Příběh redaktora Ajgora, díl 6.

Igor Vlahovič


<p>
Závod ve Svitavách v rámci seriálu Xray Challenge Morava byl roce 2007 na konci sezóny poslední,
kdy jsem ještě staroval s modelem XRAY T2 007 <!– separe –>v kategorii OPEN. Časté komplikace s přemotorovaným
monstrem v podobě časté výměny řemínků, obutí a dalších věcí jsem se rozhodl ukončit závodění
v kategorii 1/10.
</p>
<p>
V tu dobu už jsem se dosti věnoval měřítku 1/18 a vlastnil již model Xray M18 PRO. A tak na posledním závodě
Xray Challenge Morava v září jsem již nenastoupil v OPEN 1/10, ale již v Micro. Na první ostrý závod jsem si připravil
model Xray M18 PRO s 6ti článkem NiMh, motorem 300, převodem 42/23 a karoserií Dodge Stratus. Měl jsem již určité zkušenosti
s bezdušovým obutím. A tak jsem část závodu odjel na vlastoručně vyrobených pneumatikách. Ale díky nízké teplotě jsem na finále
nasadil kola mechová typu Xray. Na tomto závodě jsem bojoval o stupně vítězů s Lukášem Diblíkem, Milanem Parákem. Oba soupeři
jeli svoje stroje 2WD vlastní konstrukce a já model 4WD. Nakonec jsem skončil druhý a byl to můj první úspěch v kategorii
Micro. A jak to tenkráte na závodě vypadalo a jak vše probíhalo vám přináším v následujících řádcích:
</p>
<p>
„A je to tady…. První závod s podvozkem XRAY M18 Pro na asfaltu. Já zapřisáhlý odpůrce ježdění tohoto modelu
jinde než na koberci… Ale změna je život. A zkouška, jak na tom budu na novém povrchu je zcela nové poznání.
Přestup s kategorie 1/10 do 1/18 je nový směr mého RC modelaření.
</p>
<p>
A tak jsem poslední závod jedu právě MICRO 1/18. Volná pravidla, doba jízdy 6 minut. A já testuji pneu. Mým
úkolem je na směsi pneu (stejná vpředu i vzadu stejná šíře), odjet celý závod. A zkusit, jak na tomto prototypu budu úspěšný.
</p>
<p>
Ano 8 jezdců přihlášených v této kategorii. Celkem slušná účast. Já nováček, ostatní už mají velké zkušenosti. Lukáš
Diblík a Parák Milan přijíždí bojovat o celkové první místo v kategorii. Další jezdci Pavlovec Tomáš, Pavlovec Jiří,
Kmoníček Jiří, Pekař Zdeněk sen. a nestárnoucí Hrnčíř Jan. Tak tito jezdci se pokusí bojovat o místa na bedně.
Technika je různá. Střídavé motory (Lukáš, Milan, Jirka Pavlovec), stejnosměrné motory XRAY 370 (Igor), SPEED 300
(Jirka Kmoníček), baterie 6čl, lipo baterie (Lukáš) atd. O technice napíše článek Lukáš. Je vtom odborník narozdíl
ode mne. A on sám se nemalou měrou zasloužil o rozvoj této kategorie.
</p>
<p>
Počasí má být slunečné, ale je jen tak do 9:30. Pak se zatahuje a ochlazuje se. Rozjížďky začínají a já jsem zvědav na
adhezi mých gum. Rozjížďy jsou tři. Výsledky nemám u sebe a tak budu vařit trochu z vody. První vyhrává Lukáš. Druhou
si pamatuji že já a plynulou jízdou mám dojezd 6.10. Třetí zajíždí Lukáš tuším 6:16. Milan má problémy s počítáním čipu.
Takže moc do TQ nezasahuje. Ani Jirka Pavlovec se střídavým motorem nezajíží, to co si přeje. Tomáš Pavlovec bojuje s
technikou, střídá Skalpel se 4WD Xray. A neví u čeho zůstat. Pan Hrnčíř a pan Pekař sen. jezdí svoji rekreační jízdu,
která dalším způsobuje nemalé problémy při předjíždění. Člověk si myslí: velká dráha = hodně místa na předjetí… Ale
opak je pravdou.
</p>
<p>
A tak po všech třech jízdách je finální postup na prvních třech místech Vlahovič Igor (TQ), Lukáš Diblík a Pavlovec Jirka.
Milan až z 5té pozice se musí prokousávat dopředu startovního pole.
</p>
<p>
Do této doby jedu nikoliv mechy, ale prototyp pneu MW Tires. Dokonce na nich zajíždím v rozjížďce nej kolo. Mám z toho dobrý pocit.
