LiPo baterie DESIRE BATTERY – testy

Igor Vlahovič


<p>
Dne 18.5.2008 jsem byl osloven panem Vilémem Augustýnkem ml., zda bych nechtěl otestovat novou značku
LiPo baterií DESIRE-POWER. Z mnoha článků zde uveřejněných se dočetl, že se v modelech měřítka 1/18 již začínají
více používat místo NiMh článků články LiPo. A tak po delším osobním jednání jsem obdržel na otestování 3 kusy 2S LiPo baterie
DESIRE POWER 15C o kapacitě 850, 900 a 1500 mAh. Otázka v jednání byla jasná. Bude 15C stačit pro střídavý systém Mamba 25,
Tekin ? Vydrží baterie 850 mAh jednu ostrou jízdu na cca 5-6 minut ? To vše jsem dostal za úkol otestovat. A jak to dopadlo
napoprvé ?
</p>
<p>
Vybral jsem si baterie, které bez problémů do podvozku XRAY M18 PRO, potažmo NANDA NRX dostanu bez toho, abych musel upravovat
články samotné. Nakonec po změření jsem si zvolil 2S články o kapacitě 850, 900 a 1500 mAh, jak jsem se zmínil již výše.
Všeobecně se LiPo články vyznačují vyšším napětím, delší výdrží a větším proudovým zatížením. A hlavně – nižší hmotností.
</p>
<p>
Prvně jsem všechny články osadil konektory 2mm. Ty si však můžete zvolit i jiného typu. Kabeláž na bateriích je dostatečně dlouhá,
kabel servisního konektoru je ze silikonových kabelů, které se dobře tvarují dle potřeby. Taktéž i kabely silové jsou silikonové a velmi
pružné. Napájení konektorů bylo velmi rychlé a snadné. Baterie jsem nabyl a byly připravené k zátěžovému testu v modelu XRAY.
</p>
<p>
Ale ještě před tím jsem si vše zvážil, vyrobil držák pro kratší variantu článků 850 a 900 mAh pro model XRAY M18 PRO. Vše jsem zdokumentoval.
Došel jsem k následujícím výsledkům, které níže vidíte na fotografiích.
</p>
<p>
LiPo Desire Power 2S 850 mAh, 15C – hmotnost 43,4 g, rozměry 54/30/14 mm (délka, šířka, výška)
</p>
<p>
LiPo Desire Power 2S 900 mAh, 15 C – hmotnost 48,1 g, rozměry 56, 34, 13 mm (délka, šířka, výška)
</p>
<p>
LiPo Desire Power 2S 1500 mAh, 15 C – hmotnost 84,5 g, rozměry 100, 34, 11 mm (délka, šířka, výška)
</p>
<p>
Každá baterie má kvalitně provedený obal. Články jsou dobře chráněné proti nárazu. Na obalu najdete značku CE, údaje o kapacitě,
počtu článků, údaje o proudové zátěži a voltáž. Na zadní straně obalu pak bezpečnostní opatření při používání.
</p>
<p>
Na baterie o kapacitě 850 a 900 mAh jsem vyrobil držáček, aby se baterie nemohly v modelu po nárazu posouvat. 1500ka se vešla
bez úprav do modelu v pohodě. Držák vidíte na fotografiích níže.
</p>
<p>
Po umístění baterií 850 mAh do modelu XRAY M18 PRO jsem dosáhl hmotnosti 349,7 g bez karoserie a s karoserií Mazda 6 pak na krásných
389,8 g. Konečně se mi podařilo dostat se s klasickou čtyřkolkou pod hranici 400 g. I s baterií 900 mAh jsem atakoval hranici 400 g a to
váhou 393,9 g i s karoserií. S 1500kou jsem se vyšplhal na 427,4 g. Ale je to níže, jak s články FlyghtPower 1500 mAh, 40C.
</p>
<p>
S hmotností jsem byl spokojen na nejvyšší míru. Baterie v modelu sedí, těžiště je nízko. Ale jak se projeví nížší hmotnost při jízdě ?
Jak obstojí baterie v zátěžovém testu ? Postačí 15 C ?
</p>
<p>
Dle mého názoru splnily výše citované požadavky baterie DESIRE POWER napoprvé bezezbytku. Testy proběhly dne 19.5.2008 na dráze u Globusu.
Testů se účastnil kolega Radek Skopal, který u všech mých testů ostatně vždy je. Jel jsem tedy s modelem XRAY M18 PRO, mechová kola XRAY medium
vpředu i vzadu. V modelu již mám regulátor Tekin Mini Rage, motor zůstal původní – 6800 ot. Na regulátoru jsem nastavil nejnižší možné časování
motoru, velmi jemnou křivku na zrychlení. Zjistil jsem, že i 15C bohatě postačí pro pohon střídavého motoru o výkonu 6800 ot/V. Baterie vydržela sprint
o délce 5 minut naprosto v pohodě. Věděl jsem to z hlediska kapacity jistě, protože na závodě vždy vyjíždím cca 550 mAh. Když jedu velmi
agresivním způsobem, tak maximálně 600 mAh. U motoru 300 stejnosměrného to bylo vždy do 550 mAh. Takže i kapacita 850 mAh bohatě stačit bude. Tím
pádem i 900 mAh a o 1500kách ani nemluvme. Zrychlení modelu bylo dostatečné i přes omezení na regulaci. O to se model lépe řídil díky simulaci
stejnosměrného průběhu proudové křivky. Díky hmotnosti pod 400 g se motor na převod 42/17 hřál mnohem méně. Model po dráze doslova „letěl“. I při nízké
hmotnosti se stále dobře řídil. Po nasazení zcela nového obutí se bude řídit ještě lépe. Nakonec jsem zvolil i netvrdší proudovou křivku
a nejvyšší možné časování motoru. I zde baterie obstála, ale model už se mi tak dobře a klidně neřídil. Choval se moc „divoce“.
</p>
<p>
Všemu přihlížel Radek a i on zaznamenal pokrok kupředu. Testovali jsme všechny baterie. Vždy jsem se dostal pod hranici 16 sekund na kolo. S bateriemi
850 mAh to bylo několikráte po sobě. Před změnou jsem jezdil kola o průměru 16,50. A to je rozdíl pro závod důležitý.
</p>
<p>
Co napsat na závěr ? Baterie otestuji samozřejmě na závodě XRAY Challenge Morava ve Svitavách. Dle výsledků výše uvedených ale nemám obavy, že bych s nimi
nebyl konkurenčně schopným. Nyní jen čas ukáže, zda baterie DESIRE POWER obstojí i v životnosti. O tom budete po čase taktéž informováni.
</p>
<p>
Podrobné informace najdete na stránkách <a href=“ http://www.desire-battery.com“ target=“_blank“>výrobce baterií </a> . Další podrobné informace o cenách a dostupnosti zboží vám ochotně poskytne výhradní
dovozce tohoto produktu, pan Vilém Augustýnek ml., tel. 721 503 777, e-mail: bobrgang@volny.cz. Připravuje se pro vás e-shop, který bude brzy uveden
do provozu.
</p>