II. Wineyard Rally 2009 – Bitva na moravské vinici

Antonín "TonyLee" Hráček


<p>
Zelené vinohrady, burčák, mladé víno. Soutěžní speciály, napětí, vítězství i zklamání.
To vše byl v pořadí druhý závod v oné malebné vesničce na samém okraji <!– separe –>Vyškovského
okresu, v Bošovicích. Brněnský šampionát se svou předposlední soutěží stejně jako
loni vrátil do této vinařské obce, aby se zde za podpory místních vinařů a především
starosty obce, utkali jezdci a týmy o cenné body v celkovém hodnocení.
</p>
<p>
Podobně jako loňský Wineyard, i ten letošní měli jedno společné a tím byly tolik
oblíbené i zatracované rychlostní zkoušky střídající různé typy povrchů, mezi kterými
vévodil hrubý asfalt. Zde se projeví zkušenosti týmových stratégů a techniků i kvalita
jezdců a techniky. Vhodná volba má zásadní vliv na výsledné časy a ty jsou v rally tím
jediným ukazatelem výkonnosti. Už tedy víme, kde se dalo získat, ale také ještě víc
ztratit. Počasí na rozdíl od minulé soutěže přálo, trať byla vyschlá a místy i prašná.
Vše je připraveno na start další rally.
</p>
<p>
Finální počet jezdců registrovaných pro tento závod se zastavil na čísle 31. Startovní
pole okupovali šampióni sezóny, stabilní jezdci i nováčci, kteří měli příležitost si
zajet jeden z prvních závodů v kariéře. Ranní &#8222;shakedown&#8220; lehce poodhalil roušku gumárenského
tajemství a jezdci mohli zvolit vhodné obutí.
Po testech, předání vozů do uzavřeného parkoviště a ranní rozpravě, přišla hodina &#8222;há&#8220;.
Tradiční devátá, vyhrazená startu do první rychlostní zkoušky je tu a do první RZ vyráží
dvojice Schimmelpilz / Kellerfäule a jejich &#8222;iksrej&#8220;, na který budou ještě nějaký pátek
vzpomínat. Nutno dodat, že hráčů o titul šampionátu je ve hře stále dost. Teoretickou
naději na úspěch mají stále čtyři jezdci – Hráček, Oppitz, Veselka a Homolka s nepatrnými
bodovými rozdíly v průběžném hodnocení šampionátu a proto ani dnes nebude nouze o těsné souboje.
</p>
<p>
<b>První rychlostní</b> zkoušku vyhrává Homolka, s těsným závěsem za ním do cíle dojíždí Veselka,
následovaný Pekařem a Hráčkem. Neuvěřitelný rozestup pod jednu vteřinu napovídá, že půjde o
velmi vyrovnaný boj. Pátý je v cíli Prokeš, šestý Oppitz, sedmý Karlík a osmý Tomáš Prais.
První dojmy z asfaltových erzet jsou povzbudivější, než se zdálo a na pohled příliš technická
trať se dá zajet ve slušném tempu.
<b>Druhá rychlostní</b> zkouška je kombinací povrchů a je tu pneu loterie. Většina jezdců volí
osvědčené ARP Rally Blocky, někteří Ripmaxy, jiní vložily svůj osud do rukou pneu Academy.
S novými tratěmi a kombinovanou erzetou se nejlépe vypořádal Veselka a časem 2:54 začal
udávat tempo závodu. Druhý Pekař v cíli ztratil sedm vteřin, třetí Homolka o vteřinu víc.
Krásný čas zajel čtvrtý Prokeš, pátý Hráček, za ním Oppitz, Konecký a Tomáš Prais. Nezpevněné
části trati jsou těžkou zkouškou pro posádky vozů. Úzké cesty mezi vinicemi a prudké &#8222;vracáky&#8220;
nadělaly řadu problémů a pomalu se také začínají projevovat technické problémy, prvním
&#8222;odpadlíkem&#8220; je Zbyněk Koupý, který tuto RZ nedokončil.
</p>
<p>
<b>Třetí rychlostní</b> zkouška &#8211; Žleb. Někteří jezdci i celé týmy po zkušenostech z druhé RZ
přezouvají a výjimkou není ani kombinace různých pneu. Utažené zatáčky se pak snáze pojíždí
a na časech je to znát. Veselka sice zůstal na stejných pneu, ale jeho čas je opět neuvěřitelný,
ale Homolka na něj ztratil jen necelou vteřinu. Je to boj o desetiny. Třetí Hráček ztrácí na
Veselku sedm vteřin, stejně jako Oppitz a Pekař. Na šestém místě do cíle přijíždí
Horák, sedmý Jež a osmý Pospíšil, kombinace různých pneu se jak vidět vyplácí. Do hry se vrací
také Farník, kterému první RZ nevyšla, trápí se ale Prokeš, který dojíždí na 12 místě.
