ME Large Scale 1/5 online report 17.7.2010

Igor Vlahovič


<p>
<b>LAST UPDATE: 17.7.2010, 21:30 – fotogalerie s hudbou k dispozici, doplňující text</b>
</p>
<p>
Hlásím se vám potřetí ze Slavkova u Brna, kde se tento den jedou ostré kvalifikace.
Dnes už musí mít jezdci naladěno, protože dnešní výsledek je posune buď <!– separe –>přímo
do hlavního finále a nebo budou muset projít sítem dalších finále. Ze včerejšího
dne měli velmi dobře nakročeno Martin Bayer, Aleš Bayer a Martin Lissau. Renato
Isler sice nebyl mezi třemi nejlepšími včerejší kvalifikace, ale i on zcela jistě
připravil na dnešní den monopost na 110%.
</p>
<p>
Ještě abych upřesnil včerejší hodnocení a předávání ceny za nejhezčí karoserii, kterou
obdržel Ivo Day z Rakouska. Cenu předávala slečna Gandini, jakožto dcera majitele firmy GRP.
Ovšem při hodnocení nesměla chybět manželka pana Billy. Tak to jen na doplnění.
</p>
<p>
Dnes jsem si připravil stativ a pomocí tohoto nástroje se pokusím vylepšit celkové foto a i
video. Protože jak jsem zjistil, v ruce občas kameru ani fotoaparát v klidu neudržím.
</p>
<p>
Je lehce po 9:30 a první kolo kvalifikací je v plném proudu. Podrobné výsledky opět můžete
sledovat na serveru My RCM. Já vás budu průběžně informovat, jak si stojí vybraní jezdci. Některé
z nich se pokusím dnes oslovit a v krátkém rozhovoru se jich zeptat na dosavadní průběh závodu
a jejich celkovou spokojenost. Moje angličtina není excelentní a tak prosím berte vše s rezervou.
</p>
<p>
Jedna zajímavá situace nastala po včerejším kvalifikačním dni. Cedric Prevot při včerejším tréninku
v plné rychlosti rozbil svůj model. A protože dával vše včera odpoledne dohormady, automaticky se
posunul do poslední skupiny na dnešní kvalifikace. Dnes ráno na poradě manažerů byl vznesen požadavek
od francouzského týmu, zda by Cedric nemohl být přeřazen do lepší skupiny, protože je to výborný pilot
a nebýt nešťastné nehody, byl by kvalifikaván zcela jinde. Po dlouhé debatě se Dušan Bayer, který skončil
v druhé nejlepší skupině si místo s Cedricem vyměnil.
</p>
<p>
Prohodil jsem pár slov s Francisem Billou a nechal jsem se s ním na památku i vyfotit. Velmi se mu líbí celý
areál, čistota a pořádek. Po organizační stránce nemá zatím výhrad. Na cestovní vozy přijedou další jezdci
a areál se zcela naplní. Ale bylo mi sděleno, že rozhovory s piloty by měly probíhat oficiálně po závodě.
Toto má na starosti oficiální partner, ktetý pro EFRA dělá reportáže. Pro mne zcela důležité informace, abych
neporušil daná pravidla. S českými jezdci ale rozhovor může proběhnout.
</p>
<p>
Na tribuně diváků se scházejí diváci. Je možné potkat otce s dětmi, dědečky s vnuky.
Děti se přirozeně ptají, co se na dráze děje a jejich dozor jim laicky vysvětluje
dění. Budu muset oslovit některé příchozí a optat se i jich na dojmy.
</p>
<p>
Holčička z holandského týmu zapózovala. Má na uších sluchátka, aby vydržela ten celodenní
hluk. Vedro je opět na maximu a ona pobíhá za svým otcem do depa a k tribuně. Šikovná a neúnavná.
Tým v ní má velkou „podporu“ o celý čas dění.
