Příběh redaktora Ajgora, díl 1.

Igor Vlahovič


<p>
Snad každý malý kluk měl sen o autíčku na dálkové ovládání. Za staré éry to bylo VIP zboží,
které se do Československa tajně vozilo ze zahraničí nebo <!– separe –>dalo koupit jedině za bony v tuzexu.
Samozřejmě, že bylo mnoho nadšenců, kteří si dokázali svůj model vyrobit sami. Ale já osobně
chtěl vždy klasický model, nejlépe již hotový.
</p>
<p>
Pamatuji se, že kamarád měl Mitsubishi Pajero i s návěsem, na kterém byla loď. Se soupravou přijel
k rybníku, potom zapnul lodičku a hurá na vodu. Model spolknul několik tužkových baterií. Ale provedení
a detaily naprosto úžasné. Tento model dostal od známých z Německa.
</p>
<p>
Psal se rok 2001, měsíc srpen. Do této doby jsem byl v klidu a i když jsem občas o modelu zauvažoval,
neřešil jsem to. Ale jednou jsem jel autem se současnou manželkou na nákup do obchodného centra Globus
v Brně. Jeli jsme takhle po ulici Hradecká po přivaděči a najednou nás oba dva zaujalo dění dole na
parkovišti. Než jsme se přiblížili, netušili jsme, že se jedná o RC dráhu, na které se právě konaly
závody RC modelů aut.
</p>
<p>
Že je nějaká RC asfaltová dráha u Globusu, jsem se v podstatě dozvěděl až v tento den. Kolem dráhy
bylo plno stanů, ve kterých měli piloti depa. Po trati se proháněly modely se spalovacím motorem a
potom i elektry. Já koukal na karoserie modelů a viděl jsem tehdy Renault Megane, Honda NSX, Dodge
Viper atd. Jména jezdců ani tváře mi nic neříkala. A tak jsem chvíli seděl na obrubníku a sledoval,
jak modely jezdí a potom šel do dep a tam pozoroval dění – výměna kol, doplnění benzínu atd. Byl
jsem na prvním závodě Kyosho Cup, který pořádal pan Hanák Miroslav. Ten byl v tu dovozcem této značky,
tedy Kyosho.
</p>
<p>
Závod skončil, proběhlo vyhlášení výsledků a na stupni vítězů stáli nejlepší piloti dne. V depu se mi
nejvíce líbil model Dodge Viper, který mi utkvěl v mysli.
</p>
<p>
Po cca týdnu jsem si opět vzpomměl na závod a vše kolem něj. A jak jinak, také na model Vipera… A začal
jsem přemýšlet o tom, že bych si tento model pořídil. Bylo mi jedno v tu chvíli, jak to bude veliké a
zda to bude čudit nebo jen bzučet. Ale hlavně ať je to Dodge. První cesta vedla do modelářské prodejny
Wagner v Brně, kde jsem koukal na nabídku modelů. K mání byly jak stavebnice, tak i hotové „hračky“.
Můj dotaz zněl: máte prosím model Dodge Viper ? Odpověď tenkrát zněla: „Nemáme bohužel, model s touto karoserií
zatím není v nabídce. Máme to co vidíte. “ A tak jsem odešel s nepořízenou. Navíc jsem si všiml cen za
modely 1/10. I cena byla pro mne rozhodující…
</p>
<p>
Byl jsem týden v klidu a tak nějak se smířil s tím, že model Vipera prostě nebude a o nic jiného mi v podstatě
nešlo. Ale nedalo mi to a navštívil jsem prodejnu MPM v Brně na Kounicově. Zde byla pobočka společnosti
MPM, která byla a doposud je výhradním dovozcem značky Tamiya. Zde se mi věnovali trochu více a strávil
jsem tam několik návštěv, kde jsem se dozvěděl základní informace pro situaci, kdy bych chtěl opravdu
začít. Po pár základních informacích jsem již věděl, že už tak moc Viper nechci a že když už, tak model
na elektropohon. A navíc jsem dostal informaci, že není nutné začít s novým modelem, ale zakoupit bazarový
stroj, který je za podstatně nižší cenu a většinou se vším všudy. Když mě to bude bavit, mohu později
koupit nový model. Ale pro začátek by bazar mohl stačit.
</p>
<p>
A tak můj první model byl Tamiya TA03R v plastové verzi. Koupeno za 3900 Kč v prodejně MPM Brno. K tomu
jsem pořídil soupravu Futaba T2R AM. Pouze mechanické trimy a šlo o dvoukanál. Souprava stála tehdy
cca 2900 Kč. Nabíječka za 500 Kč do 220V s proudem 500 mAh. Baterie NiMh 1800 mAh. A mohl jsem vyrazit
na trať. Karoserie Subaru Imprezza, kterou jsem pořídil novou. Po krátké době jsem ale koupil podvozek
nový a to Tamiya TA03F PRO – David Jun Limited Edition. Z tohoto období jsou již první foto. Přístup byl
k dobrému fotoaparátu špatný a tak jsem jezdil po kamarádech a tam dokumentoval svoje modely. Níže
zatím pár ilustrativních fotek. Musím projít svůj archiv a dát ho do pořádku. Příště se budu
věnovat podrobněji oběma variantám mých prvních šasi v měřítku 1/10 – Tamiya TA03 R a F PRO.
A první jízdy u Globusu, první kontakty a informace.
</p>
<p>
Pokračování příště…
</p>