Vzpomínky – 1990 – pokračování 3

Antonín Hráček


<p>
<b>1990 &#8211; březen, duben </b>
</p>
<p>
Dopis, Dotazník a Stanovy jsem rozeslal 21.3. na adresy <!– separe –>RC auto klubů nebo organizací.
Do svazu se v krátké době přihlásilo 49 klubů z celé republiky.
</p>
<p>
<b>24.3.</b> se ve Zlíně konal poslední celorepublikový sjezd Svazarmu. Byl jsem
na něj nominován za modeláře zlínského okresu.
</p>
<p>
Hlavním bodem bylo zrušení Svazarmu. Poté byl odsouhlasen návrh na ustavení nástupnické
organizace s názvem Sdružení technických sportů a činností. Do té se přihlásili všechny
stávající svazy. Staly se tak zakládajícími členy. V dalším bodě bylo dohodnuto, že v
čele STSČ bude Prezidium, složené z prezidentů jednotlivých svazů.
</p>
<p>
Po zahájení sjezdu byly vytvořeny různé komise (návrhová,revizní apod.) a já byl
do jedné z nich zvolen. Mimo jiné v ní byl i ing.Ján Brozs, se kterým jsem měl podobné
kritické poznámky k jednání v sále.
</p>
<p>
Měl jsem připraven obhajovací dopis pro vstup našeho svazu do této nové struktury.
Po zvážení atmosféry, která na sjezdu panovala &#8211; neustálé technické připomínky a
dohady &#8211; k vystoupení s požadavkem o zařazení nakonec nedošlo. Obával jsem se, že
by nás pravděpodobně většina účastníků považovala za modeláře a Ti už tam měli
velmi silné zastoupení. Z velké části jednání se jednalo o majetku Svazarmu, který
měl být stejnoměrně rozdělen na zakládající členské svazy nové organizace.
Pravděpodobně by byla položena otázka, proč z &#8222;krajíce&#8220; ukrajovat další část při
tomto dělení, když modeláři jednu část dostanou.
</p>
<p>
Atmosféra na sjezdu byla velmi bouřlivá. Závěrem byl zvolen prezident STSČ. Stal se jím
modelář Jiří Kalina. (Bohužel však musel ze zdravotních důvodů po několika týdnech odstoupit
a na jeho místo byl zvolen ing.Ján Brozs &#8211; můj kolega z komise ze sjezdu).
</p>
<p>
<b>Duben </b>
</p>
<p>
Začátkem dubna jsem připravil Návrh na pořádání soutěží a M-ČSFR 1990 pro kategorie elektry
a buggy.
</p>
<p>
12.dubna mě poslal dopis president EFRY A.van der Linden. vCituji:
</p>
<p>
&#8222;Vážený pane Hráček, děkuji Vám mnohokrát za Váš dopis z 22.března a prosím omluvte mne,
že odpovídám tak pozdě, musel jsem se poradit se štábem po svém návratu z Německa.
</p>
<p>
Blahopřeji, Československo bude první z východoevropských zemí, která se připojí k EFRA
a věřte mi, že z toho máme všichni velkou radost.
</p>
<p>
Mohl byste nám, prosím, sdělit, zda zamýšlíte, aby se připojila také elektrická auta?
Znám některé lidi od nich a doufám, že jim také dáte příležitost, aby se zapojili do
mezinárodních závodů.
</p>
<p>
Jakmile obdržíte memorandum vaší Asociace, prosím, zašlete mi je spolu s žádostí o
připojení k EFRA, štáb je posoudí a vaše připojení nabude platnosti během několika dnů.
</p>
<p>
Jakmile vaše žádost bude vyřízena, náš pokladník pan Bervoets vám pošle
fakturu na roční příspěvek.
