Vzpomínky – 1988 – Mezinárodní a mistrovské soutěž

Antonín Hráček


<p>
<b>1988 &#8211; část druhá – Mistrovské a mezinárodní soutěže</b>
</p>
<p>
Častým dopisovatelem do redakce Modeláře je ing.Aleš Jirásek. Nejčastěji nás informuje o
novinkách v RC autech ve světě. Při loňské návštěvě ve <!– separe –>Wiesbadenu měl možnost zhlédnout trénink
pokojových elekter v měřítku 1:24, jezdících ale na speciální dráze, opatřené vodivými pruhy,
z nichž se odebírá el.proud pro napájení elektromotoru v modelu. Šlo tedy o jakéhosi křížence
mezi dráhovými a RC modely. Zrychlení i rychlost modelů jsou obdivuhodné, řízení značně náročné.
Firma Tamyia představila několik nových modelů &#8222;Off Road&#8220; v měřítku 1:10 s el.pohonem.
Další zajímavostí této firmy je nabídka RC mini elekter v měřítku 1:24.
</p>
<p>
Časopis AMT (NSR) zveřejnil reportáž z loňského ME FEMA v lotyšském hlavním městě Rize. Mimo
jiné byla s obdivem hodnocena zdatnost pořadatelů a zájem diváků.
</p>
<p>
<b>MS RC automobilů v kat.V2</b> se konalo v červenci v minulém roce. Bylo uspořádáno v
Kalifornii za účasti 120 jezdců z 21 států. Dráha o délce 300m byla velmi složitá ale s
vynikající přilnavostí. Nejlepší jezdci dosahovali průměrné rychlosti přes 60km/hod.
</p>
<p>
V kvalifikaci každý závodník absolvoval šest desetiminutových jízd. Do finále se přímo
probojovali tři Američané a Rody Roem z Holandska. Dalších šest jezdců &#8211; pouze Američanů –
je doplnilo ze semifinále. Zvítězil junior Fusco Repete, také druhý a sedmý jezdec byli
junioři. Holanďan Roem skončil na šestém místě.
</p>
<p>
<b>Srovnávací soutěž automodelářů</b> socialistických zemí se uskutečnila ve dnech 23. až
26.června na novém automodelářském stadionu v Rudě Slezské nedaleko od Katovic. Areál se
speciálními tratěmi pro RC automobily, kruhem pro U-modely a víceúčelovou budovou byl dokončen
těsně před soutěží. Již od počátku bylo zřejmé, že závody na této trati nebudou patřit mezi
oblíbené. Nová, neprojetá trať, okolí sice zatravněné, ale dosud nezarostlé a na písčitém
podkladě. Každé vyjetí modelu z tratě znamenalo znečištění jeho povrchu. Slavnostní zahájení
bylo v pátek 23.června a ještě týž den se odjela kategorie RC-E slalom. Ze 13-ti závodníků
byl nejlepší junior R.Michniaviczus z družstva SSSR, který zajel vynikající čas 22,94s.
Jediným našim zástupcem byl V.Strnad, který obsadil šesté místo. Již v pátek začalo drobně
pršet, déšť pak postupně sílil a vydržel až do neděle.
</p>
<p>
V sobotu se odjela kategorie RC-V1. Tři rozjížďky, dvě semifinálové jízdy na 20 minut a
půlhodinové finále. Do něho z našich postoupil J.Hudý a skončil na třetím místě. Bylo to
však spíš trápení, než závodění. V dešti totiž měli šanci pouze ti, kteří dokonale utěsnili
všechno elektrické vybavení v modelu a použili vhodné pneumatiky do deště. Večer museli téměř
všichni rozebrat nejen dnes již velmi složité modely, ale i přijímače a serva. Všude byla voda.
Tato příprava na druhý den se protáhla dlouho přes půlnoc.
</p>
<p>
V neděli hustě pršelo již od rána. V dešti se nejdříve odjelo semifinále kategorie RC-ES,
kde byl nejúspěšnějším V.Strnad. Pak nastoupili do boje s vodou závodníci v kategorii RC-V2.
Kdo měl možnost, vyřezával do pneumatik drážky. Přímo do finále z našich nepostoupil nikdo.
Ze semifinále do něho postoupil M.Drtina. Téměř všichni finalisté použili speciální bezdušové
pneumatiky se šípovými drážkami do hluboké vody. Ve finále se prosadili závodníci z NDR,
Maďarska a především K.Bereš z Polska. Ten nakonec zvítězil před reprezentanty NDR A.Tippmanem
a M.Hahnem. Finále v kategorii RC-ES se vzhledem k silnému dešti po poradě jury ani nejelo a
konečné pořadí bylo určeno podle výsledků z kvalifikace. V hodnocení družstev jsme
neuspěli, neboť se započítávaly i výsledky v kategoriích U-modelů, které nejezdíme.
</p>
<p>
<b>GRAND PRIX Varna 1988 </b>
</p>
<p>
Tradiční soutěž se uskutečnila na přelomu června a července. V kalendáři FEMA byly vypsány
kategorie U-modelů a navíc také kategorie RC modelů. Startovala čtyřčlenná družstva NDR, SSSR,
Polska, ČSSR, Bulharska I, Bulharska II a klubová družstva bulharských měst Sopot, Gabrovo a
Varna, doplněná v soutěžích U-modelů o družstva Francie a Švýcarska. Naši reprezentanti ve
složení J.Fojtů, V.Paleta, M.Stehno a m.s.J.Šosták s vedoucím výpravy K.Reischlem letěli
do Varny z Prahy přes Budapešť a Sofii a kvůli zpoždění v Praze do Varny přiletěli až dalším
letadlem. Na letišti je už nikdo nečekal. Následovala cesta taxíky do hotelu ve Varně, kde bez
večeře a snídaně strávili první noc &#8211; veškeré peníze padly na zaplacení hotelu.
