TECH: NOVAK Mongoose vs XRAY – stage 2

Igor Vlahovič


<p>
Když jsem přestavoval elektroniku v modelu XRAY M18 PRO, zmínil jsem se o tom, že mohu zapomenout na
umístění regulátoru NOVAK Mongoose a LiPo baterií na jedné straně. Ale musím to vzít částečně zpět. Tedy pokud
se rozhodnete použít LiPo <!– separe –>článek 2S o kapacitě vyšší jak 1100 mAh. Věta pak bude platná.
</p>
<p>
Já bych považoval moje rozložení elektroniky za konečné, kdyby se mi neozval čtenář serveru Masters
a nepodělil se se mnou o instalaci elektroniky do svého modelu XRAY M18 Pro. Mluvíme samozřejmě o regulaci
NOVAK Mongoose. S jeho laskavým svolením tímto zveřejňuji jméno tohoto modeláře – je to pan
Dušek Ondřej. S jeho souhlasem níže uvádím jeho text a na konci najdete odkaz na jeho fotogalerii s podrobným
foto modelu. Tak tedy zde je jeho příspěvěk:
</p>
Píšete „Mohl jsem zapomnět na kombinaci baterie a regulátor na jední straně“ . Tak Vám posílám moje uspořádání
se stejným regulátorem a lipo Ray 33 C 1100mAh – (na první pohled tak nevypadá), ale jsou spolu na jedné (levé)
straně. Baterie prošly menším odtučněním, přepájením kabelů směrem kolmo nahoru a integrováním balancovacího
konektoru, který je zalitý v umělé hmotě (tavná pistole) a celá znovu zatavená do smrštovací fólie . Připevnění
reglu a baterie je pomocí „Graupneráckého “ suchého zipu (drží neskutečně), až tak moc, že jsem je musel
dodatečně zajistit vteřinovým lepilem. Bohužel vše má své vyýhody a nevýhody ! Nevýhody jsou takové, že na
tomto suchém zipu jsou baterie a regulátor o 6mm výše než při klasickém upevnění, které mi při tomto
uspořádání nevyhovovalo. A další z nevýhod je ta, že přijímač se přemístil na strategicky nevýhodnou pozici
z hlediska bezpečnosti (proto je opatřen pěnovým nárazníčkem). Ale na druhou stranu je poměrně dobře rozložené
celkové těžistě modelu, které opravdu fuguje i na kluzkém povrchu (parketách). Regulátor také prošel zásadní
změnou v části připájení kabelů (viz.foto.). Kabely v této pozici byly nebezpečně blízko u rotujícího kardanu.
Následovalo tedy přepájení kebelů motoru a baterií (konkrétně +) kolmo nehoru. Přičemž kabely kondenzátoru
a baterií (konrétně-) byly přepájeny směrem do stran (viz.foto.). Ostatní elektronika (viz .foto). Jinak všechny
kabely byly zkráceny na míru podvozku a dosáhl jsem s tímto osazením i s 6ti kanálovým přijímačem (do budoucna
menší 3K) se vším všudy rovných 400G. Ty dvě nevýhody jsou relativní a potvrdí se až na posledním závodě v
Třebíči, na který se opět chystám. Zatím po testu ( tréniku ) na parketách, vše fungovalo a nevyskytl se
žádný defekt . Zde máte odkaz do <a href=“ http://dusedp.rajce.idnes.cz/Inspirace/#album“ target=“_blank“>fotogalerie </a>.
<p>
Jakmile jsem si prohlédl jeho fotogalerii (shodou okolností jsem měl v úmyslu také koupit LiPo RAY Gold 1100 mAh 33C),
jsem se vrhnul na přestavbu modelu znovu. A nakonec se mi povedlo vměstnat LiPo Ray i regulátor také na levou stranu
a bez úprav baterie a trochu jiným způsobem než uvádí výš kolega. Tedy jak jsem to provedl nakonec já dle jeho vzoru ?
</p>
<p>
Regulátor NOVAK Mongoose jsem umístil na tenkou oboustrannou lepící pásku a to směrem, jak vidíte na foto níže.
Kabely fází jsem ohnul do pravého úhlu (bez úpravy) a taktéž silové kabely (ty jsem ve finále pouze zkrátil přesně
k baterii). Touto polohou jsem získal dobrý přístup k SET UP tlačítku a ke konektoru napájení regulátoru. Vypínač
jsem jednou obtočil kolem horního šasi a umístil na AMB čip.
</p>
<p>
LiPo baterie RAY Gold 1100 mAh 33C – tak tu jsem nechal v originále beze změn. Padla přesně do prostoru mezi
regulátor a zadní sloupek držáku baterie. Stačilo pouze doladit délku kabelů k regulátoru a vyrobit bezpečnostní
přepážku proti vypadnutí baterie z modelu na vnější straně. Servisní konektor vždy při jízdě vložím pod karbonový
držák (musel jsem však zadní sloupek vypodložit 2. kusy podložek), abych se netrápil při zasunování sponky.
</p>
<p>
Na straně pravé je tedy zase vše při starém. Motor, potom hned přijímač a servo. Na něm potom AMB čip a na něm
ve finále vypínač regulátoru a ten větší kondenzátor.
</p>
<p>
Senzorový kabel od motoru jsem jednou obtočil kolem horního plata a ten se nedotýká kardanu.
</p>
<p>
Kabely jednotlivých fází jsem zatím nemusel zkracovat.
</p>
<p>
Takže tímto děkuji panu Duškovi a představili jsme vám společně další řešení rozložení elektroniky se systémem
NOVAK Mongoose.
</p>