Je čas rekapitulovat průběžné pořadí na prvních deseti místech. První Veselka, druhý
Homolka (-8.48), třetí Pekař (-15.90), čtvrtý Hráček (-18.29), pátý Oppitz (-26.42),
šestý Prokeš (-33.79), sedmý Horák (-45.42), osmý Jež (-48.42), devátý T. Prais (-50.04)
a desátý Pospíšil (-54.90).
</p>
<p>
<b>Čtvrtá rychlostní</b> zkouška Na Hájku lehce zamíchala pořadím a přibývá problémů na vozech.
Hlubším pohledem do pole jezdců si nelze nevšimnout nadějně postupujícího Zvejšku, Koneckého
a především hlavou jezdícího Ježe, který se RZ od RZ zlepšuje a zajíždí stabilně časy v první
desítce. Naopak s problémy se potýká Horák a Pospíšil, které potkaly problémy na vozech. RZ
vyhrává opět Veselka a druhý čas zajíždí Pekař. Hráček se začíná sžívat s novým vozem a
dojíždí na třetím místě se ztrátou 12 vteřin na Veselku. Čtvrtý Oppitz a Homolka až pátý
se ztrátou přes 18 vteřin. Farník se vypořádal s prvotními problémy a zajíždí šestý čas,
sedmý Prokeš a osmý je Zvejška!
<b>Pátá rychlostní</b> zkouška &#8211; Vrchní Pláňava nemění průběžné pořadí na bodech, ale
některé posádky neustále postupují a zlepšují časy. Veselka se do cíle přiřítil s náskokem
12 vteřin před druhým Hráčkem a 14 před Homolkou. Jež zajíždí šestý čas a Oppitz až sedmý.
Horák se hledá, ale časy kolem osmého místa zajíždí téměř stabilně. Makal zajel devátý čas
a bratři Praisové pozvolna nasazují na útok na bodované pozice, Pospíšil se trápí s řídící
jednotkou těsně před cílem.
</p>
<p>
Polovina závodu je za námi, bodované místa okupuje stabilní sestava a je čas na občerstvení a
lehké vydechnutí. O catering se postaral ředitel závodu za silné podpory sponzorů – vinařství
Kulhánek a Čápová. Po celý den se zdarma podávala káva a čaj, ovšem nebyla nouze ani o ostřejší
kousky v podobě alkoholických i nealko nápojů a především občerstvení na těle i duši. Čerstvě
grilované klobásky nejrůznějších druhů v kombinaci s pečivem, pivem vínem dodaly závodu
atmosféru a potvrdili pohostinnost zdejšího kraje.
Do <b>šesté rychlostní</b> zkoušky Dolní Pláňava, která opět kombinuje asfalt a šotolinu,
vyráží Veselka s náskokem 40 vteřin. Jasně vede a s jistotou vyhrává jednu RZ za druhou.
Druhý čas zajíždí Homolka, třetí Pekař, čtvrtý Oppitz a na pátém místě se ztrátou 12 vteřin
Tomáš Prais. Výborně jezdící Jež dojíždí na šestém místě, za ním Karel Prais a Hráček.
Sedmá rychlostní zkouška Weisgrunty je poslední, která kombinuje oba povrchy. Průběžné pořadí
na bodovaných místech se prakticky ustálilo, ale od desátého místa se pořadí neustále
promíchává, protože se začínají projevovat problémy na vozech a možná i únava jezdců.
Umístění v sedmé RZ &#8211; Veselka, Oppitz, Homolka, Pekař, Jež, Hráček, Horák, Jandouš.
Průběžné pořadí do devátého místa je shodné jako v předešlé RZ, na desáté místo po předchozích
problémech postupuje Horák. Po problémech s elektronikou stejně jako v předešlé RZ nedokončil
Pospíšil, také Martauz a Neudert.
