MČR 1/5 a Porsche Cup – 1. závod

Igor Vlahovič


<p>
Sobotní závod MČR LARGE SCALE EKO 1/5 se jel půl dne na mokru a zbytek se jel již na suché trati.
Večer proběhl zkušební závod Tamyia elektro a počasí bylo krásné. Když jsem jel v neděli 31.5.2009
do Slavkova na svůj první ostrý závod, nepršelo. Ale hned <!– separe –>kolem 8. hodiny ráno začalo mrholit.
Kolem 9. hodin začaly volné tréninky modelů Touring Car (TC) a modelů Porsche v provedení EKO.
</p>
<p>
Proběhla samozřejmě presentace a poté rozprava, kde se upřesnila pravidla pro závod. Dozvěděl jsem se,
že pojedu 3 kvalifikace na 10 minut a poté finále v délce 30. minut na jednu nádrž. Pro nováčka v tomto
měřítku a závodě dosti cenné informace.
</p>
<p>
Jezdci ladili svoje modely a začalo více pršet. Nakonec se nevyhlásil mokrý závod a nechalo se na
jezdcích, kterou kombinaci pneu pojedou. Já dostal od Dušana Bayera na zadní nápravu mokré pneu a
na předek jsem zvolil typ A. Uvidíme, řekl jsem.
</p>
<p>
Psát report v průběhu nebylo absolutně možné, protože jsem pořád sbíral vědomosti a stále něco
dotahoval, přeměřoval atd. atd. Tu samou činnost jsem pozoroval kolem mne všude. Pozoroval jsem
práci Martina Patera, Martina Bayera, jeho bratra Aleše a dalších. Tito lidé, ví kam šáhnout a v
čem je problém. To jsem poznal těsně před naší finálovou jízdou.
</p>
<p>
Neměl jsem čas moc pozorovat pořadí a průběh dopodrobna. A tak jen stručně k tomu, co jsem zachytil.
</p>
<p>
<b>TC -</b> zde od začátku kraloval Aleš Bayer. Jel jako po kolejích a to vše dokázal s modelem nikoliv
TC, ale s rok starou verzí EKO. Mnoho pilotů zvažovalo, že místo TC pojedou podvozek EKO. Zvažoval to
i Martin Pater. Aleš jel opravdu bez chyb a skoro jako za sucha. Ale finále A na 30 minut jsem pozoroval
trochu více, protože jsem to měl již za „sebou“. Aleš (58 kol) jel start cíl a nadělil kolegům 3 kola.
I když mu model vypověděl službu cca 15 sekund před koncem (něco s výfukem). Ale mistr
republiky Marek Tomáš (55 kol) jel také velmi vyrovnaně a kroužil skoro bez chyb. Chvílemi bojoval s
Martinem Paterem (51 kol). Martin Bayer (49 kol) měl smůlu a musel do depa a vzdal se tak pravděpodobně bedny. Zradily
ho zřejmě baterie ve vysílači. Day Ivo (41 kol) jezdil na 3. místě dosti dlouho, ale pak měl poruchu na
modelu. Na fotce vidíte celé pořadí A finále ihned po jízdě. Jak jsem pozoroval, šlo o to jet v klidu, zbytečně
nebourat a hlavně – aby vydrželo auto.
</p>
<p>
<b>Porsche – </b> dovolím si popsat průběh finále z mého pohledu. V kvalifikacích jsem dokázal najet
jako jediný 17 kol a zajet Best Lap. To mi zajistilo TQ na finále, do kterého se dostali všichni piloti.
Ale měl jsem nervy z této pozice. Ale těsně před startem mi nešlo nastartovat auto a já musel požádat
o odložení startu o 10 minut. A já měl tuto dobu na zjištění závady a jejímu odstranění. Ale co já
zmohu ? V této chvíli se mého modelu ujali bratři Markové a snažili se mi pomoci nastartovat. Ale
nakonec se mi věnoval profesionál v tomto oboru Martin Pater, za což mu zde chci velmi poděkovat.