</p>
<p>
Přikládám výtisk kalendáře EFRA na rok 1990. Pokusím se navštívit jeden z vašich závodů
uvedených v kalendáři Poháru Elišky Junkové na rok 1990. Jediná doba, kdy mohu, je začátek
června, takže to bude závod organizovaný v Blansku. Blansko není daleko od Brna a tak se
pokusím letět do Brna a doufám, že mi někdo bude moci přijet naproti na letiště.
</p>
<p>
Těším se na Váš dopis a na setkání s Vámi někde u závodní dráhy. Prozatím zůstávám se
srdečným pozdravem
</p>
<p>
A.VANDER LINDEN&#8220;
</p>
<p>
<b>17.4.</b>jsem na kluby rozeslal další dopis. Cituji:
</p>
<p>
&#8222;Vážení přátelé automodeláři,
</p>
<p>
provedl jsem vyhodnocení Vašich odpovědí na Dotazník č.1 a připomínky ke Stanovám.
Úhrnně budou s výsledky seznámeni delegáti na prvním sjezdu Sdružení klubů &#8211; 19.5.1990.
Vyvstaly však další otázky k řešení a jsem nucen je tentokrát řešit neprodleně, bez
Vašeho předběžného souhlasu.
</p>
<p>
Na posledním sjezdu Svazarmu a zároveň ustavujícím sjezdu STSČ &#8211; 24.3.ve Zlíně – , byly
splněny všechny podmínky pro to, abychom se i my do tohoto Sdružení mohli zapojit jako
samostatný svaz.
</p>
<p>
Jak jsem z pozdějších jednání vyrozuměl, máme dokonce značný předstih před většinou ostatních
svazů co se týká Stanov, organizační struktury a soutěžního řádu. Do činnosti našeho svazu
nám skutečně nebude nikdo mluvit, ale také musíme počítat s tím, že pravděpodobně od státu nic
nedostaneme. Zůstává nám ale veškerý majetek, který jsme doposud dostali od Svazarmu.
Automaticky se převádí na nového majitele &#8211; STSČ. Všechno ostatní si však musíme řešit
vlastní iniciativou a vynalézavostí &#8211; průkazy, licence, mezinárodní vztahy apod. K tomu,
abychom mohli organizačně existovat a být přitom začleněni i v evropské organizaci EFRA,
musíme ročně shromáždit min. 60 000,- Kčs. Budeme-li chtít mít jednoho profesionálního
pracovníka, pak o dalších 50 000,- Kčs navíc.
</p>
<p>
Navrhuji formu samofinancování našeho svazu &#8211; podrobnosti sdělím v Trenčíně a na našem
prvním sjezdu Sdružení klubů. Základ tvoří příjem z členských příspěvků a ze startovného
na závodech.
</p>
<p>
Z Vašich odpovědí na dotazník č.1 jsem dospěl k názoru, že výše členského příspěvku našeho
svazu bude mít důležitou roli při určování výše členské základny v jednotlivých klubech a tím
také v celé RC-MCC. Peníze však velmi nutně potřebujeme a proto nabízím k realizaci následující
řešení.
