ARC Slavkov – pohled na novou dráhu a budoucnost

Igor Vlahovič


<p>
Dne 14.4.2009 jsem přijal pozvání od klubu <a href=“ http://www.arcslavkov.cz/“ target=“_blank“>ARC Slavkov </a> a zajel jsem se podívat na průběh výstavby
nové trati pro modely ONROAD v měřítku 1/5. Dřívější tvar dráhy si jistě mnozí <!– separe –>pamatují. Tedy určitě
ti, kteří jezdili závody v minulých letních sezónách. Na této trati se jely závody například Kyosho
Cupu, MČR, mistrovství Evropy a mnoho jiných. Tato trať byla dříve zaměřena na měřítko 1/5 a to svoji rozlohou, šířkou dráhy a hlavně délkou. Ale
i na takto rozlehlé trati se jely závody spalovacích modelů 1/10 a také elektry 1/10. Sám jsem mohl
několikráte tuto trať osobně vyzkoušet a byla vždy velmi rychlá. Ale čas na změnu přišel právě v
roce 2009.
</p>
<p>
Klub se rozhodl přebudovat zcela nově asfaltovou dráhu a to od základu. Proto se sešel klub jako takový
a radil se o novém povrchu a tvaru dráhy samotné. Na internetových stránkách klubu ARC Slavkov byla i
anketa, kde jste mohli zasílat své návrhy tvaru. Jednalo se i o povrchu a důležitým měřítkem byla
i variabilita dráhy. Tedy nejen její přizpůsobení menším měřítkům, ale i možnost měnit délku a tvar. Nakonec
se vedení rozhodlo ponechat jeden tvar, ale pro menší měřítka místa zúžit pomocí zpomalovacích retardérů.
</p>
<p>
S celou přestavbou se začalo již v na začátku měsíce března 2009. Byl odstraněn původní povrch a nahrazen
zcela novým – nejjemnějším asfaltovým povrchem. Na stránkách ARC klubu Slavkov najdete autentické
fotky z pracovních etap, kdy na dráze pracuje těžká technika. Já se dostal na dráhu ve fázi, kdy je
vyznačen tvar trati.
</p>
<p>
Kolem trati bude plot (na straně cílové rovinky) a na opačné straně budedřevěné hrazení a v horní části se
bude nacházet sklo. To aby diváci z bufetu viděli průběh závodu samotného.
</p>
<p>
Nejen pro modely LARGE SCALE bude dráha bezpečná. A to z důvodu, že dráha samotná bude vyznačena
betonovými obrubníčky o šířce cca 30 cm a výšce cca 6 cm. Nebude se jednat o ostré hrany, takže nebude
docházet k přímému nárazu modelu do kolmé překážky. Vyjímkou bude prostor boxů – a to z důvodu bezpečnosti
mechaniků.
</p>
<p>
Volná prostranství bude pokrývat umělý trávník. Což bude dobrý kontrast vůči asfaltu, který časem
vybledne.
</p>
<p>
Prostor dep pro závodníky bude beze změn. Tedy zastřešení je automatické, tak jako přívod 220V a stolečky k
dispozici. Pouze se musíte donést židličku. Tribuna jezdců je dosti velká a pojme více jak 10
pilotů. Nahoře je i prostor pro odložení RC souprav (i když dnes již má 70% lidí Spektrum) a také
řídící místnost, odkud bude řízen závod od začátku do konce.
</p>
<p>
Já měl možnost tuto dráhu (zatím v tomto stavu) vyzkoušet. A to s modelem Tamiya TT-01 v základním
provedení. Na motor Johnson 540 byl čas na kolo 44.62 sekundy. Při délce trati 330m (dříve 240 m) si
můžete spočítat průměrnou rychlost modelu. Tvar i návaznost zatáček je plynulá a dlouhé rovniky
se střídají s ostrým vracákem. Pár kol a už se mi dařilo držet stopu. Tento model si otestoval i
pan Bayer Dušan (předseda klubu ARC Slavkov) a pan Tomáš Dospíšil.
</p>
<p>
Areál nese nyní název “ Areál ARC Slavkov “ a klub samotný čítá kolem 20. členů.
</p>
<p>
Dráha bude velmi brzo dotažena do konce a nebude problém si ji po dohodě s klubem pronajmout. Kromě
závodů modelů LARGE SCALE 1/5 v šampionátu MČR v kategoriích EKO (základní model) a TC (cestovní vozy v tuningovém provedení) a nebo také PORSCHE CUP (zde nebude nutná licence) se
zde plánují večerní závody elekter v jiných měřítcích a klub má v hlavě spoustu dalších nápadů.
</p>
<p>
Na úplný závěr vás mohu seznámit s dalším průběhem mého působení v kategorii LARGE SCALE. Na serveru
Masters se budou pravidlně zveřejňovat výsledky závodů jak MČR LARGE SCALE, tak i samotného PORSCHE
CUPU, kterého se budu účastnit i já s modelem PORSCHE GT3 od firmy FG Modelsport. Z těchto závodů bude
přirozeně i report. V brzké době se seznámím s modelem a připravím z toho pro vás také základní
informace. Jsem však laik v tomto směru a tak musím sbírat vědomosti a jsem zvědav na první jízdy
na nové trati ARC klubu Slavkov. Náplní mé práce bude otestování modelu samotného a zjistit náklady
na provoz v základním provedení v průběhu sezóny 2009. Nakonec krátké video z první jízdy na trati s modelem TT-01 k nahlédnutí <a href=“ http://www.youtube.com/watch?v=ixz1ehc2WDs“ target=“_blank“>zde </a>.
</p>