Nanda NRX-18 a moje nastavení

Igor Vlahovič


<p>
V následujícím článku se s vámi drazí kolegové podělím o moje nastavení modelu NANDA NRX-18 v měřítku 1/18. Toto nastavení se
mi jeví jako pro mne optimální a model má dobré jízdní vlastnosti. Na prvním závodě seriálu Březí – Lužice jsem s tímto modelem
skončil celkově druhý <!– separe –>. Nyní jsem si ještě trochu pohrál s nastavením a zde vám ho přináším. Ne každému bude třeba
toto nastavení vyhovovat, ale můj názor je, že by měl být spokojen každý uživatel tohoto šasi. Mám na mysli model v základu bez
větších úprav. Snad jen těch nejnutnějších. Budu postupovat bod po bodu, pěkně postupně.
</p>
<p>
<b>Vlastní podvozek -</b> odklony kol jsou již nastaveny od výrobce a těch se žádná změna netýká. Přední spojovačka (od páky serva k domečku) mám
nastavenou vnější rozteč 62 mm. Ta se musí individuálně nastavit u každého serva trochu jinak. Pokud mohu poradit: nejprve si nastavte
trim na vysílači na střed (0), výchylky na vysílačce či expa na 100%. Potom nasaďte páku serva na vlastní servo a aby vám model jel rovně
dolaďte horní spojovací tyčí. Pak vám model bude zatáčet na obě strany stejně. Na podvozku mám nastavenou rozbíhavost. Ta je nastavena
spodní spojovací tyči (vnější rozteč činí 66 mm). Zadní sbíhavost je nastavena od výrobce a nic jsem s ní nedělal. Je nastavena dle mne
optimálně.
</p>
<p>
<b>Tlumiče a pérování -</b> zde mám nastavenou polohu tlumičů takto: přední: na horním držáku na vnitřní dírce a na spodním ramenu na vnějším kuláčku.
zadní: stejně nastaveno jako na přední nápravě. Je potřeba trochu přitvrdit pérování přiloženými plastovými očky. Na přední i zadní nápravu
dáte po jednom očku. Pak je podvozek trvrdší a dobře sedí. Jezdil jsem bez nich a auto více plavalo.
</p>
<p>
<b>Obutí -</b> zde jsem použil klasickou kombinaci. Přední mechová kola nejtvrdší směs (ozn.50) a zadní mechová kola soft (ozn.35). Vzadu lze použít i směs
medium (tuším ozn.40). Na koberci jsem nemazal.
</p>
<p>
<b>Motor -</b> řady 180 (určený pro pohon vrtulníčků, zvládá i LiPo 2S, které hodlám také testovat). Tento motor snese těžký převod, protože je stavěn do kroutícího momentu.
Převodový poměr nyní jedu 40/23. Používám aktivní chlazení ve formě větráčku, který je umístěn vedle motoru. Motor je uchycen na hliníkovém držáku NANDA, aby bylo
možno nastavit vůli mezi kolem a pastorkem.
</p>
<p>
<b>Servo -</b> používám servo Hitec HS-82 MG. Servo má kovové převody a na páce nemám servosaver. Servo mám přichycené na oboustranné lepící pásce, která zároveň
slouží jako odpružení při nárazech. Zatím bez problémů.
</p>
<p>
<b>Regulátor -</b> mám umístěn v zadní části horní výztuhy podvozku a zvolil jsem regulaci GM V8. Kabeláž je zkrácena na požadovanou délku a zbytečně nepřebývá. Vyhnete se tak
případnému rušení (netýká se DSM).
</p>
<p>
<b>Přijímač -</b> mám umístěn na servu a velikostně se tam krásně umístí i když se jedná o SPEKTRUM SR3000. Klasická velikost každého přijímače.
</p>
<p>
<b>AMB čip -</b> umístěn na horní spojovací liště v přední části.
</p>
<p>
<b>Baterie -</b> 5 článků VTEC 1400 mAh. Myslím si, že se jedná o dobrou volbu. Dostatečná kapacita i na finále o délce cca 10 minut.
</p>
<p>
A to je asi tak z nastavení podvozku a jeho výbavy asi vše.
</p>
<p>
Teď ještě takový můj postřeh ohledně tvoření karoserie. Když nyní tvořím karoserii (poslední můj výtvor byla Mazda NFS ProStreet), tak jsem přišel na to, že některé obtisky přiložené
ke karoserii od Protoform se dají použít oboustranně. Takže pozor!!! Rámy oken lze použít, takže je vlepíte zevnitř, zadní světla v podstatě také. Přední světla nelze použít, protože
jsou se základní bílou vrstvou. Zde je možnost si vytvarovat světla dle vkusu a udělat černou či jinou barvou. I další drobnosti (přední spojler atp.) již nelepím zvenku, ale dám si tu
práci a hezky vše vylepím a pak zabarvím barvou zevnitř. Tím pádem máte maximální jistotu, že na asfaltu nemáte šanci cokoliv odřít. Koberec je v pohodě, ale
já už myslím na léto.
</p>
<p>
Tak a to už je opravdu asi všechno. Snad vám byly tyto řádky k něčemu dobré a pomohou vám být zase o kus dále. Na fotografiích
si můžete prohlédnou detaily.
</p>