TECH: Corally BMS – střídavý systém

Igor Vlahovič


<p>
Jako jeden z prvních jsem mohl vyzkoušet nový střídavý systém pro modely 1/10. Jedná se o
střídavý systém od firmy Corally pod názvem BMS. Měl jsem zájem sehnat střídavé kombo pro <!– separe –>můj model
Tamiya TT-01 a to z důvodu pohodlí – tedy neřešit uhlíky a životnost motoru. Navíc pro stock závod
mám v úmyslu si ponechat stejnosměrný systém s motorem Johnson pro případný závod a střídavý
systém na časté jízdy. Navíc byl požadavek na dlouhou jízdu, tedy opět kolem 40 minut na
kapacitu LiPo 3300 mAh. Chtěl jsem systém s co nejslabším motorem, ale po poradě s dodavatelem
systému, firmou RCX auta, jsem se rozhodl pro systém s motorem 9,5T. Pravda silnější, ale stažením
výkonu bych se mohl dostat na úroveň systému Johnson – tedy pomalu a dlouho. Byl jsem zvědav, zda tomu
tak bude.
</p>
<p>
Systém jsem dostal v úhledném kufříku, který ihned použiji na LiPo baterie pro modely 1/18. Je v něm
polstrování a „zářezy“ na baterie. Motor i regulátor je osazen konektory a kabely k baterii mají konektor
Tamyia. Tedy RTR. Systém je střídavý a je bezsenzorový – byl jsem tedy zvědav na plynulost regulace
celého systému. Červený elox vypadá dobře. Nyní k parametrům komponentů:
</p>
<p>
<b>Regulátor:</b>
</p>
<p>
Vstupní napětí – 7,2 NiCd, NiMh, 7,4 – 11V LiPo
</p>
<p>
Proud – 54A
</p>
<p>
Výkon – 300W (7,2V x 40A trvale)
</p>
<p>
Pro motory – 4500 KV a 4000 KV
</p>
<p>
BEC – 5V, 2A
</p>
<p>
Váha – 45g
</p>
<p>
Rozměry – 50mm x 26mm x 16,5 mm
</p>
<p>
Funkce – omezení výkonu při poklesu napětí, systém je AI – hlídá si pozici neutrálu a pamatuje polohu
plynu a brzdy. Hlídání teploty regulátoru, není chráněn proti přepolování.
</p>
<p>
<b>Motor na výběr:</b>
</p>
<p>
Závity a parametry – 9,5(400W), 4100 ot/V, 166g, hřídel s ploškou, sintered magnety a potom 13,5 (280W),
3000 ot/V, ostatní parametry shodné. Je celý kovový, dá se rozdělat a čistit. Nedá se časovat.
</p>
<p>
Systém jsem otestoval kde jinde než na dráze u Globusu. Do modelu jsem ho dostal hladce. Zkrátil jsem
pouze kabely k motoru a vyměnil Tamiya konektor za 4mm konektory. Nad regulátor jsem umístil větráček.
Regulace plynu je na to, že je systém bezsenzorový, velmi slušná. Pouze na úplném začátku a při konečném
zastavení modelu bylo přítomné mírné „cukání“. To je jednak způsobeno absencí senzoru a také motor samotný má
velmi silné magmety. Po uvedení modelu do chodu už pak žádné kopání nebylo. Pak už je regulace
plynulá. Pokud zabrzdíte a držíte brzu, necouváte. Teprve po uvolnění brzdy můžete couvat. Obráceně
ale prodleva není.
</p>
<p>
Nastavil jsem na vysílačí 40% plynu ze 150% na rádiu Spektrum DX3R. Rychlost srovnatelná s motorem
Johnson, doba jízdy cca 40 minut na baterii LiPo 3300 mAh 33C – což splnilo moje požadavky. Pak jsem
přidal výkon na 50% a model se ještě dal udržet na dráze i na nenalepených Tamiya pneu. Na 70% už model
nebyl řiditelný. Muselo by se mnoho prvků změnit. Ale o rychlost mi nejde. Ale zkusil jsem možnosti
podvozku v základu. Regulátor byl vlažný, motor měl cca 70 stupňů – s ohledem na kompresi.
</p>
<p>
Závěrem lze konstatovat, že tento bezsenzorový systém od Corally bude možné použít pro běžné
ježdění a komu nebude vadit malé kopnutí na rozjezdu, bude mu systém zřejmě dobře sloužit. Výdrž
ostatně otestuji velmi dobře, protože jezdím velmi často.
</p>