</p>
<p>
Do této doby jedu nikoliv mechy, ale prototyp pneu MW Tires. Dokonce na nich zajíždím v rozjížďce nej kolo. Mám z toho dobrý pocit.
</p>
<p>
<b>Round 1:</b> Start se povedl a já jedu jako první. Bohužel už je větší zima a tak auto dostává smyk a trvá tři kola,
než se gumy chytnou. Toho využívá Lukáš Diblík, Jirka Pavlovec i jeho syn Tomáš a mizí mi z dohledu. navíc začínám mít
pocit, že model při rozjezdu cuká a je neklidný. A tak s ním bojuji a pak mi pastorek úplně odchází. První dojíždí Lukáš
Diblík (24 kol, 6.08.593), druhý Pavlovec Tomáš (23 kol, 6.10.904). Třetí Pavlovec Jirka (22 kol, 6.11.736). Nej kolo
této jízdy Lukáš 14.795.
</p>
<p>
<b>Round 2:</b> Měním pastorek na 42/23 a obouvám mechy. Uznávám, že na gumy už je opravdu zima. Start je vynikající.
Model sedí na 100% a mohu se do toho opřít. Lukáš je ale výrazně rychlejší. Udělal setup modelu a regulátoru a kombinace
střídavého motoru a lipo baterií dělá divy. Jede velmi rychle a agresivně. Předjíždí mě a já se ho tak tak držím s 2 sec.
ztrátou. Pak ale chybuje a já začínám boj s Milanem. Ten po dosažení náskoku (po mojí chybě) zvolňuje tempo a já ho dojíždím
a 1. minutu před koncem časového limitu ho málem předjíždím. Ale vyhrává Milan (24kol, 6.14.901), druhý já (23 kol, 6.02.837)
a třetí Lukáš (23 kol, 6.04.855). Nej kolo této jízdy Lukáš 14.650.
</p>
<p>
<b>Round 3:</b> Start se mi opět povedl na výbornou a po kolizích za mnou získávám docela slušný náskok. Ale těsně před
koncem chybuji v šikaně a na první místo se dostává Lukáš. Sice na něj ještě zkouším útočit, ale nedokáži to. Jsem na konci
v kleštích dvou dvoukolek. Přede mnou Lukáš, za mnou Milan o kolo zpět. Dojezd je následující: Lukáš (24 kol, 6.14.931), Igor
(23 kol, 6.00.749), Milan (22 kol, 6.02.323). Potom Pavlovec Tomáš, který neukázal svoji super jízdu z prvního finále.
Za ním pak Jirka Kmoníček, Pavlovec Jirka, Pekař Zdeněk a ukončuje to pan Hrnčíř. Nej kolo této jízdy 14.544 Lukáš. Já 14.611.
</p>
<p>
Celkový výsledek na prvních třech místech :Lukáš, Igor a Milan.
</p>
<p>
Jak je vidět, Lukáš a jeho technika mají něco do sebe. Napovídají tomu výsledky i nej kola. Milan je to samá jen nemá lipo
baterie. Ale i s motorem 370 se dá na 4WD podvozku obstát na poměrně dlouhé a velké trati jako je Blansko. Ale chce to bezchybnou
a přesnou jízdu. Kdyby nebylo mojí chyby, mohl jsem být na tom lépe. Ale to je krása a vyrovnanost této kategorie. Jedna chyba a
už jo těžko napravujete. Skoro jako v 1/10.
</p>
<p>
Pro mne to byl test pneumatik. Na teplý asfalt a trénink dobrá volba. Ale na studený asfalt jedině mechová kola. Na ty je
100% spolehnutí. Ale kombinace soft vpředu i vzadu stejné šířky se mi jeví jako dobrá volba. Není nutné dávat hard směs
dopředu, která mizí jedním mávnutím ruky. Na koberec 20.10.2007 budu mít na zkoušku opět pneu a budu testovat přilnavost
na koberci. Ale asi přijdou na řadu mechy v kombinaci soft (zadek) a hard (předek). Ale to vše až 20.10.2007. Zatím
naschle u dalších závodů této kategorie. Nyní budete číst články o této kategorii velmi často. Stává se pro mne prioritou. “
</p>
<p>
Na tomto závodě jsem se více poznal s jezdci této kategorie. Někteří jako já také jezdili kategorii 1/10 ET. Na tu dobu byla skupina
jezdců této kategorie celkem početná a v pozdějším období jich ještě přibývalo. Ale to až v dalším díle, kde se podíváme na kobercovou
sezónu 2007/2008. Stalo se tam mnoho zajímavého. Foto je ilustrativní z GP Třebíč, Xray Challenge Svitavy a Blansko.
</p>