TECH: LiPo baterie ve stavu úplného vybití

Igor Vlahovič


<p>
Rád bych se s vámi podělil o praktickou zkušenost s LiPo baterií Lightmax 4000 mAh
25C. Podařilo se mi tuto baterii probudit k životu a to ze stavu úplného vybití. A co
se vlastně <!– separe –>stalo ?
</p>
<p>
Kolega vlastnící tuto baterii ji ponechal po jízdě v modelu. Neodpojil ji však od regulátoru
a takto model stál delší dobu. I když byl regulátor vypnutý, pravděpodobně došlo i v tomto
případě k malému odběru proudu z LiPo baterie. Vzhledem k situaci, že již byla po jízdě hodně
vybitá, tento stav ji dostal s napětím pod úroveň 3V na článek. Bavíme se o sadě 2S (dva články).
</p>
<p>
Po připojení na nabíječku se neukázalo žádné napětí (ani na jednom článku) a nabíjecí proces nebylo
možné zahájit. Baterie měla velmi málo cyklů. V podstatě je nyní nová.
</p>
<p>
A tak jsem tento kousek dostal na pokusy. A co jsem provedl ?
</p>
<p>
Doma jsem zkusmo připojil baterii k nabíječi a balanceru. Balancer taktéž neukázal vůbec nic. Ani se nezobrazil
display. Takže na tom tato baterie byla hodně špatně. Mohu nabíjet i bez balanceru, ale po testu před startem procesu
nabíječ hlásil nízké napětí na baterii a proces automaticky ukončil. Takže jsem byl „chráněn“ proti blbosti, kdybych za každou
cenu chtěl pokračovat.
</p>
<p>
Provedl jsem však následující a to za přísného dohledu a kontroly stavu procesu. Tak jsem byl zabrán do pokusu, až jsem tu předešlou
kritickou situaci nezdokumentoval a vy mi musíte v této chvíli věřit. Ale dál už jsem nezaspal. Takže:
</p>
<p>
LiPo baterii Lightmax 4000 mAh 25C jsem připojil k nabíječi, nastavil režim nabíjení NiMh s proudem 200 mAh, tedy 0,2A. Pustil jsem
nabíjecí proces a kontroloval vývoj situace. Především napětí na baterii celkově. To bylo zpočátku na 3,9V celkem !!! Pak postupně napětí
rostlo, ale ani při celkovém stavu cca 5V stále externí balancer nebyl schopen ukázat hodnoty. To se stalo v momentě, kdy napětí na sadě
dosáhlo cca 5,9V. V tom okamžiku se oživil display balanceru a uviděl jsem hodnoty 3,01V na článek. A to na obou článcích stejně.
</p>
<p>
Ukončil jsem oživovací proces, přepnul se do režimu nabíjení LiPo, nastavil 1C – tedy 4A a začal sadu nabíjet obvyklým způsobem. Proces proběhl
naprosto korektně. Po celou dobu napětí bylo v přípustném rozmezí na obou článcích a do baterie jsem dostal 3950 mAh. Po ukončení nabíjení
bylo napětí na obou článcích shodné.
</p>
<p>
Počkal jsem cca 6 hodin a sadu opět připojil k nabíječi a balanceru. Napětí pokleslo na 4,18V / článek, ale bylo opět na obou shodné. Pustil
jsem opět nabíjení a kontroloval stav. Napětí se po chvíli zastavilo na 8,4V celkově, ale proces nabíjení trval 11 minut a 37 sekund a do
sady jsem dostal ještě po tak krátké době 377 mAh. To se běžně nestává. Pokud je baterie plně nabita a v pořádku, pak do ní dostanete tak
cca 50 mAh.
</p>
<p>
LiPo baterie se při tomto pokusu nezahřála, obal se vizuelně nenafoukl. Takže se mi tímto způsobem podařilo probudit LiPo sadu 2S ze stavu
hlubokého vybití. Nyní však budu testovat a pozorovat vývoj při jízdě. Tento stav ještě neznamená, že baterie bude držet kapacitu
a napětí. O všem budete informováni.
</p>