VORTEX Mini Brushless Systém – první zkušenosti

Igor Vlahovič


<p>
Po střídavém systému Tekin jsem se rozhodl pro zkoušku dalšího brushless systému pro modely micro 1/18 onroad. Jednalo se o
systém Vortex od Team Orion. Já měl k testu a recenzi combo s motorem 7500 ot./V od společnosti LESTR Models s.r.o. Tedy
regulátor Vortex 25A a motor Vortex 7500KV. Nyní tedy k vlastnímu popisu a vlastnostem tohoto systému, který není senzorový.
</p>
<p>
Celý set je zabalený v pohledné a líbivé krabičce, kde najdete základní informace o regulátoru a motoru a parametrech systému.
Po otevření krabičky vás uvítají dvě menší a z toho každá skrývá svůj obsah v podobě regulace a motoru zvláště. Opět na obalu
najdete technickou specifikaci obojího, návod k použití a arch samolepek. Motor je buď 7500 KV nebo 6000 KV. Dle výběru.
</p>
<b>Regulátor VORTEX:</b>
</p>
<p>
Typ – bezsenzorový
</p>
<p>
Pracovní napětí – 4 až 8 článků NiMh, NiCd, 2 až 3 články LiPo
</p>
<p>
Proudová zátěž – 25 A stabilně, 30 špička
</p>
<p>
Hlídání napětí – 3V pro LiPo, 4V pro NiMh, NiCd / článek
</p>
<p>
BEC: 5 V, 2 A
</p>
<p>
Rozměry – 35 x 30,5 x 17 mm
</p>
<p>
Váha – s kabely 31,5 g
</p>
<p>
<b>Motor VORTEX:</b>
</p>
<p>
Operační napětí – 6 NiMh, NiCd, 2 – 3 články LiPo max
</p>
<p>
KV – 7500
</p>
<p>
Vnitřní odpor – 0,038 ohm
</p>
<p>
Účinnost – 76%
</p>
<p>
Odběr – 10 až 19A, max 23A
</p>
<p>
Oska průměr – 2 mm s ploškou
</p>
<p>
Rozměry – průměr 22, délka 36 mm
</p>
<p>
Váha – 53 g
</p>
<p>
<b>Nyní k regulaci – </b>velmi malé rozměry mi dovolily umístit regulátor tam, kde byl Tekin. Tedy před baterii na stranu levou ve
směru jízdy. Výška je malá a tak se krásně vměstná pod karbonový držák baterie u podvozku Xray. Regulátor je opatřen chladičem.
Co mne příjemně překvapilo z uživatelského hlediska je přítomnost pájecích plošek, takže kdykoliv jde pohodlně přepájet kabely.
Dále se na něm nachází tlačítko pro nastavení kalibrace a pokročilého nastavovování parametrů. Najdeme ve stejném místě i tři diody, které
nám pomáhají při jednotlivých krocích nastavování. Regulátor je již opatřen kabely (delšími, které zkrátíte dle potřeby), konektory pro
připojení motoru. Pouze kabely k baterii čekají na svůj konektor, který používáte.
</p>
<p>
<b>K motoru -</b> černé provedení je hezké, ale aby v horkých letních dnech nebylo na škodu. Přece jen černá barva… Potištěn nápisy ORION, žádné
nálepky. Pro motor plus. Oska má plošku a délku 10 mm, takže na ni v pohodě uchytnete pastorek. Motor je samozřejmě v kuličkových ložiskách.
Kabely opět opatřeny konektory – protikusy k regulátoru.
</p>
<p>
Trochu mne vyvedlo z míry stejné zbarvení kabelů. Kromě připojení baterie (tedy černá a červená), byly fáze všechny tři stejné. Možná
jsem se špatně díval, ale nenašel jsem naznačení zapojení. Ale kombinací není mnoho a za chvíli již bylo vše v pořádku. Ale není nic lehčího
než vyměnit fázové kabely k motoru za jinou barvu, že ?
</p>
<p>
<b>Kalibrace regulátoru na vysílač:</b>
</p>
<p>
Návod je naprosto jasný a výstižný. Proces se podobá ostatním regulátorům takže:
</p>
<p>
– zmáčknete tlačítko na regulátoru a držíte jej
</p>
<p>
– zapnete regulátor a po cca 3 sekundách se dostanete do kalibrace
</p>
<p>
– nyní necháte páku v neutrálu a zmáčknete tlačítko a je zapsán neutrál
</p>
<p>
– potom dáte páku plynu na max a opět zmáčknete tlačítko a máte zapsán plný plyn
</p>
<p>
– dáte páku plynu do brzdy a zmáčknete tlačítko naposledy a je v paměti plná brzda
</p>
<p>
Tyto kroky činíte při 100% vychýlkách a bez zaplé expo funkce.
</p>
<p>
<b>Programování parametrů:</b>
</p>
<p>
– zapnete regulátor a zmáčknete tlačítko a podržíte cca 3 sekundy. Nyní se vám rozbliká jedna dioda. Jste v prvním parametru.
Kolikrát zmáčknete tlačítko, o tolik se zvýši hodnota parametru. Pokud chcete uložit parametr, stačí podržet tlačítko na cca 3 sekundy
a je hotovo
</p>
<p>
– pro další parametr opět podržíte tlačítko a držíte jej dokud se nerozblikají diody dvě. A opět mačkáte tlačítko a zvyšujete hodnoty.
Takto postupujete celkem u 7 parametrů, kterými jsou: typ baterie (vypnutí při poklesu napětí), nastavení křivky plynu, síla brzdy,
brzda v neutrálu, časování motoru, citlivost kolem plynu, vypnutí zpátečky.
</p>
<p>
Poté, co jsem zkrátil kabely a poznačil si fáze, zkalibroval jsem ho k mojí DX3R. Vše bez problémů. Potom jsem zkoušel programovat
jednotlivé parametry a po chvilce jsem dokázal parametr změnit celkem rychle. Zatím jsem zkoušel pouze vypnout zpátečku, nastavit rozjezd
a časování. I doma na koberci jsem pocítil rozdíl v jednotlivých nastaveních. Další podrobné testování proběhne již na závodě HIT 2008/2009
pořádaném RC klubem Zlín. I když není regulace senzorová, chová se při rozjezdu příjemně a „nekope“.
</p>
<p>
Uvedené combo je možné zakoupit u dovozce značky VORTEX, společnosti <a href=“ http://www.lestr.cz/lestrmodels/index.htm“ target=“_blank“>LESTR Models s.r.o. </a> (musíte jít na Produkty/Katalog/Orion), kde vám ochotně poradí v tom, na co jsem
v této recenzi zapomněl.
</p>