TECH: práce s metalickými barvami

Igor Vlahovič


<p>
V tomto příspěvku bych vás chtěl upozornit na práci s metalickými laky. V poslední době jsem
s nimi pracoval a zkusil jsem dva způsoby lakování <!– separe –>karoserií.
</p>
<p>
Dříve jsem se metalickým barvám vyhýbal a poprvé jsem ji použil na karoserii Ford Mustang. Nastříkal
jsem dvě vrstvy modré barvy (metalízy) a po jejím zaschnutí jsem podstříknul vše bílou barvou.
I když se na první pohled zdála vrstva modré dostatečná, po použití bílé barvy jsem zjistil,
že celkový výsledek byl světlý odstín modré metalízy. Ale díky nestejnoměrné vrstvě modré byl
výsledek takový, že místy byl odstím světlejší a místy tmavší. Viditelné to je zejména na denním
světle.
</p>
<p>
Druhý pokus byl s karoserií Porsche GT3, kde jsem opět stříknul cca dvě vrstvy modré barvy. Místo
bílé jsem potom pro podstříknutí zvolil stříbrnou barvu. A výsledek byl mnohem lepší. Sice jsem
dosáhl tmavšího odstínu modré metalízy, ale na celém povrchu karoserie bez rozdílu odstínu. Tuto
karoserii si nakonec vzal kolega Jirka Rampula a pojede s ním pravděpodobně závod ETS Hobby 5.12.2009
v Hrotovicích.
</p>
<p>
Nyní jsem zkusil stříknout BMW Z4 červenou metalickou barvou a na fotce níže vidíte, jak je karoserie
průhledná i po nástřiku cca 3. vrstev. Pokud bych použil bílou, opakoval by se výsledek jako u modelu
Mustang. Proto jsem opět využil stříbrného spraye a výsledek opět bez chyby – viz foto. Další
výhodou je to, že stříbrná barva dobře kryje a po zapnutí světel diody neprosvítí obrysy světel.
</p>
<p>
Musel jsem nalakovat i zpětná zrcátka, aby celkový dojem byl dokonalý. Stejný model jsem osobně
viděl v autosalonu BMW RENOCAR v Brně. Podle něj tento kousek vlastně vznikl.
</p>