</p>
<p>
Potím se venku, pak mne polije pot, když vstoupím do chladné místnosti. A tak jsem dostal tričko
organizátora, abych se mohl převléknout. Když budu potřebovat, mám k dispozici ještě další. Tekutiny
zajištěny a tak na toto redaktorské místo se vracím rád…
</p>
<p>
Po tomto kole kvalifikací je na prvním místě Renato Isler, který pokořil prozatím Martina Bayera i
jeho bratra Aleše. Přitom Aleš a Martin jsou domácí jezdci a mohou tak využívat znalost tratě. Ovšem na čtvrté
pozici je Jeffrey Van Wijk (NL). Cedric Prevot zatím pátý. A jak si stojí naši borci v celkovém pořadí po tomto
kole kvalifikací ? Tomáš Marek je sedmý, Erik Margony devátý, Jiří Tlustý jedenáctý, Dušan Bayer má pozici číslo
16. Josef Kolařík je zatím 22. Startovní pole uzavírá reprezentant z Chorvatska Dinko Folnovic. Ostatně podrobné výsledky najdete přímo na tomto
<a href=“http://www.myrcm.ch/cz/rcslavkov/20100715_578190/EFRAF1/index.html“ target=“_blank“>odkazu</a>.
</p>
<p>
S fotoaparátem jsem prošel depa a dráhu, abych pořídil foto pro ARC Slavkov. Nevynechal
jsem tribunu jezdců a to jak zespodu, tak i nahoře. Cedric Prevot jel svoji kvalifikaci
a 100% se soustředil na jízdu. Spolu s ním i Jirka Tlustý a další piloti. A to Jirka šel
na jízdu poněkud s předstihem. Když už mu mechanik chtěl startovat model, zjistil,
že jede až za cca 10 minut. Ale na dochvilnost se tu klade důraz a tak nikdo neriskuje
opoždění.
</p>
<p>
Dokud se pohybuju venku a soustředím se, je to v pohodě. Ale když dojdu do buňky zpracovat
materiál a text, cítím únavu. A to já mám možnost si chvíli vydechnout. Jiní tu možnost
nemají a jezdci jsou v depech na slunci do oběda pořád. A tak pořadatel shání rolety a záclony
pro týmy. Některé si udělali stín svým způsobem.
</p>
<p>
Mechanici mají na sobě povinně vesty s čísly. V jízdě mechanici komunikují s pilotem, aby se postupně
ladil jejich monopost. Po jízdě musí každé auto na technickou kontrolu k panu Petermannovi. Příprava na
každou jídzu je tedy velmi důležitá.
</p>
<p>
A jak to vypadá po druhém kole kvalifikací v tomto dni ?
</p>
<p>
Na první místo se probojoval náš Martin Bayer za ARC Slavkov. Ovšem Dario Veseli (HRV) poskočil
po druhé kvalifikaci na druhou pozici. Naladil dobře na jízdu a výsledek se dostavil. Také Renato Isler (CHE)
drží třetí pozici. Aleše Bayera za sebou nechal čtvrtý Hessel Roskam (NLD). Takže pořadí na prvních místech
se opět mění.
</p>
<p>
Ve 12:30 se chystal rozhovor s třemi nejlepšími jezdci po druhém kole kvalifikací. Martin Bayer, Dario Veseli a
Renato Isler odpovídali na dotazy oficiálního redaktora EFRA. Vše je zachyceno. Konverzace bude od nyní probíhat výhradně
v anglickém jazyce.
</p>
<p>
Jaké je konečné pořadí po druhém kole si můžete detailně prohlédnout <a href=“http://www.myrcm.ch/cz/rcslavkov/20100715_578190/EFRAF1/index.html“ target=“_blank“>ZDE</a>.
</p>
<p>
Před 13. hodinou byla obědová pauza a všichni si vyhradili čas na oběd. I já jsem
využil chvilky a objednal si vynikající steak s hranolkami a oblohou. U bufetu je
pořád plno a chlazené nápoje jdou rychle na odbyt.
</p>
<p>
U bufetu jsem potkal Daria, pana Petermanna s kolegou – přišli se také občerstvit.
A postupně se zde scházejí i ostatní. I Ivo Day přichází. Chvíli se dívá jak sepisuji
poznámky do PC a pak poznamenává, že novinařina je těžká práce. Souhlasím s ním a vím,
že ne všechno, co jsem doposud zdokumentoval je dle mých představ. Chtělo by to
udělat lépe. Ale pro mne je to v podstatě první „velká akce“. A v podstatě se učím
za chodu.
