NOVAK Mongoose 10,5 – dobrá volba

Igor Vlahovič


<p>
Před seznámením s tímto střídavým systémem pro modely 1/18 Truck, Monster Truck a ON Road micro 1/18 bych chtěl poděkovat za
spolupráci všem „sponzorům“ tohoto serveru. Díky nim mohu otestovat a posléze přinést „důležité“
informace budoucím uživatelům daného RC vybavení. Nyní tento dík patří firmě <a href=“ http://www.modely.fogt.cz/eshop.php?ID=0&ID2=50eed6a1df9d022f8d8106432″ target=“_blank“>FOGT Modellsport </a>. Tento subjekt mne oslovil ohledně
testování systému NOVAK Moogoose. Není to sice úplná novinka na našem trhu, ale zaslouží si představit a předvést budoucím zájemcům
jeho možnosti využití.
</p>
<p>
Přiznám se, že jsem dlouhou dobu tento systém do mého modelu moc nechtěl a to hlavně tu nejsilnější verzi. Zbytečné přemotorování
modelu se mi nelíbí (i když mám rád extrémní pokusy se 4S LiPo – ale to se jedná jen o otestování výdrže). Ale poté, co jsem si zkusil
na závodě regulaci NOVAK, kterou již jezdí Jirka Pavlovec (z jeho strany samá chvála), tak i od kolegy z branže Radka Skopala, musel jsem
změnit svůj postoj v této věci. Zaujala mne spíše regulace nežli výkon, který systém v TOP verzi poskytuje. Vývoj jde kupředu a nedá se zastavit.
</p>
Když jsem se rozhodl pro rychlý upgrade svého modelu XRAY M18 PRO, v ten stejný okamžik mne oslovil pan Bronislav Fogt, abych otestoval
systém NOVAK Mongoose na ostrém závodě ve Zlíně, který se jel v sobotu 17.1.2009. Není sice přímým dovozcem tohoto zboží, ale je příznivcem
kategorie Micro a nám oběma jde o povznesení popularity této kategorie na závodech. Slovo dalo slovo a v pátek před závodem jsem
si jej přivezl domů. Měl jsem večer a noc na to, abych upgradoval model XRAY a ještě stačil nainstalovat a zprovoznit systém.
</p>
<p>
<b>Obal </b>
</p>
<p>
Regulátor i motor (v mém balení 10,5ka) jsou zabaleny v úhledné krabičce, na které najdete veškerou specifikaci obojího. K podrobnějšímu
popisu se dostanu na dalších řádcích. Nyní jen informace, že regulátor je opatřen kabely, přes kontakty je připojen motor (fáze barevně
rozlišeny). Silové kabely opět čekají na váš typ konektoru. Motor je také opatřen kabely s konektory a také senzorovým kabelem, který
zapojujete do regulátoru. Takže combo připraveno k instalaci do modelu.
</p>
<p>
Tento systém je primárně určen do modelů 1/18 Truck a Monster Truck. Proto rozměry regulátoru a hlavně motoru jsou poněkud větší. A i
hmotnost je jinde, než u klasických střídavých systémů s motory velikosti 180. Někteří měli problém dostat řádně tento systém do svého
modelu micro. Na mne to teprve čekalo. K vlastní instalaci se ještě dostaneme, nyní k technickým parametrům jednotlivým komponentům.
</p>
<p>
<b>Regulátor</b>
</p>
<p>
Váha – 21,7 g
</p>
<p>
Rozměry – 29 x 24 mm (styčná plocha). Na výšku se bez problémů umístí pod držák baterie u podvozku XRAY
</p>
<p>
Vstupní napětí – 4 až 9 článků NiMh, NiCd. 2 až 3 články LiPo 25C nebo 35C max
</p>
<p>
BEC – 6 V a 2 A
</p>
<p>
Vnitřní odpor – 0,038 ohmů
</p>
<p>
Proudový odběr – 40 A
</p>
<p>
Motor limit – motory od NOVAK do 8,5 max (střídavé) a 380 size stejnosměrné. Ano, tento regulátor podporuje obojí !!!
</p>
<p>
Vypínnací napětí – pro LiPo 6,25V (2S) a 9,375V (3S)
</p>
<p>
<b>Motor</b>
</p>
<p>
Průměr – 26 mm
</p>
<p>
Délka – 37,7 mm
</p>
<p>
Oska motoru – 3,17 mm a má plošku (možnost použití klasických pastorků na modely 1/10 s modulem 48 pitch). Kompozitové pastorky
XRAY nebo ekvivalent lze použít pouze po úpravě !!!