</p>
<p>
Členský příspěvek každého člena svazu bude činit 20,- Kčs. Ti, kteří budou chtít na závodech
soutěžit, koupí si licence v hodnotě 100,- Kčs a mohou se tudíž zúčastňovat soutěží všech
stupňů, pořádaných v rámci RC-MCC. Na závodech se bude i nadále platit startovné 10,- a 5,-
Kčs. Nečlenové našeho svazu však pořadatelům zaplatí 20,- Kčs na veřejných závodech, 30,-
Kčs na kvalifikačních (např. v kat.RC-SF to jsou závody PEJ &#8222;B&#8220;) a 50,- Kčs na mistrovských
závodech (senioři a junioři stejně). Žáky (ročník 1975 a mladší), doufám budeme pouštět na
naše soutěže zdarma. Poněvadž některé kvalifikační i mistrovské soutěže (např.RC-SF) jsou
od tohoto roku seriálového charakteru, tak nečlenové našeho svazu se jich asi nezúčastní &#8211; v
opačném případě na nich můžeme pouze vydělat. Pořadatelé odvedou polovinu startovného do
společné pokladny RC-MCC. Zůstane jim druhá polovina a vstupné za diváky. Poněvadž ještě
nemáme zavedené konto v bance, beru si dobrovolně organizaci a starosti s placením členských
příspěvků a licencí na sebe. Každý klub mě proto co nejdříve zašle potvrzenou žádost, ve
které uvede počet členských průkazů (á 20,- Kčs) o který má zájem a o počet licencí
(á 100,- Kčs), kde ale musí uvést jednotlivě jména a data narození. Jmenovitý seznam členských
průkazů si kluby povedou samy &#8211; předseda klubu si na nich vypíše nacionály a já budu evidovat
pouze počet. Licence závodníků ale musí být evidována centrálně a proto ji před odesláním na
kluby budu osobně vypisovat. Členské průkazy a licence pak pošlu na kluby na dobírku. Na
sjezdu Sdružení klubů bude rozhodnuto, kdo tuto práci s evidencí a rozesíláním bude dělat
po mě.
</p>
<p>
Očekávám Vaše nápady na sjezdu Sdružení klubů. Je možné, že nám tyto finanční starosti
odpadnou, bude-li nějaká dotace z STSČ. Raději s tím však nepočítejme. S pozdravem A.Hráček
Zlín 17.4.1990
</p>
<p>
Dnes jsem se dozvěděl, že nezávisle na naší RC-MCC, by měla být činnost automodelářů
organizována i ve svazu modelářů. Na rozdíl od nás budou rozděleni na český a slovenský svaz.
Ustavující konference mají 9.5. v B.Bystrici a 12.5. v Brně. Chtějí na nich řešit podobné
problémy, které my jsme si vyřešili 10.2. ve Zlíně., nebo v dotazníku č.1.
</p>
<p>
16.6. se v Bratislavě začlení &#8211; spolu s ostatními model.odbornostmi &#8211; do čs.model.svazu,
který bude stejně jako RC-MCC v STSČ ČSFR.
</p>
<p>
Na závodech a akcích, pořádaných naším RC-MCC, budou tito automodeláři považováni
jako nečlenové &#8211; nezaplatí-li členský příspěvek a licenci našeho svazu.&#8220;
</p>
<p>
Soutěžit v nových podmínkách jsme začali v Trenčíně 29.4., na prvním závodě PEJ.
Kategorie RC V1 a RC V2 byly momentálně jediné, ve kterých jsme jezdili mistrovství
republiky. Elektry ani buggyny mistrovské závody &#8211; prozatím – neměly.
</p>
<p>
Závody v Trenčíně uspořádal ho Automodelářský klub MATRA Trenčín na trenčínském autodromu a
dle tradice byl dvoudenní. V sobotu se jel PEJ ve V1 a v neděli se odjely V2. Ve V1 jelo
celkem 38 soutěžících, ve V2 30.
</p>
<p>
Prvním vítězem v PEJ se stal Jirka Sedláček, jezdící za JZD Slušovice, před Markem Konečným
z Vyškova a Pavolem Kicem z SVŠT Bratislava. Domácí závodníci tentokrát skončili v druhé
polovině finálové osmičky (Hudý čtvrtý, Rihošek pátý, Miro Rehák sedmý a Ptáček osmý. Mezi
ně se na šesté místo vklínil Landl z Bratislavy). Vítěz loňského Poháru &#8211; Roman Čuhár z
Púchova &#8211; pro technické problémy skončil v poli poražených na 24.místě.
</p>
<p>
Domácí si neúspěch vynahradili v neděli, kdy se jely V2. Obsadili první čtyři místa v
pořadí Rihošek, Hudý, Paleta a Ptáček. Závodům, jako obvykle, přihlíželo několik desítek diváků.
</p>