</p>
<p>
Nechci se opakovat, ale je neuvěřitelné vedro. Jako by každým dnem sílilo. Čekám na oběd
a leje ze mě jako z konve. A ostatní na tom nejsou lépe. A bouřky jsou prý na cestě…
</p>
<p>
Byl jsem na tribuně, kdy jel Dušan Bayer společně s Josefem Kolaříkem. Zatímco Josef
jízdu dokončil s nájezdem 20. kol, Dušan skončil krátce po startu. Mechanik odnesl jeho
model do depa.
</p>
<p>
V další jízdě z jízdy po havárii odstoupil Thomas Isler, Jon Brun a ani Zvonimir Matosic
nezajel dle svých představ.
</p>
<p>
Natáčel jsem jízdu poslední skupiny a v půlce jízdy měli kolizi bratři Bayerové. Martin Bayer
odstoupil pro technickou závadu na nápravě a Aleš za chvíli po něm. tyto modely jsou velmi
náchylné na nárazy. A tak se do popředí dostali jezdci zcela noví. A to Martin Lissau, Clark
Wohlert a Dario Veseli. Takže zcela jiné pořadí a výsledek jako v předchozích jízdách.
</p>
<p>
V celkovém pořadí zatím první Bayer Martin, Martin Lissau, Dario Veseli a čtvrtou pozici zaujímá
Clark Wohlert.
</p>
<p>
Nyní následuje 20 minut přestávka, kdy pilotu mohou nasbírat cenné síly a pustíme se do dalšího kola.
Všichni mají ještě dva pokusy se zlepšit. Jinak budou muset absolvovat jezdci následující:
</p>
<p>
Po kvalifikacích jede prvních 14 jezdců semifinále. 7 jezdců v A a i B. Jede se od nejnižšího finále
a z každého postupují 3 nejlepší jezdci do lepšího finále. V semifinále postupuje 5 jezdců. V konečné fázi se vytvoří hlavní finálová skupina o počtu 10. jezdců. Tím se omlouvám za informaci, kde jsem si myslel, že postupují ihned 4 nejlepší do finále A. Toto platí v MČR.
</p>
<p>
V průběhu tohoto kvalifikačního kola jsem zašel na druhou stranu areálu, kde je tribuna
a místa pro diváky. Celkem velký zájem o tuto akci a jak jsem se dozvěděl př rozhovoru
s otcem jedné rodiny, o závodě se dozvěděli prostřednictvím televize. Byli z Brna a
rodiče i se dvěma dětmi se přijeli podívat na koipe skutečných formulí. Líbilo se jim
zde a hlavně synové byli v jednom živlu. Nevěděli, kam se mají dříve podívat. Tento
rozhovor jsem zdokumentoval a snad tam bude vše jasně slyšet.
</p>
<p>
Jirka Tlustý měl potíže s modelem a musel odstoupit. Další jezdci potřebovali pomoc svých
mechaniků / nasazovačů. Vladimír Šeliga komentuje průběh závodu v podstatě bez ustání.
Hlásí pořadí po každé jízdě a podává info i z průběhu. Erik Margony na konci jízdy musel
také řešit problémy s adhezí svého vozu.
</p>
<p>
Toto kolo ukončila jízda nejlepší skupiny, kde opět na tribunu nastoupili oba Bayerové,
Clark Wohlert, Dario Veseli, Martin Lissau, Marco Grigic, Jeffrey Van Wijk, Jimmy Poelmans.
Clark Wohlert byl zahlášen s nejlepším kolem. Naši borci se drželi uprostřed pole. Ve vedení byl
Clark a za ním Dario Veseli. 5. a 6. pozice patřila české reprezentaci. Zatímco na začátku
český tým dominoval, nyní se síly vyrovnávají. Maximální soustředěnost na tribuně. A jak to dopadlo
v této skupině na prvních třech pozicích ? 1. Clark Wohlert, 2. Dario Veseli, 3. Martin Lissau
</p>
<p>
Jsou před námi poslední čtyři 10. minutové jízdy, kdy mají piloti poslední možnost zlepšení. Martin
Bayer drží první pozici po čtvrté rundě. Ale těsně za ním je Martin Lissau, třetí pak Clark Wohlert.
Druhý nejlepší náš jezdec je Aleš Bayer na 7. pozici. Tomáš Marek nyní celkově 10tý. Cedric Prevot
je celkově 11tý. Na celkové pořadí se stačí podívat na My RCM.