</p>
<p>
Váha i s kabely – 72 g
</p>
<p>
Magnety – syntered neodymmium magnet
</p>
<p>
Komutátor – senzorový
</p>
<p>
Ochrana – teplotní ochrana motoru
</p>
<p>
Varianty motorů (výkon) – 13,5 (6000 ot./V) 10,5 (7300 ot./V ) a 8,5 (9000 ot./V)
</p>
<p>
<b>Instalace do modelu XRAY M18 Pro</b>
</p>
<p>
Měl jsem trochu obavy o to, jak rozložím váhu v modelu, která s tímto systémem nepatrně naroste a také kam umístím
jednotlivé komponenty. Ale s týmovým kolegou jsme našli optimální řešení pro můj model. Ve směru jízdy je tedy
rozložení elektroniky nálsedující:
</p>
<p>
Levá strana – baterie Desire Power (850 mAh, 15C), regulátor NOVAK (umístěn pohodlně pod držákem baterií)
</p>
<p>
Pravá strana – motor, hned za ním přijímač Spektrum SR 3100 (micro bez problémů, SR 3100 natěsno), servo HITEC HS-82 a na něm
potom AMB čip. Na horním šasi pouze umístěn větráček pro chlazení motoru a vypínač.
</p>
<p>
Z fotek vidíte, že se mi podařilo vše umístit na spodní plato modelu. Rozložení váhy celkem příjemné. Závod to jen potvrdil.
</p>
<p>
<b>Převodové poměry a možnosti </b>
</p>
<p>
Motor je opravdu velký, ale do ALU držáku motoru XRAY PRO jej v klidu uchytnete. Když jsem začal volit první převodový poměr pro
variantu motoru 10,5 (začínáme lehčím a potom přidáváme). Měl jsem k dispozici pastorky 13,14,15 a 16. Pokud použijete pohonné kolo
42z, zapoměňte na pastorek 13,14 a pomalu 15 (pokud neupravíte držák motoru). Motor je objemný a při použití menších pastorků se vám
nepodaří nastavit vůli. Motor se dotýká kardanu. Ale mně se podařilo nastavit vůli s pastorkem 15 a motor se kardanu nedotýkal. Chtěl
jsem začít s co nejnižším ratio. Pro jistotu…Už jsem slyšel, jak motory hoří, regulátory občas taky. Nechtěl jsem, aby se mi to taky
stalo.
</p>
<p>
Poté jsem chtěl zkrátit kabely mezi motorem a regulátorem. Na regulátoru máte pájecí plošky (takže žádný problém). Ale já se rozhodl
vše ponechat v původním stavu. A tak jsem fázové kabely vedl pod horním šasi, senzorový kabel se mi podařilo vtěsnat pod kardan. Pouze
jsem zkrátil silové kabely k baterii. Délka kabelů jinak původní. Redukci váhy jsem tedy prozatím neřešil.
</p>
<p>
S rozložením elektroniky mi vydatně pomohl Martin Skorupski, který je v tomto na vyšší úrovni než já…. Díky kolego.
</p>
<p>
<b>Kalibrace regulátoru k vysílači</b>
</p>
<p>
Nic těžkého. Postup podobný snad všude. Podržíte tlačítko SET a držíte jej a zapnete regulátor. Počkáte, až se rožne červená dioda a
potom SET pustíte. Máte neutrál. Potom dáte na vysílači plný plyn, po chvíli plnou brzu a je hotovo. Na vysílači opět plné výchylky a vypnuté
EXPo…
</p>
<p>
<b>Uživatelské funkce</b>
</p>
<p>
Příjemné a rychlé nastavení. Na internetu český návod k dispozici. Nebudu se zde rozepisovat podrobně, co a jak nastavit. Ale budu se
věnovat funkcím samotným. Snad jen, že veškerá nastavení provádíte s odpojením regulátoru od přijímače (můžete tedy měnit parametry v Off line
modu).
</p>
<p>
<b>Profily </b>- jsou celkem 4 k dispozici. Dva pro střídavé a dva pro stejnosměrné motory. Každý profil obsahuje:
</p>
<p>
– vypnutí, zapnutí zpátečky
</p>
<p>
– pokud zpátečka tak jak silná má být
</p>
<p>
– zda zapnout programování
</p>
<p>
– síla brzdy
</p>
<p>
– brzda v neutrálu
</p>
<p>
– mrtvý bod kolem neutrálu. Při použití zpátečky.
