TECH: osobní zkušenosti s LiPo bateriemi

Igor Vlahovič


<p>
V tomto příspěvku si připomeneme základní pravidla používání LiPo baterií v praxi.
Kolegové kolem mne postupně hodlají přecházet z klasických NiCd, <!– separe –>NiMh článků na
LiPo články a přirozeně se ptají na to, jak s tímto typem zacházet, co je k potřeba
k nabíjení atd. Proto jsem se rozhodl pro ně a další potenciální uživatele sepsat
základní informace týkající se LiPo baterií. Sám používám tento typ déle jak rok.
A tak mám určité praktické zkušenosti.
</p>
<p>
V první fázi jsem začal používat LiPo baterie v modelu Micro 1/18. Konkrétně v XRAY M18 PRO.
Zde to byla v prvním období značka DESIRE POWER. Otestoval jsem baterie o kapacitě 850, 900,
1300 mAh. Všechny měly proudové zatížení 15C. 850 a 900 mAh byly sady 2S – tedy 2 články v sadě
, 1300 byla varianta 3S – 3 články v sadě – kterou jsem úspěšně používal ve vysílači Spektrum
DX2 a později i v DX6. Pro pohon motoru velikosti 300 (typ Graupner SPEED 300) bylo 15C dostačující.
Ale s nástupem střídavých systémů Mamba, Tekin a Mongoose se odběr proudu poněkud zvýšil. Nízká
kapacita článků a malé C nestačilo dodávat motorům kolem 8000 ot./V dostatečný proud a baterie dost
trpěly. DESIRE POWER nebyly v pevném obalu – jednalo se o letecký typ.
</p>
<p>
Přešel jsem později na značku RAY GOLD 2S 1100 mAh, 33C. Tyto LiPo články byly mnohem silnější a pro
pohon modelu 1/18 dostačující. Mám dvě sady těchto článků a používám je více jak rok. Opět se
jedná o články letecké. Jaký proud jsou články dodat zjistíte vynásobením kapacity a proudového
zatížení. Tedy například 33 x 1100 mAh.
</p>
<p>
Po koupi modelu Tamiya TT-01E jsem ihned zakoupil namísto NIxx článků opět typ LiPo. Volba po zkušenostech
s Micro padla opět na RAY GOLD. Ovšem pro vyšší kapacitu – tedy 3300 mAh, 2S 33C. Při použití motoru
Johnson, Mig 500, Carson CE4 plně dostačovaly jak kapacita, tak i proudové zatížení. Vyhovělo to
i v případě testu střídavého systému Corally BMX s motorem 9,5. Tyto baterie nebyly v pevném obalu
a sloužily pouze k rekreační jízdě. Avšak vana podvozku TT-01 je sama o sobě HARD CASE. Takže
bezpečnost proti nárazu byla zajištěna. Výdrž baterie RAY GOLD 3300 mAh s motorem Johnson při
převodovém poměru 61/19 byla 40 minut čistého času jízdy.
</p>
<p>
Po rozhodnutí, že pojedu první závod Mibosport Cup, jsem byl postaven před fakt, že na závodech jsou
povoleny pouze LiPo baterie v pevném (HARD CASE) obalu. To RAY GOLD nesplňovaly v žádném případě.
Pokud je neumístíte do pevné schránky. A tak jsem pořídil baterii o kapacitě 5000 mAh, 2S 35C. Tato
jediná mi nyní slouží k plné spokojenosti a to jak na závodech, tak i při hobby jízdách. Mám jen
jednu. Bohatě mi to stačí. S motorem Carson CE4 Race byla doba jízdy na tuto baterii cca 80. minut
jízdy. Když jsem na posledním závodě jel motor Mig 500, vyjel jsem s baterie ccca 800 mAh za 5 minut
sprintu.
</p>
<p>
Zatímco u značky RAY vedly z baterie silové kabely, které jsem opatřil pozlacenými konektory o
průměru 4mm, HARD CASE články mají vždy pouze 4mm dutinky schované v těle baterie. S jasným označením
plusu a mínusu. U leteckých článků RAY a jim podobných máte kromě silových kabelů i tzv. servisní
konektor pro připojení k balanceru. U HARD varianty máte opět dutinku k připojení nabíjecího
kabelu, který není většinou součástí balení baterie. Varianty máte k dispozici na fotkách níže.
