TECH: NOVAK Mongoose v XRAY M18 PRO jinak

Igor Vlahovič


<p>
Na posledním závodě HIT 14.2.2009 jsem otestoval systém NOVAK Mongoose vs LiPo baterie RAY o kapacitě
850 mAh, 25C. Baterie proudově ještě stíhaly, ale pouze <!– separe –>v kombinaci s motorem 10.5. Pokud jsem použil
motor 8.5, baterie nedaly potřebný proud pro „nakrmení“ motoru o výkonu 210W. Model jel sice celkem
svižně, ale při velkém gripu baterie nestačily dodávat potřebný proud. A tak model nejel 100% naplno.
</p>
Testům předcházelo rozdělání motoru a vyčištění ložisek a senzorů.
</p>
<p>
Kapacita 850 mAh byla pro motor NOVAK 8.5 na hraně. Musel jsem vypnout hlídání napětí pro 2S LiPo, aby
mi regulátor neomezoval výkon při rychlém poklesu napětí. Takto jsem mohl jet až nadoraz – s rizikem
podvybití baterie pod stanovenou mez 3V/článek. Časový interval jízdy byl 6 minut. Ke konci limitu
už jsem cítil pokles výkonu motoru, pokud jsem za to „tahal“. Toto se stalo při převodovém poměru
44/17. Při nižším jsem pokles nepocítil, ale model nejel. Pouze jsem slyšel otáčky motoru na rovince,
ale rychlost žádná.
</p>
Z toho jsem konečně usoudil, že motor nejenže točí 9000 ot/V, ale disponuje i obrovským kroutivým
momentem. Takže rychlost byla znát až na poměru 44/17. Pokud bych pokračoval ve zvyšování velikosti
pastorku, stále bych zrychloval. Motor byl po dojezdu vlažný při poměru 44/17. Ale se zvýšením poměru
už by nestačily baterie o kapacitě 850 mAh. Bylo potřeba najít jiné řešení k pokrytí proudového odběru.
</p>
<p>
Rozhodl jsem se tedy pro LiPo baterie o vyšší kapacitě a vyšším C. Měl jsem na závodě půjčené baterie
RAY 33C, 1100 mAh. Velikostně jsou samozřejmě větší jak RAY 850 mAh. Proto jsem musel přeskládat kompletně
elektroniku na modelu XRAY M18 PRO.
</p>
<p>
Mohl jsem zapomnět na kombinaci baterie a regulátor na jední straně. Ale chtěl jsem zachovat pravidlo – že vše bude umístěno
pokud možno na spodním platu podvozku. A tak jsem přemýšlel a dumal, až jsem našel prozatím kombinbaci, kterou vidíte na
fotodokumentaci níže.
</p>
<p>
<b>Levá strana šasi -</b> zde jsem umístil přijímač SPEKTRUM SR3100. A hned za ním jsem vytvořil dostatečný prostor pro LiPo článek
o kapacitě tak do 1300 mAh, kdyby bylo potřeba časem zvýšit kapacitu.
<p>
<b>Pravá strana šasi -</b> servo HITEC HS-82 zůstalo na stejném místě. Prostor na něm jsem využil pro AMB čip a poměrně velký
kondenzátor. Hned za servo se mi podařilo na výšku umístit regulátor NOVAK Mongoose. Přece jenom váha bude níže, jako kdybych
umístil regulátor na servo. V tomto sestavení se motor dá lehce vyjmout a vyměnit. Prostoru pro manipulaci s motorem je dostatek.
</p>
<p>
Kabeláž od regulátoru a motoru jsem neupravoval, i když časem na to přijde. Ale i tak šlo celkem vše hezky srovnat, i když to trochu
na první pohled vypadá jako v jaderné elektrárně.
</p>
<p>
Na hroním platu je pouze vypínač a aktivní větráček.
</p>
<p>
Zda toto rozložení bude vyhovovat mým požadavkům a napodobím tak jízdní vlastnosti modelu, který doposud jel bezchyb, to se
uvidí na závodě Xray Challenge v Brně.
</p>