Vzpomínky – 1990 – pokračování 7

Antonín Hráček


<p>
<b>1990 &#8211; druhá polovina roku</b>
</p>
<p>
<b>Srpen</b>
</p>
<p>
V polovině prázdnin, 4.srpna, se v Třebíči jel čtvrtý závod <!– separe –>seriálu o PEJ.
Z týmu jezdců, kteří se v minulém týdnu zúčastnili mistrovství světa v
Turheimu, se na startu objevil jenom Jiří Sedláček z Blanska. Ve 42
členném závodnickém poli obsadil výborné 2.místo. Zvítězil Pavel Hanzel
z N.Mesta n.V. Třetí byl Jarda Plášek z Prahy. S odstupem dvaceti okruhů skončil
Juraj Hudý z Trenčína na čtvrtém místě. Největší favorit závodu doplatil na
technické problémy na svém modelu.
</p>
<p>
Pavel Hanzel zvítězil i druhý den v kategorii V2, před Jardou Pláškem z
Prahy a Fredy Hessem z Vídně, který jezdí za Slavičín. Na startu této kategorie bylo 26 soutěžících.
</p>
<p>
Třetí závod PEJ &#8222;B&#8220; byl na pořadu o týden později &#8211; 11.8. – v Brně. Do místa
konání se sjelo 22 závodníků z Čech, Moravy i Slovenska. Závody v Brně se pořádají
na dráze, vytýčené na bývalém parkovišti VC. Hlavního pořadatele, ředitele i
rozhodčího v jedné osobě už léta vykonává Miloš Hanák. Na organizaci a řízení
závodů má své vlastní názory a nehodlá o nich s kýmkoliv diskutovat ani je měnit.
Nebyl ochoten se podřídit ani systému soutěží PEJ. A tak jsem byl nucen poprve v
historii seriálu závod zrušit.
</p>
<p>
<b>Září</b>
</p>
<p>
Pátým závodem PEJ pokračoval v Půchově 1.září. Pořadatelé tento seriál organizovali
poprve. Na startu se sešel poměrně malý počet závodníků &#8211; 24. Perfektní výkon z
minulého závodu v Třebíči si i v Půchově zopakoval Pavel Hanzel. Zvítězil s
velkým náskokem 7 okruhů před druhým Mirkem Giráškem z Břeclavy a Pavlem Hodisem ze Zlína.
</p>
<p>
5.září mě poslal dopis pan Linden. Omlouval se v něm, že nemůže z osobních důvodů
přijet na PEJ do Trenčína, jak původně zamýšlel.
</p>
<p>
AMMC Strakonice ve spolupráci s AMK Vimperk uspořádali 8.září čtvrtý závod PEJ &#8222;B&#8220;.
Počasí závodu příliš nepřálo. Bylo pod mrakem a foukal silný, studený vítr. I to
možná bylo příčinou malé účasti závodníků. Do Strakonic jich přijelo pouze 11.
Zvítězil Martin Chaloupka z Brna, před Josefem Kredbou z Ústí n.L. a Pepou Horákem
z Vimperku.
</p>
<p>
O týden později &#8211; 15.září &#8211; se uskutečnil ve Slavičíně šestý závod PEJ. Startovní
pole obsahovalo 38 závodníků. Finále bylo tentokrát velmi vyrovnané, i když nakonec
vítězný Juraj Hudý z Trenčína najel na druhého Jirku Plachého z Brna dvě kola.
Třetí, s odstupem dalších dvou kol, dojel vítěz předcházejících dvou závodů
Pavel Hanzel z N.Mesta n.V.
Druhý den se jel &#8222;Grand Prix Slavičín&#8220; v kategorii RC V2. Tentokrát zabodoval
Fredy Hess z Vídně, jezdící za domácí Slavičín. Zvítězil s náskokem tří kol před
Jardou Pláškem z Prahy a Mirkem Giráškem z Břeclavy. Na startu bylo 17 závodníků.
</p>
<p>
Seriál závodů PEJ &#8222;B&#8220; byl ukončen pátým závodem v Bratislavě 22.září. Snad kvůli
špatnému počasí se zúčastnilo pouze 12 soutěžících. S velkým náskokem 10-ti okruhů
zvítězil Peter Kic z Bratislavy před Romanem Špačkem z Brna a třetím, rovněž
brněnským závodníkem, Martinem Chaloupkou.
</p>
<p>
Vítězem PEJ &#8222;B&#8220; se stal Peter Kic. Celkově v tomto seriálu zvítězil Peter Kic
před Pepou Horákem a Martinem Chaloupkou. Třetí závod &#8211; 11.8. v Brně &#8211; jsem v
místě konání zrušil, pro neschopnost hlavního pořadatele &#8211; p.Hanáka &#8211; závod
organizačně i lidsky zvládnout. Závodníkům, kteří splňovali podmínky pro účast
v závodě PEJ &#8222;B&#8220;, bylo započítáno půl bodu. Celková účast na těchto závodech byla
38 soutěžících. Prvních dvacet závodníků se v roce 1991 může zúčastňovat závodů o PEJ &#8222;A&#8220;
</p>
<p>
<b>Říjen</b>
</p>
<p>
<b>První zasedání Předsednictva RC-MCC</b>
</p>
<p>
Posledním, sedmým závodem v Poříčí n.S. 6.října, byl PEJ 1990 ukončen. V pátek &#8211;
5.října &#8211; se v Poříčí uskutečnilo první zasedání Předsednictva RC-MCC. Zápis z
tohoto jednání zpracoval J.Žídek. Cituji:
</p>
<p>
&#8222;Z á p i s zo zasadnutia predsedníctva RC-MCC ČSFR dňa 5.10.1990 v Poříčí n/s.