</p>
<p>
Pokud tedy máte LiPo baterie koupenou, je k jejímu nabíjení potřeba nabíječ, který umožňuje tento
typ článků nabít. Není možné použít nabíječ, který umí pouue NiCd, NiMh typ. U NIxx se nabíjí systémem
, kdy nabíječ ukončí nabíjecí proces po dosažení DELTA PEAku. Baterie je po nabití zahřátá a po celou
dobu je nastavený proud beze změny. U LiPo článků musíte mít možnost nastavení nabíjecího proudu
pro tento typ. Zde se nabíjí články způsobem, že nabíjecí proces jede stylem konstantní proud /
konstatní napětí. Na začátku je nabíjecí proud naplno, se vzrůstajícím napětím potom klesá. Na konci
procesu se sníží na 0,1A a dokončuje se kapacita. Napětí je však v tu chvíli ve finální fázi. Po
nabití zůstává baterie studená.
</p>
<p>
Avšak při nabíjení LiPo baterií je kromě nabíječe potřeba i balancer, který se v průběhu nabíjení
stará o napětí na jednotlivých článcích. Pokud někde napětí vzroste, balancer tento článek odpojí do doby,
než se srovná napětí s ostatními. Tedy nabíječ dodává proud, balancer kontroluje napětí. Pokud
dojde k výchylce nad limit, přeruší se nabíjecí proces. I po připojení LiPo článků balancer kontroluje
jejich stav. A pokud zaznamená chybu, oznámí to.
</p>
<p>
Balancer byl prvně samostatně, nyní se již běžně dá pořídit nabíječ včetně balanceru. Je dobré
si pohlídat, jaký proud je schopen balancer srovnávat.
</p>
<p>
Zatímco NIxx články jste byli zvyklí nabíjet i 3.násobkem kapacity, zde musíte dodržet nabíjecí
proud max 1C. Například u kapacity 5000 mAh je to tedy proud 5A. Pokud nespěcháte, je lépe
nastavit nižší hodnotu. Při 1C je baterie nabita zhruba za hodinu (při plném vybití).
</p>
<p>
LiPo články nemají paměťový efekt. Není potřeba je vybíjet. Srovnání probíhá již při nabíjení.
</p>
<p>
Při připojování baterie pomocí servisního konektoru k balanceru musíte pouze dávat pozor na
polaritu a správné zapojení do slotu. Balancer vám stejně ukáže, kolik článků je připojeno.
Vidíte to díky diodám nebo přímo na displeji nabíječe – záleží na typu.
</p>
<p>
Když nabíjíte LiPo baterie, zbytečně se nevzdalujte z místnosti. Mějte vše pod kontrolou.
Elektronika zabezpečí průběh nabíjecího procesu, ale jistota je zde na místě. Nepokládejte
nabíječ ani baterii na hořlavé povrchy a předměty. Pokud se při nabití baterie zahřívá,
nebo lehce „nafoukne“, nepokračujte. Jeden ze článků může být vadný.
</p>
<p>
Skladování je na suchém místě. Můžete pro klid duše používat LiPo sáčky a to jak při nabíjení,
tak i skladování.
</p>
<p>
Ještě něco k bezpečným mezím napětí – při nabíjení nesmí napětí na článku stoupnout nad 4,2V.
Stabilně je koncové napětí 4,19 V / článek. Při vybitém stavu nesmí napětí na článku klesnout
pod 3V. Pak hrozí trvalé zničení daného článku. Proto raději model dříve odstavte. Většina
regulátorů má možnost nastavit „CUT OFF voltáž“. Jinak musíte dávat pozor sami.
</p>
<p>
Baterie nevystavujte nárazům a možnému proražení obalu. Pak může dojít (v případě průrazu), k
požáru.
</p>
<p>
Tak toto byly moje osobní zkušenosti s tímto typem článků. Snad jsem na nic nezapoměl. Myslím si,
že při správném používání a dodržení zásad není potřeba se tohoto typu baterie obávat. U každé
baterie a nabíječe by měl být český návod, který vám dodá a upřesní výše uvedené informace.
</p>