TECH: Robitronic Platinum 21,5 motor

Igor Vlahovič


<p>
Dalším střídavým motorem, který jsem začal testovat, byla varianta o počtu závitů 21,5.
Rozhodl jsem se jít opět do značky Robitronic, protože <!– separe –>minulá 17,5ka mi vyhovovala. A k pokusu je dle mého názoru nejlepší neměnit značku. Zakoupeno opět v prodejně LESTR MODELS v Praze.
</p>
<p>
<b>Parametry motoru jsou následující:</b>
</p> <p>
Počet závitů: 21,5
</p>
<p>
Počet článků k napájení: 4 – 7 NiXX, 2 cels Lipo
</p>
<p>
RPM: 2100 ot./V
</p>
<p>
Proud: 17A
</p>
<p>
Typ: senzorový typ. Kabel je součástí balení
</p>
<p>
Magnety: sintered neodymium 12,3mm rotor
</p>
<p>
Motor jsem opět osadil konektory 3,5 samci, abych mohl bez problémů měnit
motory vůči regulátoru Speed Passion Cirtix Club Stock Race. Posléze jsem
motor nainstaloval do modelu Tamiya TT-01E a proběhly první testy na dráze Globus
Brno.
</p>
<p>
<b>Robitronic 21,5T vs Johnson 540</b>
</p>
<p>
Kolega Míla Streischbier měl model TT-01E osazen motorem Johnson, převodovým poměrem 58/24 a LiPo
baterií. Já měl v témže šasi motor střídavý Robitronic, převodový poměr 55/26 a také LiPo baterii.
</p>
<p>
Testovali jsme zrychlení a maximální rychlost na rovném úseku. Test byl prozatím orientační, ale první dojem je takový, že modely byly velmi vyrovnané. U obou pak byla možnost vyššího převodování a u motoru Robitronic ještě 4° časování k dobru. Očekával jsem ale, že nebude mezi těmito systémy příliš velký rozdíl.
</p>
<p>
<b>Doba jízdy a spotřeba motoru Robitronic</b>
</p>
<p>
Zde jsem opět kroužil 30 minut jízdy na výše uvedený převodový poměr (55/26) a LiPo bylo LRP 5300 mAh 28C. Po odjetí tohoto časového limitu jsem dal sadu na nabíječ a dostal jsem do ní 4013 mAh. Teplota motoru byla naprosto v pořádku. S ohledem na chladnější počasí. Ale i v horku by motor příliš netopil.
</p>
<p>
Podrobnější testy jednak motoru 21,5 a také 17,5 proběhnou nyní na závodě HIT 4.9.2010 na dráze v Otrokovicích. Oba motory budou „v akci“ v kategorii Hobby a budu se zaměřovat na časy na kolo a rychlost vůči ostatním stejnosměrným systémům. O výsledcích budete informováni. Ovšem vypadá to předběžně na varianty:
</p>
<p>
– Johnson vs 21,5 střídavý motor (pomalejší varianta)
</p>
<p>
– Mig 500 (Carson CE4) vs 17,5 střídavý motor (rychlejší varianta)
</p>
<p>
Když se bude někdy uvažovat o možnosti obou systémů v kategorii Hobby, měl by být střídavý systém (kombo) nejlépe jednotné, kde u regulátoru nebude možné jednak nahrát nový software, ale také nebude možné upravovat charakteristiky motoru. To však již bude záležet na pořadateli. To
je jen moje úvaha do budoucna. Prozatím je to pouze ve fázi osobního testování.
</p>