</p>
<p>
Předposlední ryze šotolinová rychlostní zkouška Pastvisko provede jezdce po všech cestách a
vinicích s nezpevněným povrchem, přes dva mosty a těsně u cíle je čeká krátký přejezd přes
asfalt. Náročnost testu potvrzuje skutečnost, že trať je místy značně vyjetá a již tak obtížně
sjízdné části budou ještě náročnější na přesné vedení vozu. Jezdci, kteří chtějí mít jistotu,
proto přezouvají na osvědčené pneu Ripmax. Zkoušku vyhrává Homolka s náskokem 11 vteřin na
druhého Veselku a další dvě na třetího Oppitze. Čtvrtý přijíždí Pekař, za ním Hráček, Jež,
Makal a Konecký. V průběžném pořadí na prvních osmi místech se opět nic nestalo, na deváté
místo postupuje Konecký a na desáté místo postupuje Karel Prais. RZ opět po problému s
elektronikou nedokončil Pospíšil, stejně jako Haman.
</p>
<p>
Závěrečná rychlostní zkouška Za humny, je vedena po stejných tratích jako předešlá, ale jede se
v opačném směru. Je 15:45 a do RZ č. 9 vyráží Hráček. Počasí přeje a jezdci si vychutnávají
poslední okamžiky závodu. Rozestupy na bodovaných místech stále nahrávají bojům o cenné body,
ještě není nic ztraceno. Vítězem RZ je opět Veselka, za ním s odstupem vteřiny Homolka a třetí
se ztrátou 8 vteřin Pekař. Čtvrtý čas zajíždí Jež a upevňuje si pozici ve skvěle rozjetém
závodu. Pátý je Oppitz, šestý K. Prais, sedmý Hráček a osmý Horák. Pro závadu na elektronice
vozu odstoupil z průběžného sedmého místa Dan Prokeš, stejně jako Tomáš Martauz a Pospíšil
do poslední RZ již neodstartoval. Naopak boj do poslední chvíle převedl Josef Jandouš, kterému
se po kolizi na trati odlomilo přední kolo. Do cíle dorazil na třech kolech, ale i tak zajel
slušný 14. čas v RZ.
</p>
<p>
Opět se ukázalo, že rally je nevyzpytatelnou soutěží do poslední vteřiny. Nadějně rozjetý závod
neznamená úspěch v cíli, stejně jako zaváhání v úvodu nemusí znamenat nezdar. Proto i smůla v
podobě odstoupení Prokeše ze závodu přinesla cenné body jiným jezdcům, kteří neodstartovali
nejlépe nebo se potýkali s problémy v předchozích závodech.
Po projetí všech jezdců cílem je konečné pořadí ve II. Wineyard Rally 2009 následující.
Vynikající výkon podal Jiří Veselka a celkovým časem 26:55.77 si zaslouženě dojel nejenom
pro první místo v závodu, ale posunul se také na čelo průběžného pořadí šampionátu. Druhý
skončil favorit místních vinařů David Homolka se ztrátou 52 vteřin a třetí pak Jožka Pekař
se ztrátou 1:21 na prvního. Pro čtvrté místo si dojel Oppitz, páté Hráček, šesté Jež a
bodované umístění zakončuje dvojice Tomáš a Karel Prais. Kompletní přehled výsledků jezdců
i týmů je zde: <a href=“http://www.rallybrno.cz/vysledky.php“ target=“_blank“>Výsledky 2009</a>
</p>
<p>
Sezóna se chýlí ke konci a posledním závodem kde se v tomto roce jezdci utkají bude nový
podnik brněnského šampionátu – I. Stavos Rally 2009. Soutěž bude vedena na pevných i
nezpevněných tratích a záleží jen na počasí jaké podmínky jedcům v tomto závěrečném boji
poskytne. Ve hře je stále mnoho, jak pro jezdce, tak pro týmy.
</p>
<p>
<b>Statistika II. Wineyard Rally 2009:</b>
</p>
<p>
Počet RZ: 9 (dokončeno: 9)
</p>
<p>
Jezdců na startu: 31 (nedokončilo: 3)
</p>
<p>
Celková délka závodu: neuvedeno
</p>
<p>
Celkový čas vítěze: 26:55.77 (průměrný čas jezdce cca. 35:23.00 minut)
</p>
<p>
Kompletní <a href=“http://www.rallybrno.cz/galerie-detail.php?id=66″ target=“_blank“>FOTO</a> II. Wineyard Rally 2009
</p>
<p>
<a href=“http://www.rallybrno.cz/galerie-detail.php?id=67″ target=“_blank“>Video II. Wineyard (by K@rlos)</a>
</p>