</p>
<p>
Soutěž byla zahájena ve čtvrtek 30.června přejímkou RC modelů a tréninkem U-modelů. V pátek
dopoledne bylo slavnostní zahájení a hned po něm následovaly soutěže U-modelů a RC-EB &#8211; slalom.
Za nás nastoupil M.Stehno a časem 28,10 obsadil třetí místo. Po obědě se jela kategorie RC-ES.
Úplně jasná obloha, teplota ve stínu 36 stupňů, asfaltová trať s nánosy písku po čtvrteční bouřce,
kolem vzrostlé okrasné keře a květiny. Do soutěže se přihlásilo 13 soutěžících včetně čtyř
našich. Především kvůli technickým problémům se ani jeden z nich neprobojoval do sobotního
osmičlenného finále. Na prodloužené trati o délce 240 m se odjely kvalifikační jízdy v
kategorii RC-V2. Do finále se přímo probojoval J.Fojtů, ze semifinále ho pak doplnil J.Šosták.
</p>
<p>
Sobotní finále na 20 minut v této kategorii bylo vyvrcholením celé soutěže. Do poloviny finálové
jízdy vedl náš J.Fojtů. Po tankování však došlo u jeho modelu k zablokování automatické
převodovky. Přesto nakonec obsadil čtvrté místo. J.Šosták dojel pátý. Na celé akci bylo patrné,
že jde o soutěž FEMA, zaměřenou hlavně na U-modely. Organizace soutěží RC modelů v mnoha
případech značně skřípala. Je prostě nejvyšší čas postavit v organizaci FEMA soutěže U-modelů a
RC na stejnou úroveň.
</p>
<p>
<b>MISTROVSTVÍ ČSSR pro RC automobily</b>
</p>
<p>
připravili ve dnech 2. až 4.září pražští automodeláři. Při prezentaci a přejímce modelů pršelo,
ale po oba následující dny bylo sice chladno a vítr, zapršelo však jen jednou. Pražský autodrom
byl otevřen v roce 1980 a dosud patří k nejlepším v republice. Ohraničení trati je plechovými
barevnými poklicemi a dřevěnými trámky, což má své výhody i nevýhody. Přestože je celá plocha
oplocena, nebylo problémem pro diváky všeho věku dostat se volně až do zastřešeného depa. Když
však vběhl přímo na trať pes jako ve třetí rozjížďce V-jedniček, bylo to nepříjemné pro
závodníky, pořadatele i majitele zvířete. Naštěstí se nikomu nic nestalo. K slavnostnímu zahájení
nastoupilo 35 nominovaných závodníků z celé ČSSR, organizační výbor, a hlavní funkcionáři
mistrovství, které představil startér a komentátor m.s.K.Krucký. Po státní hymně a krátkých
projevech, složil slib za závodníky ing.Martin Plch a za rozhodčí ing.František Macálka.
</p>
<p>
Byla dokončena přejímka modelů &#8211; M.Ondráček z Brna měl totiž po cestě poruchu na autě. Dokázal
se však se vším potřebným do Letňan dostat autostopem! K řízení soutěže použili pořadatelé
výpočetní středisko: počítač ZX Spektrum s tiskárnou Robotron K 6314. Zpracované výsledky
bylo možno sledovat ještě na velkém televizoru v prostoru úschovy vysílačů. V sobotu začaly
rozjížďky v kategorii RC-V1. Ve dvacetiminutovém finále obhajoval titul J.Sedláček. Už ve
druhém kole – pro poruchu na modelu &#8211; odstoupil J.Hudý. Vynikající výkon podal T.Landl,
jedoucí s modelem, jehož podvozek má hnanou pouze zadní nápravu. Celé finále jezdil bez
problémů a skončil na druhém místě. Titul se podařilo obhájit Sedláčkovi, když se výrazněji
začal prosazovat až v závěru finálové jízdy.
</p>
<p>
Po dojezdu byla pořadateli vytyčena trať pro společný závod elekter RC-S. K rozjížďkám nastoupilo
23 závodníků. Titul obhajoval V.Strnad, který už v první rozjížďce najel o kolo víc než ostatní.
Ve finále potvrdil roli favorita a s náskokem zvítězil před P.Bohoňkem a J.Součkem. V neděli
ráno pršelo a tak se rozjížďky RC-V2 jely na zvlhlé dráze. Bylo to znát i na počtu najetých
okruhů. O finalistech se proto rozhodovalo až ve třetí rozjížďce, která už se jela na suchu.
</p>
<p>
Finále této nejrychlejší kategorie bylo ve znamení nervozity. Kvůli chybě jednoho z mechaniků
se start musel opakovat. Výborně vystartoval Tuček, následován Rihoškem. Odstartovat se ale
nepodařilo Hudému. Na dráze se objevil, až když vedoucí jezdec najel 17 okruhů. Ve dvanácté
minutě se ale v ruce startéra objevil černý prapor &#8211; závod byl zastaven. Přerušení dodávky
elektrického proudu. Po poradě jezdců a mechaniků s funkcionáři mistrovství se finále opakovalo,
ale desetiminutové. Hned po startu šel do čela Hudý, sledován Tučkem a Rihoškem. V tomto pořadí
také projeli cílem. Dobrá polovina účastníků mistrovství dosahuje za dnešních materiálových a
ekonomických podmínek nejvyšší možné sportovní úrovně. Výborně se představil bratislavský
Tibor Landl, obdiv zaslouží mladý Roman Čuhár z Púchova.
</p>