Osvětlení modelu – jak na to ?

Igor Vlahovič


<p>
Když jsem byl 27.1.2008 v Březí na závodech, oprášil jsem karoserii Dodge Stratus 3.0 micro s osvětlením a
jel jsem s ním celý závod. Několika jedincům se to zalíbilo a karoserii si nakonec odnesl jeden šťastlivec.
Vypadalo to dobře a navíc jsem byl velmi dobře periferně vidět, když jsem se řítil rychlostí blesku k jezdci
o kolo zpět :). Občas je k vidění na závodě model se světly, takže to není pro vás určitě žádná novinka. Všechny
podvozky typu drift mají paraboly již v základu stavebnice. Ale light set si již musíte většinou dokoupit. A není
to málo peněz. Otázka tedy zní: pořídíte takový set za cca 70 Kč ? Asi ne. Ale já vám nyní poradím, jak si takové
osvětlení vyrobit za pár peněz. Tvořil jsem to na karoserii 1/18, ale toto je možné aplikovat samozřejmě i na 1/10.
Jen se použijí diody většího průměru. A jak na to ? Pozn. popis nebude u jednotlivých fotek, protože jsou seřazeny
za sebou, jak jsem postupoval. Je to myslím si jednoduché a jasné.
</p>
<p>
<b>Nákup elektroniky -</b> pro úpravu jsem si vybral znova karoserii Dodge Stratus 3.0 micro. Prvně jsem zašel do GM Elektronik a tam nakoupil
potřebný materiál t.j. diody o průměru 3 mm a 1,6 mm. Červnené dozadu a bílé dopředu. Vzal jsem bílé i červené v obou
průměrech, abych měl možnost zkusit optimální velikost přímo v modelu. A cena ? Za vše jsem zaplatil cca 75 Kč. Doma
jsem již měl připraven kabel o průměru 1 mm pro vytvoření obvodu s jednotlivými diodami.
</p>
<p>
<b>Vyznačení pozice světel -</b> popisovací fixou jsem si přesně naznačil, kde se budou nacházet přední světlomety a kde zadní.
Zvolil jsem pozici uprostřed, aby bylo světlo dobře rozptýleno.
</p>
<p>
<b>Vyvrtání otvorů pro diody -</b> po vyznačení nadešla chvíle vyvrtat otvory pro jednotlivé diody. Nakonec jsem zvolil průměr 3 mm. Zde
je nutné vrtat velmi přesně, protože na tomto kroku potom závisí vlastní geometrie světel !!! Bude-li jeden z otvorů níže či výše
položen, už se světla nebudou dát vycentrovat a navíc to bude vypadat špatně. Nedělal jsem otvory ručně, ale za použití
stojanové vrtačky. Ručně jsem již vybrušoval hotový otvor.
</p>
<p>
<b>Příprava diod – </b>před samotnou instalací diod jsem každou z nich opatřil odporem. Jelikož je osvětlení napájeno z přijímače napětím 4,8V ,
předřadil jsem před každou plus patici diody odpor velikost 75 ohmů. Bez odporu diody po chvilce shoří !!!
</p>
<p>
<b>Instalace diod -</b> pak již nezbylo, než takto připravené diody umístit do otvorů. Na směr zatím zapomeňte, stejně jako na jejich zajištění.
</p>
<p>
<b>Pájení obvodu – </b>jednotlivé patice diod propojíme tenkým kabelem (cca 1mm) a to tak, že spojíme všechny plusy a mínusy zvlášť. Vidíte to na fotce.
Konec opatříte konektorem pro připojení do slotu BAT na vašem přijímači. I to je korunová záležitost.
</p>
<p>
<b>Zajištění kabelů -</b> je potřeba zajistit kabely, aby se v modelu „nehýbaly“. K tomu jsem použil klasickou zpevňovací pásku. Takto jsem kabel uchytil
po celém obvodu. Konec s konektorem jsem ponechal cca 8 cm volný, aby se dal dobře připojovat do přijímače.
</p>
<p>
<b>Geometrie světel -</b> příchází nejdůležitější okamžik montáže. Doposud byly diody pouze volně instalovány. Nyní přichází na řadu vycentrování
paprsků jak předních tak i zadních světel. Je to jednoduché. Model dáte na rovnou podložku, nasměřujete jej kolmo na stěnu a hned vidíte, kam vám paprsky
světel směřují. Musíte si tedy dát práci a pohybovat jednotlivými diodami tak, dokud paprsky nedopadají oba kolmo. Pakliže ano, ještě model posuňte dozadu
a vyzkoušejte i světla na dálku. Zadní nemají takovou svítivost – tam stačí dát vše do roviny a pak model postavit a zdálky zkontrolovat, zda
nesvítí každá jiným směrem. Přední mají velkou svítivost. Proto zde je potřeba nejen dát světla do roviny, ale i mírně diody sklopit směrem dolů. Zde
postupujete tedy stejně jako u zadních, ale kontrolujete nejen přímý dopad na stěnu, ale i polohu paprsků před přídí vozu. Musí to opět vše krásně
ladit. Opět to vidíte na fotkách.
</p>
<b>Když už máte vše přesně nastaveno</b>, jen na čase diody zajistit. To jsem provedl klasickým vteřinovým lepidlem. Aby světlo nesvítilo i do karoserie,
zadní část diody jsem zatřel několika vrstvami černé barvy.
</p>
<p>
A to je vše. Jednoduché a levné. Pro 1/10 bych volil průměr diod 5 mm. Takže kdo máte chuť a trpělivost, zkuste si to také
vyrobit. Budete dobře na parkovišti, tréninkové dráze či závodě velmi dobře vidět. A ještě něco – ty bílé opravdu svítí dost, takže já jdu ještě
dokončit poslední drobnost. Mračítka na přední světla, abych přece jen neoslňoval.
</p>