MČR Slavkov u Brna – závod plný zvratů

Igor Vlahovič


<p>
V neděli ráno jsem se probudil a ihned jsem kontroloval stav počasí. Slunce na obloze
ukazovalo, že se druhý závod Porsche Cup Large Scale pojede za sucha. A to je osobně <!– separe –>pro mne
změna. První závod na mokru jsem vyhrál. Jak to dopadne nyní ?
</p>
<p>
Nejel se však pouze volný závod Porsche, ale i MČR EKO a taktéž TC (touring car). Po ranní
rozpravě se stanovil denní program a první se startoval závod Porsche, posléze EKO a pak TC.
</p>
<p>
První závod Large Scale se jel již v sobotu a většina pilotů zůstala i na druhý nedělní závod.
Někteří však museli odjet dříve a tak například v kategorii Porsche 1/5 se sešlo pouze 5 jezdců.
Ale pro mne osobně to znamená více místa na trati.
</p>
<p>
<b>Porsche Cup kvalifikace -</b> 5 jezdců. Igor Vlahovič, Dušan Bayer, Tomáš Dospíšil, Pavel Havlík
a Jirka Tlustý. Dušan Bayer najel v jízdě 21 kol společně s Jirkou Tlustým a mezi oběma byl
minimální časový rozdíl v nájezdu. Po 20 kolech najeli Tomáš a Pavel. Igor měl problémy s přetáčením
modelu a tak využil druhou kvalifikaci k odstranění závady a na doporučení Dušana Bayera dal na
přední nápravu pneu typ B. Vzadu použil typ C. Postavení na startu na finále, které bylo naplánováno
na 10:00 bylo následující: Dušan Bayer, Jirka Tlustý, Tomáš Dospíšil, Pavel Havlík a Igor Vlahovič.
</p>
<p>
<b>Porsche Cup finále z vlastního pohledu -</b> poslední pozice pro mě byla uklidňující, protože
jsem měl prostor pro jízdu a nemusel jsem nikam spěchat. Auto vypadalo v pořádku a na zvolené kombinaci pneu sedělo velmi
dobře. Hned na startu nestačil Dušan a Pavel včas dotankovat a tak museli startovat z depa. Ostatní
stáli na roštech. Hned po startu jsem se tím pádem dostal na 3. pozici. Ale jen na chvíli. Dušan
měl naladěno skvěle a ihned mne dojel. A tak jsem jej pustil a také Pavla. Říkal jsem si, že 30 minut
je dlouhá doba a slyšel jsem něco o tom, že může dojít palivo před koncem jízdy. Proto jsem jel a
netahal příliš za plyn. Dušan jel bez chyb a dostal se na první pozici před Jirky Tlustého a vzdaloval
se mu. Dušan a Jirka aspirovali na první pozice.
</p>
<p>
Ale osobně se mi podařilo dojet Pavla a Tomáše s tím, že jsme jezdili všichni tři zhruba ve třech
sekundách. Bylo to vyrovnané a my jsme měli všichni možnost vzít třetí místo celkově. Pavel je dobrý na mokru, ale sucho nezvládl psychicky a chyboval ve 12 minutě
závodu a narazil kolem do obrubníku a model již nebyl ovladatelný. Proto odstoupil. Ale dlouhou dobu
jsem za ním kroužil a čekal na chybu. Zde nemůžete jet a mít kontakt. Pak mohou ztratit oba. A tak
jsem čekal a ta chyba přišla, ale byla fatální.
</p>
<p>
Pavel is OUT OF RACE !!! Posunul jsem se tím pádem za Tomáše, který měl skoro kolo náskok. Ale já jel
v klidu, model seděl jako přikovaný a tak jsem zrychloval a pomalu stahoval Toma. Mezi tím mi Dušan
nadělil kolo. V 19. minutě zastavil model Dušana. Palivo došlo již v tomto okamžiku. Tankovat se
nesmí a tak z prvního místa tento zkušený jezdec odpadl. Skončil s nájezdem 41 kol a
dojezdem 19:34,403.
</p>
<p>
Když jsem zaregistroval tuto zprávu, posunul jsem se na třetí místo za Tomáše, kterého jsem
již stáhl na sekundový rozdíl a měl s ním i kontakt. Čekal jsem na chybu, která by mne posunula
na druhou pozici za Jirku. Ale přišel čas 20:22.170 a i já se zastavil. Ano i mně došel benzín.
</p>
<p>
Třetí místo získal Dušan, protože měl stejný počet kol, ale lepší nájezd. Mně stačilo projet smyčku
a byl bych třetí celkově. Ale….
</p>
<p>
Tomáš jezdil za Jirkou zhruba s 12. sekundovým odstupem a oba kroužili tak, aby nedošlo palivo i jim.