</p>
<p>
– nastavení akcelerace
</p>
<p>
– nastavení pracovní frekvence u stejnosměrných regulátorů od 1,5 do 11 kHz
</p>
<p>
Regulátor vám umožňuje změnit rotaci motoru při opačné poloze rotoru v motoru.
</p>
<p>
Teplota motoru <b>nesmí</b> přesáhnout 80 stupňů. Pak hrozí poškození. Proto začínejte s minimálním ratiem, kontrolujte
teplotu průběžně a pak přidávejte.
</p>
<p>
Můžete nastavit tedy i vypínací napětí. Vše je velmi intuitivní a po shlédnutí návodu to pochopíte vcelku rychle.
</p>
<p>
Po prostudování návodu jsem tedy zkalibroval regulátor k vysílači Spektrum DX3R – bez komplikací. Ještě jsem měl sílu nad ránem
nastavit profil číslo 2 pro střídavý systém (tedy bez zpátečky), vypínací napětí na 2S LiPo a jinak jsem nechal tovární nastavení parametrů.
Na víc už nebylo sil…. Toto nastavení jsem potom použil i na závodě samotném.
</p>
<p>
<b>První zkušenosti ze závodu</b>
</p>
<p>
Dráha byla technická s hodně zatáčkami. Takže se muselo dost pracovat s plynem. Proto jsem nechal převodovým poměr 42/15. V této
kombinaci byla rychlost modelu srovnatelná jako 370ka stejnosměr a načasovaná. Ale oproti stejnosměru s těžkým převodem byla akcelerace
vynikající a jemnost regulace plynu z 0 na 100% opravdu bez komentáře. Za 6 minut jízdy jsem potom do baterie 850 mAh dostal cca 464 mAh.
Motor byl studený a regulátor nevěděl, že něco reguluje. Rychlost se dala srovnat s Karlem Kratochvílem, který jel motor 300 a LiPo.
Na top speed jsme na tom byli „stejně“. Nebyl mezi námi až tak velký rozdíl. Karel je výborný jezdec a v pohodě mi stačil. V zatáčkách
v pohodě, na rovince mírně ztrácel při akceleraci. S touto kombinací převodů jsem najel 24 kol bez problémů.
</p>
<p>
Motor studený, tak proč nezvýšit převodový poměr. Tak tedy 42/18. O tři zuby na pastorku. 6 minut jízdy, rychlost se poněkud zvýšila (Karel ztrácel
na rovině na výjezdu cca 2 metry), teplota motoru stejná… Nájezd 25 kol. Do baterie jsem dostal cca 501 mAh.
</p>
<p>
Jízdní vlastnosti modelu s mojí variantou rozložení elektroniky byly k mojí spokojenosti a obdržel jsem pocit podobný, jako s jiným systémem.
Model seděl jako přikovaný, regulace mi umožňovala průjezd zatáčkami pod částečným plynem. Ke konci byl koberec nagumován a tak i já jsem
zaznamenal náznak jízdy po dvou kolech. Ale mazal jsem po celou dobu závodu. Zadní kola celá a přední vnitřní hranu. Na trati typu
XRAY Challenge se nebudu bát použí poměr i 42/20, 22. Motor bude na 90% v dané provozní teplotě a rychlost naroste. Motor 10,5 je
myslím si rozumné řešení pro kobercový povrch. Na asfaltu je možné otestovat nejsilnější verzi motoru. Otázkou zatím zůstává, zda bude
dostačovat kapacita 900 mAh. Toto bude taky brzy otestováno.
</p>
<p>
Když jsem sahal a zkoušel teplotu motoru v off road modelech, teplota byl mnohem větší. Zde motor táhne podstatně těžší model a tak
bych zde doporučoval onu přísnou kontrolu teploty motoru. Na závodě HIT 17.1.2009 nikomu systém neshořel a já byl maximálně spokojen.
</p>
<p>
Omlouvám se, že nemám pro vás aktuální váhu mého modelu s tímto systémem, ale váha nebyla k dispozici. Ale podle odhadu se bude pohybovat
kolem 400g. Systém otestuji hned na dalším závodě v Březí, kde na mne čeká krátká a hodně technická trať, kde zvolím zcela jistě opět nejnižší
poměr – tedy 42/15 a otestuji teplotu a jízdní vlastnosti na dráze přímo určené pro měřítko 1/18.
</p>