TEKIN Mini Rage – jaký je ?

Igor Vlahovič


<p>
Na závodě Xray Challenge Morava v Prostějově konaném dne 10.5.2008 došlo k poruše regulátoru MAMBA 25.
Snažil jsem odpadlý, &#8222; pravděpodobně &#8220; tranzistor připájet, ale nezdařilo se. A tak jsem začal uvažovat o
koupi nového regulátoru do modelu 1/18. Měl jsem možnost opět koupit regulaci MAMBA 25. Ale nakonec jsem
oslovil firmu ALS Racing <a href=“http://www.teamtekin.cz“ target=“_blank“>TEAMTEKIN</a> s prosbou, zda mi nemůže nabídnout ekvivalent střídavé regulace MAMBA.
</p>
<p>
Ing. Aschenbrenner mi vyšel vstříc a nabídl mi regulátor značky Tekin Mini Rage. Pravda, cena byla vyšší než u typu
MAMBA, ale při krátkém popisu funkcí a manipulace s regulátorem jsem si nakonec tento výrobek nechal zaslat na dobírku.
Netrpělivě jsem očekával 4 dni příchod zásilky. Nakonec jsem se dočkal a doma netrpělivě rozbalil balíček. Obrázky z
internetu mě nadchly, ale skutečnost ještě trochu více. Design se mi jevil jako mírně futuristický. A přitom rozměry
regulátoru nejsou nijak veliké. Do modelu XRAY M18 jsem jej umístil na servo vzhledem k udržení nízkého těžiště v modelu.
</p>
<p>
Elektronika je schována uvnitř krabičky. Narozdíl od MAMBY, kde je tištěná destička obalená stahovací folií, je zde vše
schováno proti prachu a nečistotám. Z obalu pouze vystupují pozlacené piny k napájení kabeláže k baterii a k motoru. Při
pájení tak nehrozí zatečení cínu do elektroniky. U Mamby jsem měl při výměně silových kabelů k baterii strach, aby nedošlo
k zatečení cínu, kam nemá.
</p>
<p>
Součástí balení je tedy regulátor, veškerá kabeláž k připojení baterie a motoru (buď Tekin nebo i Mamba), stahovací pásky,
samolepící páska k uchycení regulátoru a barevné obtisky TekinTeamu ve třech barevných provedeních a samozřejmě uživatelský
manuál (firma ALS Racing dodá samozřejmě český překlad).
</p>
<p>
Nejprve jsem tedy připájel kabely k regulátoru. Samozřejmě jsem si nejprve umístili regulaci do modelu a dle toho vyměřil
přesnou délku kabelů. Pájení samotné (mikropájkou) bylo velice pohodlné a proběhlo rychle a bez komplikací. Pro jistotu jsem
i pájené kontakty u regulátoru izoloval smršťovací bužírkou pro maximální bezpečí. Zkrátil jsem pouze kabely k motoru,
k bateriím jsem nechal původní délku.
</p>
<p>
Potom jsem regulátor upevnil na servo oboustrannou lepící páskou a regulátor byl připraven k základnímu naprogramování.
</p>
<p>
Zde jsem byl zvědav, jak se bude nastavovat nejen základní kalibrace, ale i další uživatelské funkce regulátoru. Byl jsem
příjemně překvapen. Na regulátoru jsou pouze dvě tlačítka. MODE a INCRASE. Mode plní funkci vstupu do kalibrace a taktéž
slouží jako tlačítko výběru parametru uživatelských funkcí. Tlačítkem Incrase zase volíme hodnotu parametru. Takže odpadá
složité pozorování zvukových efektů (viz MAMBA 25) a tím obtížnějšího nastavení funkcí.
</p>
<p>
Kalibrace &#8211; nastavení jedním tlačítkem &#8211; zapnete regulátor, zmáčknete a podržíte tlačítko MODE 3 sekundy. Zahraje vám
melodie a prvně se rozbliká dioda 4 a regulátor pípá – máte neutrál. Potom bliká dioda 7 a opět se zvukem &#8211; dáte plný plyn.
Potom bliká dioda 1 &#8211; dáte plnou brzdu. Pak uvolníte páku do neutrálu a regulátor oznámí všemi diodami a zvukem nastavení
kalibrace. Hotovo a můžete vyjet na trať.
</p>
<p>
Uživatelské programování &#8211; máte možnost nastavit 7 parametrů: brzda v neutrálu, síla brzdy, časování motoru, nastavení brzdy
/ zpátečky, typ baterií a vypínací napětí, nastavení profilu plynu a brzdy. Nemusíte mít PC rozhraní jako u MAMBA. Jen stačí
zmáčknout tlačítko MODE před zapnutím regulátoru. Rozbliká se dioda 1 a jste nyní v parametru 1. Kolikrát zmáčknete tlačítko
INCRASE, o tolik se zvýší hodnota parametru. Vidíte to na počtu rozsvícených diod. Pokud chcete přejít k další funkci,
zmáčknete tlačítko MODE a bliká vám nyní dioda 2. Opět mačkáte INCRASE a diody vám ukazují nastavení parametru. Stejně
postupujete i u dalších funkcí. Když nechcete nějaký parametr měnit, stačí jen zmáčknout MODE tlačítko a hned přejdete na
další funkci. Vypnutím regulátoru v průběhu programování uložíte vše, co jste doposud nastavili. Když se pak časem vrátíte do
módu nastavení, pozice diod je viditelná a vy víte, co jste před nedávnem nastavili. Na závodě nemusíte mít k dispozici
vysílačku. Stačí zapnout PIT STOP mode a parametry měníte bez nutnosti vysílače.
</p>
<p>
Já měl nastaveny parametry ihned a nyní jde jen o to najít nejlepší nastavení pro můj vkus jízdy. Nastavení je velmi jemné,
takže i u bezsenzorového motoru jsem nastavil charakteristiku &#8222; stejnosměrné &#8220; regulace jak při akceleraci tak k i u brzdy.
Máte na výběr mnoho variací. Ale já ocenil v první řadě jemné nastavení plynu a brzdy a hlavně &#8211; nastavení vypínacího napětí
pro LiPo baterie 2S, které používám.
</p>
<p>
Již první testy ukázaly, že investice do regulátoru se vyplatila. Na testovací dráze jsem dosáhl lepšího času (zhruba o půl sekundy na kolo)
oproti regulaci Mamba. Nastavení modelu bylo stejné, použitá mechová kola a nové baterie LiPo DESIRE-POWER. Ale díky jemnému nastavení
plynu a brzdy jsem měl zážitek s jízdy velmi pozitivní a věřím, nebo spíše, jsem přesvědčen, že závod XRAY Challenge Svitavy jen potvrdí
moji domněnku, že regulátor TEKIN byl dobrou volbou.
</p>
<p>
Závěrem lze konstatovat, že cena je úměrná kvalitě a funkčnosti celého systému. Navíc kompatibilita s motory MAMBA (Tekin
jsou samozřejmě také k dispozici u firmy ALS Racing), vám dává možnost plně využít regulátor Tekin jako náhradu za porouchaný
MAMBA 25, tak jak jsem to učinil já.
</p>