Tomášovi ale také nakonec vůz vypověděl službu cca 3 minuty před koncem (opět palivo). Jediný do cíle dojel Jirka
a po dojezdu měl ještě dostatek paliva v nádrži.
</p>
<p>
Pavel skončil pro technickou závadu. Dušan, Igor a Tomáš pro úbytek paliva. Ano, palivo jim z
modelů v průběhu závodu teklo doslova proudem. Tomáš měl ekonomicky více nastaven motor a tak
vydržel nejdéle. Igor a Dušan nikoliv. Jak jsem poznal, za 30 minut se toho změní opravdu mnoho
a odstoupení soupeře neznamená vaši výhru. Ještě best lap jednotlivých jezdců: Dušan (27:744),
Jirka (28:502), Tomáš (28:731), Igor (28:361) a Pavel (28:658). Dušan zajel 3 kola pod
28 sekund. Nikomu jinému se to nepovedlo v tomto závodě Porsche. I když jsem
neskončil na stupni vítězů, užil jsem si to na 100%. Jen nyní doladit motor a problém s palivem
a bude to zase zajímavější.
</p>
<p>
<b>EKO kvalifikace -</b> 11 pilotů v této kategorii. Dvě skupiny v kvalifikacích. Byl jsem
zvědav na nájezdy těchto borců, abych měl srovnání vůči sobě. David Mrkos, Aleš Bayer, Martin
Marek, Jirka Tlustý, Tomáš Dospíšil a Dušan Bayer v první skupině. Druhá byla sestavena z Pavla
Havlíka, Adriana Uhrika, Josefa Kolaříka, Jana Macejíka a Erika Margonyho jun.. Z obou skupin
si vedl dobře Martin Marek, který najel 21 kol a zajel kolo pod 28 sekund (27:918). Po 19. kolech
měli po druhé rundě Adrian Uhrik a Jan Macejik. Ostatní měli kol méně nebo ladili model na poslední
kvalifikaci. Ale každý musel projet alespoň jednou, aby se zapsal a postoupil do finále. Ani v poslední
kvalifikaci dne se již nepodařilo nikomu jinému zajet kolo pod 28 vteřin.
</p>
<p>
<b>EKO finále -</b> Martin Marek, Jirka Tlustý, Dušan Bayer, Adrian Uhrik, Josef Kolařík,
David Mrkos, Erik Margony, Pavel Havlík, Jan Macejik, Tomáš Dospíšil a Aleš Bayer. Tot bylo
postavení na startu na finále v délce 30 minut. Budou mít problémy s výdrží paliva i tito jezdci ?
</p>
<p>
Ihned po startu strkanice. Jako v WTCC. Bylo se na co dívat. Pavel Havlík si vybral smůlu i zde a
skončil ve 3. kole. Martin Marek pokořil rekord tratě, který držel zatím Dušan Bayer a to 27:313. Pak již
pod 28 sekund zajel i Aleš Bayer. Ten startoval z poslední pozice z depa. Ale brzy se propracoval
na třetí pozici (zhruba v 6 minutě). Na první pozici jel Martin Marek, druhý Jirka Tlustý. První tři
15 kol, zbytek o kolo méně. Dušan Bayer měl zastávku v depu, ale v sedmé minutě se vrátil na trať.
Josef Kolařík musel naopak dráhu opustit – auto se mu splašilo (zřejmě rušení). Aleš se propracoval
na druhou pozici za Martina Marka. David Mrkos se držel v tuto dobu na 8. pozici. Erik Margony
před ním. Oba stejný počet kol. Velmi vyrovnané mezi některými jezdci. Josef Kolařík odešel
s vozem do depa a skončil pro tuto chvíli. Tomáš Dospíšil odsnunul Davida Mrkose v 10. minutě
na 8. pozici. Pořadí se neustále měnilo. Občas nějaký ten náraz do obrubníku, kolize zatím skoro žádná.
Ale jeden náraz vás může stát celý závod.
</p>
<p>
6 sekund si držel náskok Martin Marek před druhým Alešem Bayerem. Byla cca 14. minuta. Skoro polovina
limitu. A pozor !!! Josef Kolařík se vrátil do závodu. Má tedy před sebou ještě půlku limitu a nikdo
neví, co se ještě komu přihodí.
</p>
<p>
Jak Martin tak Aleš již jezdili kola pod 28 vteřin a já přišel definitivně o prvenství, které trvalo
jen chvíli. V 17. minutě začíná poprchávat. Že by déšť zamíchal pořadím ? Adheze začala být špatná.
Modely některým ustřelovaly v zatáčkách a muselo se zvolnit tempo. První tři piloti v jednom kole.
Martin, Aleš a Jirka (34 kol). Adrian Uhrik si udržoval svoji čtvrtou pozici. Ale ztrácel již
celé kolo na vedoucí trojku. V 18. minutě opět Josef Kolařík opět mimo závod. Náraz a křídlo je
OUT. Viděl jsem jeho model a připadal mi, že hodně prožil…
</p>
<p>
Déšť ustal. Martin Marek opět zrychlil. Jirka Tlustý havaroval a ztratil více jak 23 sekund.
