TECH: karoserie RASK vs 5ti článek NiMh

Igor Vlahovič


<p>
Když jsem pořídil od Radka Skopala jeho novou karoserii „RASK“, ihned jsem ji zkusil
napasovat na můj podvozek Xray M18 PRO. Zadařilo se a potom došlo k nalakování karoserie.
Podrobnosti ohledně tohoto postupu <!– separe –>najdete <a href=“ https://www.masters.cz/tech-nova-karoserie-rask-1-ku-18-94905″ target=“_blank“>ZDE </a>.
</p>
<p>
S LiPo baterií jsem již karoserii otestoval u Globusu. Sice s motorem 180 a převodem 43/19,
ale o to více jsem si vychutnal pohodovou jízdu a to ještě s kolegou Martinem Skorupskim. Abych
si mohl tuto karoserii dopřát, musel jsem vše upravit tak, aby bylo vše pod úrovní horního plata.
Pravda, větrák v zadní části šasi nevadí. I při vyšší rychlosti měl model grip a dobré jízdní
vlastnosti. Ale nechtěl jsem karoserii hned poškodit a tak jsem se krotil. Jak funguje se dozvím
až na ostrém závodě Xray Challenge Morava v Prostějově. Ale jsem přesvědčen, že to bude OK.
</p>
<p>
Ale napadlo mne otestovat karoserii i na závodě Určice Cup a to hned 12.7.2009. Ale nemohl jsem
použít sestavený 5ti článek tak, jak jsem jej měl nyní – tedy čtyři články hned vedle regulátoru
Novak a pátý článek byl umístěn nad karbonovým držákem baterie. Pro karoserie TC (Mazda, Stratus apod.)
bylo toto sestavení v pořádku. 5 článků vedle sebe nemám šanci dát, pokud jsem chtěl zachovat rozložení
jako s LiPo bateriemi.
</p>
<p>
Pro použití Radkovi karoserie jsem musel zapojit mozkové RC buňky a vymyslet jiné umístění mého 5tého
článku NiMh GP 1100 mAh.
</p>
<p>
Nad úrovní horního plata může být pouze větrák, nic více. A tak jsem ponechal čtyři články na straně
s regulátorem jako dříve a jeden článek jsem umístil vedle motoru 180. Je tam místa přesně pro jeho
velikost. Ale šlo o to, aby se článek při jízdě nehýbal, byl v klidové poloze. Toho jsem dosáhl tak,
že jsem přesně vyměřil délku spojovacího kabelu mezi články přes horní plato a také délku kabelu
od samostaného článku k regulátoru. Vše jsem musel vyměřit přesně na míru.
</p>
<p>
Po usazení 5ti článku do modelu je nyní vše zajištěno proti pohybu a vypadnutí. Váha je také celkem slušně
rozložena. Po této úpravě jsem bez problémů na podvozek opět nasadil karoserii RASK a již mi nic
nebrání jí zítra otestovat v této sestavě na Určické dráze.
</p>
<p>
Touto úpravou, kterou jsem provedl, se tedy otevřela možnost použít tuto karoserii vs 5ti článek NiMh v kombinaci s
motorem 180 – tedy závody s předepsaným 5ti článkem a motorem 180. S motorem Mongoose je toto
zatím nevyzkoušeno, ale bude to již problém.
</p>
<p>
Takže z toho celého plyne, že majitelé podvozků XRAY M18 PRO a klasiky M18 mohou tuto karoserii zakoupit
a použít ji v obou případech – jak s LiPo články a i s 5ti článkem a to v podobném rozložení
komponentů jako má nyní já.
</p>
<p>
Vše máte ne fotkách níže a myslím si, že to nepotřebuje komentář. Výsledek testu v Určicích bude
samozřejmě zveřejněn, pokud mi umožní nadjezd použití této karoserie vzhledem k jeho stoupání. Všechny
DTM karoserie mají přece jen kratší příď a tak nevzniká problém. Radkova karoserie má přece jen
delší předek. Ale již brzy se vše potvrdí a otestuje.
</p>