Vzpomínky – 1990 – pokračování 8

Antonín Hráček


<p>
1990 &#8211; listopad, prosinec
</p>
<p>
O tom, že situace ve svazu nebyla pouze pozitivní, svědčí i nepříliš optimisticky laděný dopis od Pepíka Janovce z Domažlic &#8211; předsedy sekce elekter. Poslal mě <!– separe –>ho začátkem listopadu. Cituji z jeho dopisu:
</p>
<p>
&#8222;&#8230;Co dělat v budoucnosti nevím. Nevím odkud vlastně začít. Bojím se toho, že se mi nepodařilo přesvědčit kolegy elektrikáře, že jsme tady pro ně a že jim nabízíme něco lepšího než ostatní organizace. Většina Slovenska, patrně i severní Morava a Praha spadli pod modelářský svaz a ti nedělají nic nebo jen minimum a na dopisy neodpovídají. Má vize je asi taková: v současné ekonomické situaci nejezdit federální mistrovství. Opravdu jen šílenci jsou schopni vrazit do cestování tak velké peníze. Jezdit tedy jen republiková mistrovství &#8211; Čechy, Morava a Slovensko. Má to v podstatě jen několik problémů:
</p>
<p>
– sehnat tři šílence kteří si to vezmou na hrb
</p>
<p>
– ustoupit od ideí, že jsme schopni uspořádat toto mistrovství organizačně sami
</p>
<p>
&#8211; nemáme dost pořadatelů a tak bych v podstatě bral jakéhokoliv ochotného pořadatele. Určitě se ti to nebude líbit a tak napiš tvé návrhy. Budu něco od Tebe potřebovat (neměj strach, peníze to nejsou). Napiš mi současné složení členské základny &#8211; celkový počet lidí, rozdělení po kategoriích a republikách, kluby které pracují pod námi.
</p>
<p>
Asi mám smůlu, ale nejsem schopen se Ti dovolat. Nemám totiž telefon na svém pracovním stole a když je ta správná konstelace hvězd a šéf tady není, tak zase neseženu Tebe. Toť asi vše. Předem Ti děkuji za požadované statistické údaje. Ahoj Pepík&#8220;
</p>
<p>
Především v druhé polovině roku jsme dopláceli na malou znalost různých zákonů a předpisů. Např. Návrh na registraci svazu jsem poslal na Federální ministerstvo vnitra. Odtud mi sdělili, že tato registrace není v jejich kompetenci, ale dle zákona č. 83/1990 Sb. spadá pod ministerstvo vnitra České republiky. Na toto ministerstvo jsem nový Návrh poslal 7.12.
</p>
<p>
Dalším důležitým krokem byl Ekonomický rozpočet RC-MCC ČSFR pro rok 1991, který jsem zaslal na sekretariát STSČ 12.12. Obsahoval výčet nákladů na soutěže a akce domácí, zahraniční, materiál z tuzemska i z dovozu, mzdové náklady, poplatky a zasedání EFRA a ostatní náklady. Celkem jsme požadovali 2111 tis. Kčs.
</p>
<p>
Zároveň s tímto finančním rozpočtem, jsem stvořil Návrh hodnotící tabulky činnosti svazů STSČ. Ten jsem přečetl na zasedání prezídia 13.12. v Praze. Zohlednil jsem v ní a bodově ohodnotil veškeré činnosti a výši členské základny v jednotlivých svazech STSČ.
</p>
<p>
14.12. nám byly z ministerstva vnitra ČR zaslány Stanovy opatřené doložkou o provedení registrace. Hoši se pomalu začali otrkávat i v oblastech obchodu a zprostředkování. Jedním z prvních to byl Miloš Ondráček z Brna, který založil firmu THE NEW SOUND MODELS a stal se zástupcem italské firmy BMT- Blitz Model Technic. Ta byla v té době světovou jedničkou ve výrobě především modelů buggy 1:8 se spalovacím motorem.
</p>
<p>
V rámci svých kompetencí jsem klubům schvaloval žádosti o povolení hospodářské činnosti v jejich klubech. Tím si zajišťovali určitou část nákladů na činnost. Určité procento z těchto aktivit kluby odváděly na konto svazu.
</p>
<p>
Druhé zasedání Předsednictva RC-MCC se konalo 15.12. ve Zlíně.
</p>
<p>
Stručně z obsahu: – p.Hráček přednesl zprávu o své činnosti i o činnosti Předsednictva svazu v roce 1990
</p>
<p>
– p.Hráček přednesl informace ze zasedání Prezídia STSČ
</p>
<p>
– Předsednictvo RC-MCC pověřuje p.Žídka zřízením devizového účtu v Bratislavě
</p>
<p>
– p.Hráček podal ústní informaci o své účasti na AGM EFRA dne 17.11.
</p>
<p>
– Předsednictvo RC-MCC se usnáší, že p.Tomík bude členem Předsednictva a bude pověřený zprostředkováním styků a přenosem informací mezi RC-MCC a EFRA. Dále byl jmenován zástupcem sekce
buggy v mezinárodním měřítku
</p>
<p>
– p.Janovec poslal písemnou informaci o situaci v sekci elekter, která není nejuspokojivější
</p>
<p>
– dotazníky pro potřeby STSČ vyplní a odešle p.Hráček
</p>
<p>
– p.Hanzel zaslal písemný návrh úpravy technických pravidel dle EFRA
</p>
<p>
– p.Hanzel předložil písemně kalendář soutěží pro rok 1991
</p>
<p>
– zahraniční závodníci budou platit na našich závodech startovné 20,- DM,nebo 150,- Kčs
</p>
<p>
– Předsednictvo schvaluje, aby byl p.Hráček placeným prezidentem RC &#8211; MCC
</p>
<p>
– Předsednictvo bere na vědomí zprávu o hospodaření za rok 1990 bez připomínek, tak, jak ji přednesl p.Žídek – příjmy : 12240,- Kčs – výdaje : 12070,40 Kč – zůstatek : 169.60 Kč
</p>
<p>
(V roce 1990 jsme ještě nemohli čerpat finance z STSČ a příjmy byly proto pouze z členských průkazů, licencí a startovného nečlenů svazu na PEJ &#8222;B&#8220;.)
</p>
<p>
– Předsednictvo schvaluje proplacení cestovného pro přítomné členy tohoto zasedání
</p>
<p>
Zasedání bylo ukončeno v 16,oo hod.
</p>
<p>
O den později &#8211; 16.12. &#8211; jsem na sekretariát SRSČ do Prahy zaslal doplněk k návrhu ekonom.rozpočtu pro rok 1991. Cituji:
</p>
<p>
&#8222;Na základě rozhodnutí Prezidia STSČ o možnosti využití potřeb placeného hospodáře pro každý svaz, registrovaný na federální úrovni v STSČ, žádá svaz RC-MCC dotace o patřičnou částku. Bude využita na krytí mzd.nákladů pro pracovníka svazu, který bude pracovně působit ve Zlíně. Nemáme zájem o placeného pracovníka na sekretariátu STSČ v Praze, z důvodů ekonomických, organizačních a provozních.&#8220;
</p>
<p>
Finance hrály a budou hrát jednu z nejdůležitějších rolí ve fungování organizace. Jednou z forem pro jejich získání byla i propagace naší činnosti na letácích a poutačích. Ty jsme pak používali na našich soutěžích.
</p>