Bylo 8 minut do konce. Nikomu nedošlo palivo… Zatím… Jirka jezdil 14 sekund za Alešem. Jan Macejík,
Adrian Uhrik jsou v jednom kole (46). Tomáš Dospíšil se držel na 7. pozici před Davidem Mrkosem.
Dušan Bayer až 9tý. Ale stále pokračoval v závodu. V Porsche již dávno odpočíval v depu.
</p>
<p>
5 minut zbývalo do konce závodu. Martin Marek stále v čele a zatím bez problémů. Druhý Aleš, třetí
Jirka Tlustý. Best lap držel zatím Martin Marek (27:247). Jel opravdu bez chyb a čistě. 3 minuty do konce
a stále všichni měli palivo. 2 minuty do konce a skončil Dušan Bayer. Ale ne kvůli palivu. Konec
závodu. Pořadí na prvních třech místech Martin, Aleš a Jirka. Martin dal ještě v posledním kole
best lap a to 27:134. Blahopřejeme vítězům. Čest poraženým.
</p>
<p>
<b>TC kvalifikace -</b> 14:45 se startovala první kvalifikace TC. 12 jezdců se přihlásilo do
této prestižní kategorie. Dvě skupiny na kvalifikace, na startu finále pak všichni pohromadě.
Tak toto jsem si nesměl nechat ujít. První skupina: Ivo Day, Jirka Rybák, Adrian Uhrik, Jan
Macejik, Tomáš Dospíšil a Dominika Zachová, která měla problémy s nastartováním svého BMW.
Ale ochotně se jí věnovali oba Markové. Tomáš Dospíšil ladil dost dlouho svůj podvozek, se
kterým mu pomáhal jak Dušan tak i Martin Marek. Při tréninku opět začalo poprchávat. Opět
hrozil mokrý závod. Nakonec se počasí umoudřilo a finále se startovalo za sucha. Viděl jsem
jízdu Dominiky Zachové a šlo o pohlednou jízdu s nájezdem 19 kol.
</p>
<p>
<b>TC finále -</b> Postavení na startu bylo: Martin Bayer, Tomáš Marek, Martin Pater, Aleš Bayer,
Adrian Uhrik, Jan Macejik, Erik Margony, Tomáš Dospíšil, Josef Kolařík, Dominika Zachová, Jiří Rybák,
Ivo Day a David Mrkos.
</p>
<p>
Jirka Rybák si vzal 10 minut odklad pro poruchu vozu. Bude startovat z poslední pozice. Dráha byla
po dešti ještě místy vlhká. A tak někteří kroužili, aby vysušili ideální stopu.
</p>
<p>
Martin Pater měl v 8 minutě problém s vozem, ale ihned se vrátil do závodu. Aleš Bayer ztrácel
grip. Vedl Martin Bayer před Tomášem Markem, který na něho ztrácel 7 sekund. Třetí Josef Kolařík jezdil
se ztrátou kola na vedoucí jezdce. Čtvrtý zatím Aleš Bayer, který jel ve stejném kole jako Josef.
Ale ihned v 10. minutě se dostal Aleš před Josefa. Dominika Zachová, Ivo Day, Jan Macejík jeli v
jednom kole. Taktéž jel s nimi i Tomáš Dospíšil. Martin Pater po návratu na dráhu tahal za plyn, aby
dohnal ztrátu. David Mrkos skončil v 9. kole pro technickou závadu po kolizi. V závodě tedy pokračovalo
12 jezdců. Tomáš Marek ztrácel stále 6 sekund na prvního Martina Bayera. Martin Pater stále dotahoval
ztrátu.
</p>
<p>
Jan Macejík se vrátil na dráhu po delší opravě modelu, který byl po nárazu neřiditelný. David
Mrkos zatím stále v depu. 12 minut do konce a Martin Pater byl v jednom kole s Josefem Kolaříkem.
Martin Bayer držel rekord závodu TC a to v čase na kolo 25:655.
</p>
<p>
V dalších minutách probíhal závod pod vedením pana Šeligy bez komplikací. Ale pořadí se měnilo. Martin
Pater se dostal před Aleše Bayera a odsunul ho na čtvrtou pozici. Po průjezdu cílovou šachovnicí
byl tedy první Martin Bayer, Tomáš Marek a třetí Martin Pater. Krásný závod. Podrobné výsledky najdete <a href=“ http://www.myrcm.ch/myrcm/main?dId[E]=1945″ target=“_blank“>na tomto odkazu </a>.
</p>
<p>
Po vyhlášení výsledků se otevřela trať pro modely Tamiya a jejich večerní závod. O tom bude však
jiný článek. Foto ze závodu máte k dispozici níže.
</p>