TECH: Motor Carson CE- 4 vs Johnson

Igor Vlahovič


<p>
V tomto příspěvku si vám dovolím nastínit pokus, který jsem provedl se svými kolegy dne
6.10.2009 na okruhu Globus. Pokus <!– separe –>byl zaměřen na srovnání rychlosti modelů Tamiya TT-01
a to s motory Johnson a Carson CE-4 s různými převodovými poměry a bateriemi.
</p>
<p>
<b>Round 1:</b> Johnson vs Carson, převod oba modely 61/21, baterie LiPo Ray Gold 3300 mAh 33C
</p>
<p>
Model Jirky Lukáše (Nissan GT-R) byl osazen motorem Carson, který bude předepsán v kategorii
Hobby na MB Cup. Model Pavla Hrbáčka (Porsche 911) byl osazen motorem Johnson. Oba měly převodový
poměr 61/21. Baterie shodné viz. úvod. Rychlost modelu s motorem Carson byla o něco vyšší
než model s motorem Johnson. Nejvíce byl znát rozdíl v akceleraci z 0. Zde byl Nissan byl rychlejší
a Porsche mírně ztrácelo (Nissan získal cca 2 metry náskok). Na maximální rychlosti byl Nissan
opět nepatrně rychlejší, ale na cílové části dráhy měl náskok necelého metru. Toto bylo
zaznamenáno.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/jexqP4W2cdE&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/jexqP4W2cdE&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>

<p>
<b>Round 2:</b> Johnson vs Johnson, převod 61/21 a 61/19, baterie LiPo Ray Gold 3300 mAh 33C
</p>
<p>
Zde byl proveden stejný test. Na startu se sešly modely Pavla Hrbáčka (Porsche 911) a Igora Vlahoviče
(BMW 320). Pavel měl převod 61/21, Igor 61/19. Oba opět LiPo Ray Gold 3300 mAh 33C a stejný
motor Johnson. Zde byla rychlost modelu Pavla na konci rovinky o něco málo vyšší,
ale až když jel model z mírného kopce. Při testu akcelerace byla rychlost srovnatelná. Igor měl nepatrnou
výhodu při startu díky lehčímu převodu. Pozn: při převodu 61/19 (oba) byly oba modely naprosto
vyrovnané.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/Mm9JuKLYbnI&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/Mm9JuKLYbnI&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>

<p>
<b>Round 3:</b> Johnson vs Johnson, převod 61/19 a 58/23, baterie LiPo Ray Gold 3300 mAh 33C
a NiMh Orion 4200 mAh
</p>
<p>
V této části testu se na start postavil Oldřich Nekuža (BMW Z4), který byl osazen motorem Johnson,
převodem 58/23 a baterií NiMh Orion 4200. Igor (BMW 320) měl také motor Johnson, ale ratio 61/19
a LiPo Ray Gold 3300 mAh 33C. Ač jsme to nečekali, Igor byl naprosto stejně rychlý i když měl
Olin těžší převod. Akcelerace byla pro Igora lepší, maximální rychlost nebyla u Oldřicha o
nic vyšší. Buď byla NiMh baterie v horším stavu, nebo motor nebyl v nejlepší kondici. Po použití
LiPo Ray 3300 se akcelerace srovnala, ale pořád měl Igor trochu navíc.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/XyMVeU2sZnU&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/XyMVeU2sZnU&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>

<p>
Z našeho pokusu jsme usoudili, že varianta motoru Carson CE-4 pro Hobby kategorii je dobrou volbou.
Výkon motoru (bez papírů a technických údajů, které jsme něměli k dispozici) byl nepatrně vyšší
než u motoru Johnson. Carson má při stejném poměru lepší akceleraci a i vyšší topspeed. Je však
výkonově níže než Mig 500.
</p>
<p>
Pokud vezmeme v úvahu, že motory Carson budou hodně stejné, může být závod hodně vyrovnaný. Rozdíl
cca dvou zubů nebude moc znát. Spotřeba z baterií bude o něco vyšší než u Johnson motoru, ale
klidně bude stačit pro závod 1 baterie LiPo nebo NiMh a nemusí být ani vysoká kapacita. Baterii
během volného časového intervalu stačíte dobít.
</p>
<p>
Snad jsem vám nastínil jednoduchým způsobem, co se dá očekávat od stanoveného motoru a jaké
by byly rozdíly, při možnosti použít i motor Johnson. Měl jsem obavu z rychlosti, kterou dosahuje
model TT-01 s motorem MIG 500, kde by se mohl model na ostrém koberci převrátit. Ale u varianty
Carsonu se tohoto přestávám obávat. Další zjištění proběhnou až přímo na závodě.
</p>

<p>
<CENTER>

</CENTER>
</p>