět složit diferenciál, který je planetový s nastavitelnou svorností, demontovat domečky a další drobné operace. Zde se mi jevilo velmi zajímavé řešení pojištění již povoleného šroubku plastovou pojistkou, takže šroubek po povolení neztratíte. Pro méně zdatné techniky dobrá a praktická věc. Plasty jsou vcelku pevné a přitom ohebné. Koncepce tohoto podvozku je určena pro motor řady 180 v kombinaci s 5ti články. Takže struktura podvozku tomu odpovídá. Teď přejdu k podrobnější charakteristice podvozku.</p>
<p><b>Pohon:</b><br>
4WD, duralový kardan, planetové diferenciály s nastavitelnou svorností (zakrytované proti nečistotám), pohonné kolo 36, pastorek 21 (kompozit), motor řady 180, univerzální kardany z kompozitu, kola z gumovou směsí (ta se nasazují na unášeč přes kuličková ložiska). V základu je napevno připevněný motor, ale je možná za cca 300,- Kč dokoupit hliníkový posuvný držák motoru NRX.</p>
<p><b>Šasi:</b><br>
Spodní i horní plato z kompozitu. Místo pro 5ti článek velmi dobře provedeno (baterie tam sednou bez problémů). Držák baterii z kompozitu dosedá přesně na sadu baterii, takže možnost vypadnutí packu při kolizi je minimální. Horní výztuha opět z kompozitu. Když jsem s podvozkem kroutil, vždy se vrátil do původní pozice. Přední nárazník je zajímavě řešen: chrání přední kola před bočním nárazem. Držáky karoserie jsou kompozicové s nastavitelnou výškou pro karoserii.</p>
<p><b>Tlumiče:</b><br>
O to se starají nezávisle odpružené tlumiče s možností nastavení polohy. Při nehodě nevypadnou, protože jsou připevněny na kulových čepech. Celkově mně zavěšení připadá ve stylu modelů 1/10.</p>
<p><b>Nastavitelné parametry:</b><br>
Můžete nastavit sbíhavost, rozbíhavost, sklon kol, záklony. Vše je lehce nastavitelné. A tak se experimentování meze nekladou. Ovšem v rychlosti modelu s motorem řady 180 se až tak moc nastavovat nemusí.</p>
<p><b>Karoserie:</b><br>
V balení najdete nenalakovanou lexanovou karoserii. Kvalita lexanu si myslím vyhovuje, samotná karoserie má na sobě ochranou fólii. Doporučuji z estetického hlediska nevyřezávat blatníky dle naznačení, ale postupovat následujícím způsobem:
Karoserii vystřihněte dle naznačení, ale otvory pro kola zatím nikoliv. Potom si přesně vyměřte otvory pro sloupky. Pak je vyvrtejte a karoserii přesně umístěte na podvozek. Až si budete jistí, že Vám vše dokonale sedí, naznačte si lihovou fixou přesnou polohu blatníků a teprve potom je vystřihněte. Kdyby jste to udělali dle naznačení, kola budou utopená a nebude to vypadat hezky.
Součástí je i přítlačné křídlo.</p>
<p><b>Samolepky:</b><br>Obtisky jsou přeřezané a není nutné je vystřihovat.</p>
<p><b>Závěrem:</b><br>Tak toto je zevrubný popis a první dojmy z tohoto závodního podvozku určeného pro širokou veřejnost. Určeného začínajícím modelářům s minimálními zkušenostmi a znalostmi. Výše popsanou verzi modelu je nutno zprovoznit dokoupením sady baterií, RC soupravou a servem, popřípadě nabíječkou. Níže uvádím přibližné náklady na jejich pořízení. Pro ty, co by měli zájem přejít na mechovou směs, uvádím variantu, jak toho docílit. Ale pro rekreační jízdy jsou gumové pneumatiky dostačující. Ale na případný závod v kategorii s motorem 180 a 5ti článkem jsou výhodnější mechová kola. Já jsem zkusil verzi s Aero ráfky a mechovými koly (jen dočasný test &#8211; vidíte na fotografiích). Snahou je udržet tento model v co nejnižší cenové hladině. Váha modelu plně osazeného a s karoserií 415 g. Pro srovnání můj XRAY se pohyboval i na hranici 480 g (s 6ti články).
</p>
<u>Verze s 5ti článkem NiMh 1400 mAh VTEC a regulátorem Dsys 10A:</u><br>
<table width=“75%“ border=“0″ cellspacing=“0″ cellpadding=“2″>
<tr><td>Nanda NRX-18 (šasi, motor 180, karoserie)</td><td>1584,00 Kč</td></tr>
<tr><td>Servo Hitec HS-82MG</td><td>599,00 Kč</td></tr>
<tr><td>Regulátor Dsys 10A</td><td>600,00 Kč</td></tr>
<tr><td>Baterie 5 článků</td><td>400,00 Kč</td></tr>
<tr><td>Celkem:</td><td>3183,00 Kč</td></tr>
<tr><td>Pokud nemáte vysílačku tak připočtěte cca</td><td>1500,00 Kč (AM verze)</td></tr>
<tr><td>Pokud nemáte nabíječ tak připočtěte cca</td><td>1000,00 Kč</td></tr>
</table>
<br>
<u>Co je potřeba dokoupit pro užití mechových kol:</u><br>
Varianta rozšíření o unášeče NANDA NRX pro užití mechových kol:
<table width=“75%“ border=“0″ cellspacing=“0″ cellpadding=“2″>
<tr><td>Unášeč kompozit Nanda, cca 150,- za 4 kusy</td><td>150,00 Kč</td></tr>
<tr><td>Mechy GRP klasika 90, Kč sada x 2 sady</td><td>180,00 Kč</td></tr>
<tr><td>Celkem:</td><td>330,00 Kč</td></tr>
</table>
<br>
<p><b>POZOR !!!</b><br>Můžete zakoupit RTR set, kde je model hotový, s nabarvenou karoserií (Airbrush), power packem (baterie, regulátor, servo), RC analogovou soupravou a to vše za krásných 3400,00 Kč.
</p>
<p>
Samozřejmostí je možnost tuningu obou variant modelů, dostupnost náhradních dílů a to vše u firmy Bayer Modellsport. Pro opravdové nadšence tohoto modelu je pak možnost objednání šasi v kompozitu s celkovým upgradem karbonových dílů a to za cenu cca 4000,- Kč. (Top verze). Pro další informace prosím navštivte http://www.autobayer.cz/modellsport/ a zde Vám ochotně poradí.
</p>