Myslel, že je to svíčkou, rozdělal kus modelu a pak zjistil, že mám zapadlý vypínač… Co dodat. Díky
Martine.
</p>
<p>
Díky odložení startu jsem přišel o TQ, což mi vůbec nevadilo. Stratoval jsem s 8. pozice jako poslední
a byl jsem úplně v klidu. Přišel signál a já vyjel v závěsu za ostatními. Tomáš Dospíšil nenastoupil, protože
měl technický problém. První zatáčka nerozhoduje v dlouhém závodě a já věděl, že musím jet opatrně a
v klidu. A tak jsem nechal soupeře poodjet a počkal, až se pole rozestoupí. Potom jsem během cca dvou
kol všechny dokázal předjet a dostat se tak na první místo. Za mnou se ocitl Dušan Bayer a Pavel Havlík.
Rene Psurný a Sedlák Marian jeli také naši kategorii v podstatě poprvé. Jel jsem pomaleji a za plyn
moc netahal a získával náskok. Periferně jsem pozoroval Dušana Bayera (zelené Porsche) a zjišťoval
odstup. Často měl smyk a museli jej nasazovat. To se samozřejmě týkalo i mě, ale v menším poměru.
Jakmile jsem zatáhl, musel jsem korigovat smyk. Pavel Havlík se kolem 17. minuty dostal před Dušana
Bayera na druhé místo a já zvolnil a Pavel se dotáhl na cca 20. sekundový rozestup. Ale i Pavel občas chyboval
a tak se čas neměnil. Měl jsem i chvílemi i necelé kolo náskok před druhým Pavlem a třetím Dušanem. Ale závěr
byl takový, že jsem najel 49 kol a dokázal najet i Best Lap 00:34.37. Nejlepší kolo držel dlouhou
dobu Pavel, který dojel druhý (48 kol) a třetí celkově Dušan (46 kol). Rene Pšurný najel 44 kol a
vždy vzorně pouštěl. Marian Sedlák měl také technické problémy.
</p>
<p>
Když jsem projížděl cílem kolem šachovnicového praporu, měl jsem v sobě zvláštní pocit. Radost z
vítězství určitě, ale i pocit z něčeho, co jsem nečekal. A to z důvodu nováčka v kategorii Large Scale.
Ostatní již mají zkušenosti a praxi. Já nikoliv. Ale spoléhal jsem na svůj jízdní styl a na mokru to
tentokráte vyšlo.
</p>
<p>
Ihned po skončení finále A kategorie TC došlo k vyhlášení výsledků, předání pohárů a drobných cen a já mohl
vyrazit k domovu. Ale musím na závěr poděkovat Tomáši Dospíšilovi za půjčení nářadí, Dušanu Bayerovi
za cenné rady, bratrům Markovým za nasazování ve finále a zejména Martinu Paterovi za opravu vozu.
</p>
<p>
Na úplný závěr mohu konstatovat, že model FG Porsche ve variantě EKO vydržel celý závod a zejména
pak celé finále a to v celkem obtížných podmínkách. Na autě jsem neudělal škodu, kola vydržela v pohodě.
Pouze jsem opravoval odklony kol, opravoval ramena, vysušoval přijímač a prováděl pouze základní
údržbu. Stačí cca na závod 4l benzínu a na finále jsem naplnil nádrž plnou a zbyla mi rezerva. Zatím
mám celkově z jízd radost a dobrý dojem a další závod ukáže moje schopnosti. První fotky jsou ze soboty
a jsou od pana Šeligy, který se stará v RC klubu Slavkov o časomíru. Vidíte tam tedy vítěze kategorie
EKO. Dále pak jsou již fotky z mého aparátu. Video bohužel nebude, neb se mi poškodila karta.
Ale nejedeme naposledy, že… Omlouvám se.
</p>

<p>
Celkové výsledky můžete prostudovat podrobně
<a href=“ http://www.myrcm.ch/myrcm/main?dId[E]=1944&hId[1]=evt&pLa=de1″ target=“_blank“>ZDE </a>.
</p>