Historie, tvorba a test karoserie RASK 1/18

Igor Vlahovič


<p>
Rozhodl jsem se vyzkoušet karoserii typu Le Mans, kterou po několik měsíců tvořil Radek Skopal. Jedná se o placku, kterou již nyní
úspěšně používají jezdci 2WD podvozků – Lukáš Diblík, Laďa Mlčák, Vít Parák… Lukáš Diblík s touto karoserií vyhrál XRAY Challenge Morava
2007/2008. Ale doposud používali tito jezdci karoserii, která byla lisovaná z materiálu PET-G. Tento materiál byl zvolen v důvodu
snadného zpracování. Jeho mechanická odolnost bohužel silně zaostávala za Lexanem. Nepomohlo ani důkladné podlepení nejvíce namáhaných míst.
I samotný klínovitý tvar hůře pohlcuje nárazy. Proto často tyto modely byly vidět na závodech oblepené izolepou, která karoserii držela
pohromadě.
</p>
<p>
Vývoj této karoserie začal před dvěma roky. V té době nebyla na trhu vhodná karoserie pro modely 2WD. Tvar kopyta se pětkrát měnil z důvodu
snadnější výroby a zvýšení životnosti výlisku. Měnily se materiály a pracovní postupy. Ani velké množství vyrobených zmetků a problémy s
životností výlisků neodradily Radka a jeho přátele v dalším vývoji. Jak šel čas, Radek vše zdokonaloval a dotáhl svůj projekt do – troufám
si říci – „úspěšného konce“. Díky pomoci ostatních modelářů při výrobě nyní testujeme karoserie z Lexanu o síle 0,5 a 0,8 mm. Vystřižené a
nabarvené karoserie mají hmotnost cca 20 a 33 gramů. Já si vzal tu „odolnější verzi“. Věděl jsem, že je tato karoserie navržena především
pro modely 2WD, které mají jiné proporce a jsou kratší. Ale proč bych to nezkusil ?
</p>
<p>
Prvním krokem bylo vyříznutí karoserie. Zde jsem musel přesně měřit polohy kol. Není naznačena poloha, jak jste někteří zvyklí. A tak po delší
době jsem měl vše připraveno. Vyříznul jsem tvar, naznačil místa pro sloupky ( pro model XRAY M18 PRO ) – na ten karoserii dostanete. Ale předpokladem
je micro elektronika a vše co nejníže položené.
</p>
<p>
Vylepil jsem okna. Pak jsem karoserii nastříkal několika vrstvami bílé barvy. Poté jsem sundal ochrannou folii a model vylepšil rámy oken,
obtisky a dalšími detaily. Výsledek vidíte na fotkách ( včetně postupu ). Ale co jízdní vlastnosti ? To je to důležité…
</p>
<p>
První nesmělý pokus proběhl na asfaltu. Ale zde jsem měl ještě problémy s trakcí ve velké rychlosti. Model se přetáčel a až při sníženém
výkonu na cca 80% se model dal řídit. Použité pneu – bezdušové. Zde se ještě bude hodně testovat.
</p>
<p>
Ale byl jsem zvědav na kobercový povrch. Proto jsem vše připravil na 3. 4. 2008 a v domečku jsem vše znova zkusil. A jaké bylo překvapení ?
Než jsem nasadil placku, jel jsem karoserii Modena 360. Zde model byl poslušný, ale ostrý a divoký v zatáčkách. Ale jak jsem dal placku, jízda se zklidnila,
model klouzal i v ostrých zatáčkách. Použité mechy – HARD předek a SOFT zadek. Motor 6800, LiPo baterie. Tlumiče položené vpředu i vzadu. Flex nastaven – všechny šrouby horního plata povoleny o jednu otáčku. Požitek z jízdy opravdu příjemný. Vše
uvidíte na krátkém videu <a href=“http://www.mediafire.com/?f4t9ajovss4″ target=“_blank“>zde</a>.

</p>
<p>
A výdrž ? Karoserie je již z lexanu. Zatím jsem moc nenarážel do betonových překážek, ale myslím si, že výdrž bude dostatečná. Ale to ještě
hodlám testovat u Globusu na asfaltu. O všem budete průběžně informováni. Nakonec jsem dne 4.4.2008 uskutečnil rychlý test na dráze na bezdušovém pneu a video máte <a href=“http://www.mediafire.com/?3wjamejuiii“ target=“_blank“>zde</a>. Převod 42/13, motor 6800, karoserie RASK, LiPo FlygtPower 1200. Nastavení podvozku stejné jako na koberci.
</p>