</p>
<p>
Půlhodinka v klimatizované místnosti mi stačila na zpracování souhrnného videa z dnešního
dne a trouchu se dát dohromady. Ještě mě čeká točení rozhovoru s prvními třemi jezdci kolem
17. hodiny. Kdo tam nakonec bude sedět záleželo na tom, jak borci zajedou poslední kolo kvalifikací. Takže večer budete mít k dispozici dva záznamy z denšního dne. Jednak souhrn a potom interview. Já jsem tuto akci natočil pro klub ARC Slavkov a proto jej můžete potom shlédnout přímo na stránkách <a href=“http://www.arcslavkov.cz/“ target=“_blank“>ARC Slavkov</a>.
</p>
<p>
Možná vám bude připadat, že foto a videa se opakují. Ale dle mého názoru je každý záběr jiný a vystihuje jiný okamžik. Ostatně to musíte posoudit sami. Ale každopádně zítra to bude mnohem zajímavější. Jednak vzroste adrenalin v depech i na tribuně, ale i točení startů finálových jízd bude zcela jiný počin.
</p>
<p>
Kdo můžete, doporučuji do Slavkova vážit cestu a vše vidět na vlastní oči, protože text, foto ani video vám originál nenahradí. To mi věřte…
</p>
<p>
A jak to nakonec dopadlo v posledním kole, kdy šlo již opravdu o vše ? Dušan Bayer skončil po nehodě, až mu vypadly baterie. Zatímco v první skupině piloti více chybovali, v té poslední („nejlepší“) bylo chyb poskrovnu. A tak o napínavé okamžiky opět nebylo v tomto kole nouze.
</p>
<p>
Poslední skupina dojela v tomto pořadí: Martin Bayer, Aleš Bayer a Dario Veseli s minimálním odstupem. Stačí se podívat na podrobné dojezdy. Na foto uvidíte program na zítra. Hlavní 50ti minutové finále se pojede ve 13:30.
</p>
<p>
Na závěr tohoto dne nás čeká rozhovor s Martinem Bayerem, Alešem Bayerem a Martinem Lussau. Opět budu u této akce.
</p>
<p>
Pokud vás zajímá konečné pořadí na zítřejší den, potom navštivte tento <a href=“http://www.myrcm.ch/cz/rcslavkov/20100715_578190/EFRAF1/index.html“ target=“_blank“>ODKAZ</a>.
Já vám prozradím pořadí prvních pěti a výborné je, že jsou na prvních místech naši reprezentanti.
Tak tedy Martin Bayer (CZ), Aleš Bayer (CZ), Martin Lissau (DK), Clark Wohlert (DE) a Dario
Veseli (HR).
</p>
<p>
Počkejte si na záznamy z dneška, které budou cca před 20. hodinou. Jedná se o cca 10. minutový souhrn toho, co se za dnešní den událo. Uvidíte depa, jízdy, piloty v akci, mechaniky v akci a diváky. Zítra na finálovém dni naviděnou.
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/FWLoCA5AE_Q&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/FWLoCA5AE_Q&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>

<p>
Připravil jsem pro vás opět fotogalerii s hudebním doprovodem. Kdo má zájem shlédnout foto tímto způsobem, mám nyní možnost. Ještě to připomenu, ale archivuji všechny záznamy, fota z ME LS 2010 a budu tvořit celkový sestřih na úplný závěr. Bude dán ke stažení na uložto.cz a není problém potom vypálit i na DVD – po dohodě. Mám zálohy i surových zdrojů (foto v plném rozlišení a nezpracované soubory z kamery)
</p>

<p>
<CENTER>
<object width=“425″ height=“344″><param name=“movie“ value=“http://www.youtube.com/v/tsKnjh6akrA&hl=cs&fs=1″></param><param name=“allowFullScreen“ value=“true“></param><param name=“allowscriptaccess“ value=“always“></param><embed src=“http://www.youtube.com/v/tsKnjh6akrA&hl=cs&fs=1″ type=“application/x-shockwave-flash“ allowscriptaccess=“always“ allowfullscreen=“true“ width=“425″ height=“344″></embed></object>
</CENTER>
</p>