Prítomní: p.Hráček, Hanzel, Červenka, Fojtů, Žídek

Neprítomní: Kučera, Janovec, Šándrik

1. p.Hráček privítal přítomných a podal ústnů informáciu zo ZTŠČ

2. Predsedníctvo prejednalo a schválilo:

– preplatenie &#8222;Dohody o vykonaní práce&#8220; p.Jagošové za preloženie
Stanov EFRA /pravidlá a vykonávacie predpisy/ v rozsahu
100 strán z angličtiny do češtiny. Celková suma činí 1960,- Kčs.
Ukladá sa J.Žídekovi spracovať písomné náležitosti a zaslať
prekladateĺke peniaze poštou.

– po predložení písomnej &#8222;Dohody o vykonání práce&#8220; za preklad
listu : žiadosť o začleněnie MCC ČSFR do EFRA a Stanov MCC ČSFR
z češtiny do angličtiny paní Golčevská. Celková suma 550,- Kčs, vybaví : Žídek

– preplatenie nákladov na oxeroxovanie prekladu &#8222;Pravidel EFRA&#8220;
pre členov predsednictva o celkovéj sume 160,- Kčs.

– preplatenie nákladov na vytlačenie diplomov pre záverečné
vyhodnotenie seriálu PEJ 1990. Celková suma 100,- Kčs.

– nákup a preplatenie vecných cen pre víťazov seriálu PEJ 1990
skupiny A i B. Celková suma do 1000,- Kčs./A-700,-, B-300,-/

– preplatenie cestovného členom predsedníctva vo výške rýchlika
II.tr. na zasadnutie dňa 5.10.1990, zabezpečí : sekretar MCC

– systém súťaží PEJ pre rok 1991 &#8211; jazdí sa V2 /volná karoserie/

– bude to seriál majstr. ČSFR ako jednodňová súťaž

– volnosť voľby usporiadateľa či usporiada súťaž v nedeli

– určenie reprezentantov &#8211; vykoná sa dodatečně

– návrh Stanov PEJ poďla návrhu J.Fojtů

– žiadosť J.Fojtů o uvoľněnie z funkcie predsedu komisie RC-SF /nedoriešilo sa/

– zostáva pre r.1991 poplatok &#8211; členský preukaz &#8211; 20,- Kčs licencia závodníka &#8211; 100,- Kč
Záujemci požiadajů sekretára MCC J.Žideka o zaslanie licencie písemne zo zaslaním
uvedených poplatkov.

– sekretár MCC vypracuje písomný návrh prihlášky, ktorů budů zasielať závodníci
usporiadateľom /prehľadnosť a jednotnosť, T: 31.10.1990

– J.Fojtů vypracuje &#8222;noty&#8220; &#8211; náležitosti pre usporiadateľa, nevyhnutné k zdárnemu
usporiadaniu súťaží PEJ, T: ?

