EZRUN 18A – střídavé kombo pro modely micro

Igor Vlahovič


<p>
Pojďme se podívat na střídavý systém EZRUN určený pro modely v měřítku 1/18. Já jsem tento
systém zakoupil jako alternativu za systém <!– separe –>Novak Mongoose, který mám a v modelu Raptor TC18. Zlobí mne v podobě resetování regulátoru. A tak jsem na závodě zakoupil tento bezsenzorový kombo
systém a ihned jej ještě přímo na místě zprovoznil a otestoval. Seznámím vás stručně s možnostmi
a nastavením.
</p>
<p>
Celé kombo jsem zakoupil v malé kartonové krabičce s potiskem. Když jsem nedočkavě krabičku rozdělal,
uviděl jsem obsah a to: regulátor 18A, motor 5200 ot./V, manuál v GB a programovací kartu. Plus
drobnosti jako bužírky, samolepky, stahovací pásku a oboustrannou lepící pásku.
</p>
<p>
Dle prodejce je možné koupit i sadu se silnějším regulátorem a motorem s vyššími otáčkami. Takže pozor:
na tento 18A regulátor lze použít pouze motor do 5200 ot./V, nikoliv silnější. Na krabičce mám verzi regulátoru V2. Jinak dle konzultace s jinými uživateli tohoto regulátoru je i verze V 1.1 a ta
zvládá i silnější variantu motorů.
<p>
<p>
<b>Něco málo k technickým specifikacím prvků:</b>
</p>
<p>
<b>Regulátor</b> – 31,5 x 24 x 15, 19g, BEC 6V/1A, baterie 4 – 9 článků NiXX, 2 – 3 články LiPo, proud
konstatní 18A, špička 50A (krátkodobě). Můžete pořídit regulátor s většími parametry zatížení. Pak
je s tím spojená i velikost zařízení. Můžete koupit i regulátor pro modely 1/10. Regulátor
má pájecí plošky, takže v případě potřeby můžete vyměnit kabeláž.
<p>
<p>
<b>Motor v sadě</b> – velikost 180, 5200 ot./V
</p>
<p>
<b>Programovací karta</b> – v balení. Pomocí ní můžete jednoduše nastavit parametry regulátoru
ve chvilce. Parametry máte popsány na kartě, nemusíte hledat návod.
</p>
<p>
<b>Kalibrace s vysílačem</b> – velmi jednoduchá. Ukážeme si to na záznamu níže. Provádíte jedním tlačítkem,
které najdete na přívodním kabelu regulátoru (součást vypínače).
</p>
<p>
<b>Programování parametrů</b> – 10 prvků jako vypnutí zpětného chodu/zapnutí, brzda v neutrálu,
cut off voltáž (pro LiPo), křivka plynu, síla brzdy, velikost zpátečky, inicializace ruční brzdy,
nastavení síly bodu neutrálu, časování motoru, protekce proti přehřátí.
</p>
<p>
Vše se nastavuje pomocí karty a to propojením regulátoru s kartou pomocí kabelu regulátoru, kterým
se připojí regulátor do přijímače. Opět vám ukáži prakticky, jak na to na záznamu.
</p>
<p>
Vyzkoušel jsem tento systém na závodě po rychlé přípravě. Nato, že je systém bezsenzorový se
při nastavení akcelerace na „very smooth“ (extra jemná), choval model klidně. Ostatní parametry
byly nastaveny narychlo a spíše jsem se držel továrního nastavení. A jak to dopadlo ?
</p>
<p>
Systém jsem umístil do modelu Raptor TC18, převodový poměr 36/18. LiPo opět Ray Gold 1100 mAH 33C.
Při jízdě jsem měl časté zastávky kvůli drhnoucí karoserii, ale po nahlédnutí na tabuli s výsledky
jsem zjistil, že jsem dokázal zajet na kobercové desetinové trati časy pod 13 sekund stabilně.
Tím jsem zjistil, že i s motorem o otáčkách nízkých – tedy 5200 jsem zajel srovnatelný výsledek
jako s modelem XRAY M18 PRO, kde jsem měl tuto kombinaci: systém Novak Mongoose, motor Novak Mongoose
7300 ot./V, převod 42/19, stejné LiPo. Karoserie v obou případech RASK Lola, mechy Medium Xray
široké jak na přední, tak na zadní nápravě.
</p>
<p>
Z toho mála jsem zatím usoudil, že do modelu nainstalujete jeden systém s motorem typu 5200 a jste
schopní s touto kombinací jet jak velkou trať, tak potom i tu, která je pro modely 1/18 přímo
stavěná. Pouze změníte v případě potřeby převodový poměr. Pakliže místo LiPo použijete 5 článků
NiXX, můžete vyrazit do Stock kategorie například na seriálu Brno/Březí. Prostě větší možnost
využití tohoto komponentu.
</p>
<p>
Systém budu nadále testovat a to v brzké době. Čas mi potvrdí, zda vše bude fungovat tak, jako
doposud. Nyní se podívejte na záznam, kde vám ukáži praktické použití systému v praxi. Soubor si můžete stáhnout pro své použití
<a href=“http://ulozto.cz/3591131/ezrun.mpg“ target=“_blank“>ZDE</a>.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/rYYQDmI6nm0&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/rYYQDmI6nm0&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>

<p>
Podrobné prostudování časů a porovnání systémů v modelech si můžete prohlédnout níže.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/Mn2QwCiMAes&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/Mn2QwCiMAes&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>

<p>
Nezbývá mi, než na závěr poděkovat kolegovi Sašovi Žvakovi, který mi na závodě půjčil svůj model
Raptor s tímto systémem a nasměroval mě na prodejce tohoto komba – firmu Modely Fogt, která
mi pomohla s instalací a nastavením. Díky tomu jsem provedl první test již na ostrém závodě.
</p>