Vzpomínky – 1988 – Domácí a pohárové soutěže

Antonín Hráček


<p>
<b>1988 &#8211; část první – Domácí a pohárové soutěže</b>
</p>
<p>
V neděli 7.února byla ve Veĺkém Krtíši uspořádána <b>soutěž RC automobilů s elektrickým pohonem</b>.
Zúčastnilo se na ní 14 <!– separe –>závodníků z Banské Bystrice a šest domácích. Ve slalomu zvítězil domácí
M.Kulich st., společný závod vyhrál P.Hric. Pro žáky byl uspořádán samostatný společný závod na
pět minut. Po velkém boji zvítězil A.Marcinek z Banské Bystrice.
</p>
<p>
Ve Veĺkém Krtíši bylo také uspořádáno <b>mistrovství středoslovenského kraje</b>. Soutěžilo 32
závodníků z Banské Bystrice, Púchova, Zvolena, Žiliny a Veĺkého Krtíša. V RC E slalom zvítězil
ing.Ján Poliak z Banské Bystrice, společný závod elekter v juniorech D.Kubiš a v seniorech P.
Sáder, oba taktéž z Banské Bystrice. Magnetem pro stovky diváků byly závody modelů se spalovacím
motorem. V obou zvítězil R.Čuhár z Púchova.
</p>
<p>
<b>GP Barum &#8211; IV.ročník </b>
</p>
<p>
Byl uskutečněn v sobotu 18.června už tradičně na parkovišti před OD PRIOR v Gottwaldově. Celou
akci zorganizovali a provedli členové ZO Svazarmu VCC Škoda Gottwaldov. K závodu se přihlásilo
šedesát soutěžících nejen z ČSSR, ale i z NDR, NSR a z Rakouska. Zúčastnilo se nakonec 53 závodníků.
Na startu byla téměř celá reprezentační špička, v čele s trojnásobným vítězem Poháru Elišky Junkové,
m.s.ing.Jurajem Hudým. Celá soutěž má vyvrcholení až odpoledne, kdy jsou na programu dvě
semifinálové jízdy a finále. Přihlížejícím divákům &#8211; opět jich bylo hodně přes tisíc, víc se jich
okolo parkoviště nevejde &#8211; jsou před jízdami představeni závodníci, kteří se do těchto závěrečných
jízd probojovali.
</p>
<p>
Celkovým vítězem tohoto ročníku GP Barum se stal Heinz Fritsch z východoněmeckého Annabergu, který
se stal prvním zahraničním vítězem GPB. Druhý skončil Juraj Hudý z Trenčína, třetí Fredy Hess z
Vídně a na čtvrtém místě se umístil Laco Rehák z Trenčína. Snad jediným záporem tohoto závodu bylo
časové posunutí začátku až na 11,30 hod. a závěr s předáváním cen byl už málem za tmy.
</p>
<p>
<b>Veřejná soutěž v Annabergu </b>
</p>
<p>
Na svoji soutěž v červenci nás do NDR pozvali manželé Fritschovi. VCC Gottwaldov reprezentovali
junioři Jirka Horčička a Petr Hráček. Mimo nás se této soutěže zúčastnili také bratři Konopíkové
z Domažlic. Annaberg leží v podhůří Krušných hor, kousek za našimi hranicemi. Dráha, umístěná na
malém náměstí přímo ve městě byla ohraničena gumovými pásy a pneumatikami. Závodu přálo i počasí.
Byl krásný letní den. Přihlíželo několik desítek diváků. Závod byl dobře organizován členy
místního modelářského klubu. Jela se kategorie RC-V2 a mino místních a našich zástupců se jí
zúčastnili také závodníci z okolních klubů. Do finále se dostal Jirka Horčička a umístil se těsně
za vítězným Heinzem Fritschem na druhém místě. Odnesl si pohár a věcné ceny.