– predseda KRK MCC ing.Šándrik zistí, podľa akých ekonomických smerníc sa bude
riadiť a kontrolovať finančná činnost MCC, T: do 31.12.1990

3. Rózne :

– v r. 1990 mal RC-MCC ČSFR 133 členov, z toho 95 závodníkov

– dňa 17.11.1990 sa koná zasadnutie EFRA v Bruselu /Belgie/
kde by mal byť MCC ČSFR oficiálně prijatý za člena EFRA.
Vzhľadom na jazykové problémy /jednací jazyk angličtina/
navrhuje p.Hráček, aby na zasadnutie cestoval
a bol jednaním poverení anglicky hovoriaci p.Strnad alebo
Drašar. V prípadě, že nebude na zasadnutí EFRA zabezpečený
český prekladateľ předsednictvo MCC súhlasí aby p.Hráček
určil kto z menovaných pocestuje do Bruselu.

Zapísal : J.Žídek, Poříčí n/S. 5.10.1990&#8220;
</p>
<p>
Příští den, v sobotu 6.10., jsme na dráze, vytýčené na parkovišti na
Konopišti, odjeli poslední, sedmý závod PEJ v tomto roce.
</p>
<p>
<b>PEJ – poslední závod v Poříčí &#8211; 6.10.</b>
</p>
<p>
Na závod se přihlásilo 42 soutěžících. Třetím nejlepším nájezdem kol z rozjížděk
přímo do finále postoupil domácí Jarda Červenka. Tam se mu už ale vůbec nedařilo.
Pro technické problémy musel po odjetí 30-ti kol ze závodu odstoupit. Velký souboj
o vítězství svedli Marek Konečný z Vyškova s Jurajem Hudým z Trenčína. Oba si
vytvořili velký náskok 15-ti okruhů před ostatními. V závěrečných okruzích byl
nakonec úspěšnější Marek, který s náskokem dvou okruhů Juraje porazil. Třetí
místo obsadil Jiří Sedláček, jezdící za Slavičín.
</p>
<p>
<b>Zvítězil Sedláček</b>
</p>
<p>
PEJ 1990 byl složen opět ze sedmi soutěží. Původně naplánovaný závod v Ostravě byl
&#8211; pro nepřipravenost z viny pořadatelů &#8211; nahrazen závodem v Púchově. Z nominovaných
64 závodníků, kteří se PEJ &#8222;A&#8220; v tomto roce mohli zúčastnit, se na těchto sedmi
závodech registrovalo 59. Vítězem v tomto ročníku se stal Jiří Sedláček, před
druhým Pavlem Hanzelem z N.Mesta n/V. a třetím v pořadí Jiřím Plachým z Brna.
Několikanásobný vítěz předcházejících ročníků &#8211; Juraj Hudý &#8211; obsadil konečné 5.místo.
Vítěz z minulého roku &#8211; Roman Čuhár &#8211; tentokrát skončil v poli poražených na 21.místě.
Zároveň s výsledkovou listinou byly na kluby rozeslány i termíny PEJ a M-ČSFR 1991.
Největší změnou v novém ročníku bylo nahrazení kategorie V1 kategorií V2 &#8211; saloon.
Bylo to přizpůsobení k EFRA, poněvadž se mistrovství Evropy jezdí právě v této kategorii.
</p>
<p>
1.11. jsem podal žádost o registraci RC-MCC ČSFR na FMV ČSFR.
</p>
<p>
3.11.byl zpracován nový organizační a soutěžní řád PEJ a určování reprezentantů v roce 1991.
</p>
<p>
<b>Článek o nás v západním časopise</b>
</p>
<p>
Velmi hezky se o našich RC závodech psalo v časopise &#8222;Radio control MODEL CARS&#8220;.
Článek byl doplněn i fotografiemi s popisem, bohužel, velmi nekvalitními.
</p>
<p>
Cituji: &#8222;V Československu jsou velmi rozšířené závody rádiem řízených modelů aut.
V této východoevropské zemi se velmi těžce shánějí součásti na stavbu aut se
spalovacími motory v měřítku 1:8. Většina závodníků si sama vyrábí mnoho dílů
a nebo se je snaží koupit od svých kolegů. Soutěžení na závodní dráze je
nejoblíbenější způsob závodění. Nejvíce jsou oblíbena auta formule jedna.
Technická úroveň je překvapivě vysoká v této zemi, která si teprve nedávno
vydobyla nezávislost na komunismu. S nově nalezenou svobodou by se RC závody
modelů aut měly stát ještě populárnější. &#8222; Konec citátu
</p>