</p>
<p>
<b>RC buggy v Hradci Králové</b>
</p>
<p>
V sobotu 24.září se uskutečnily závody RC buggy o Cenu předsedy OV Svazarmu na nové speciální
trati v Hradci Králové. Díky pochopení vedení MěDPM byla vybudována na zahradě MěDPM v Třebši.
Dráhu vybudovali členové Juniorklubu pod vedením J.Svobody a Z.Hamáka. Celkem bylo odpracováno
1260 hodin, než mohla být uskutečněna první soutěž. Na ni byli pozváni i automodeláři z polské
LOK Opole. Soutěžilo se ve dvou kategoriích. RC buggy s el.pohonem (9 soutěžících) vyhrál J.Souček
z Prahy před R.Rzepczykem z Opole. RC buggy se spal.motorem (5) pro sebe rozhodl F.Lamka z
Adršpachu před M.Krejčíkem z Prahy. Závodům přihlíželo značné množství diváků.
</p>
<p>
V neděli se pokračovalo soutěží v kategorii RC ES (E 12) mezi Juniorklubem a LOK Opole. Zvítězil
T.Svoboda, druhý byl ing.Machek, třetí Leon Machek &#8211; všichni Juniorklub.
</p>
<p>
<b>Elektry v Praze</b>
</p>
<p>
Po vzájemné dohodě pražských automodelářských klubů se uskutečnil I.ročník seriálu soutěží v
kategorii RC ES o Putovní pohár Prahy. Diplomy a drobné ceny zajišťovali pořadatelé jednotlivých
soutěží. Šlo o seriál šesti veřejných soutěží, zařazených do kalendáře Svazarmu. Tři se jely v
tělocvičně, tři na autodráze v Letňanech. Do konečného pořadí se počítalo soutěžícímu pět
nejlepších výsledků. Bodové hodnocení bylo převzato ze seriálu E.Junkové. Před poslední soutěží
bylo v žebříčku zatím 56 soutěžících. Pořadí vypadalo následovně:1.Souček Praha, 2.Bohoněk Slaný,
3.Strnad Kdyně, 4.Griessl Praha, 5.Sýkora Praha, 6.Jarolímek Praha, 7.Červenka Poříčí n.S., 8.
Plášek Praha, 9.Janovec Domažlice, 10.Kupka Praha. Pořadatelem posledního závodu byl 26.11. klub
Praha 2-PSO, vedený J.Kupkou, který v loňském roce se svým kolektivem perfektně připravil dvě
soutěže na 100 m dlouhé ohrazené trati s mostem a klopenou zatáčkou.
</p>
<p>
<b>Speciál Buggy 4WD</b>
</p>
<p>
V Modeláři 9/1988 představil ing.Juraj Hudý RC buggy 1:8, kterou upravil z podvozku Speciál 4WD.
Největší výhodou tohoto podvozku je, že za pár minut, jednoduchou výměnou některých dílců, je
možno udělat z RC car podvozku RC buggy a naopak! Takže automodelářům, jezdícím RC car, nic
nebrání v tom, aby si nezazávodili i v kategorii RC buggy.
</p>
<p>
<b>Nejlepší automodeláři SSR</b>
</p>
<p>
V roce 1988 bylo ve SSR uspořádáno celkem 35 soutěží za účasti 180 soutěžících. Kategorie RC-ES
(84 závodníků): 1.ing.D.Valder Košice, 2.ing.J.Hudý Trenčín, 3.Š.Bohuš Trenčín. V kategorii RC-V1
(46) byl nejlepší T.Landl z Bratislavy, před ing.J.Hudým a V.Paletou z Trenčína. V kategorii RC-V2
(38) byl nejlépe hodnocen ing.J.Hudý Trenčín. Druhým nejlépe hodnoceným byl R.Čuhár z Púchova a
třetím T.Landl z Bratislavy. Údaje byly zpracovány podle výsledkových listin, které byly trenérovi
F.Redajovi zaslány do 6.11.1988. Soutěží bylo určitě mnohem víc, ale nebyly zaslány výsledkové
listiny od pořadatelů.
</p>