Vzpomínky -1986- Domácí a pohárové soutěže

Antonín Hráček


<p>
<b>1986 první část</b>
</p>
<p>
<b>Domácí soutěže a pohárové závody</b>
</p>
<p>
V únoru se v Brně konal Přebor Jihomoravského kraje v kategoriích &#8222;elekter&#8220; . Slalom a společný závod jely zvlášť žáci,
junioři a senioři. Nejúspěšnějším klubem byl VCC Gottwaldov, jehož závodníci získali pět titulů z šesti možných a navíc
čtyři druhá místa. Mimo společný závod seniorů všechno ostatní vyhráli. Nejúspěšnějším žákem se stal Petr Hráček,
nejúspěšnějším juniorem Pavel Hodis &#8211; oba z VCC Gottwaldov.
</p>
Ve dnech 21.až 23.března se v Bratislavě uskutečnilo celostátní pracovní setkání zájemců o terénní RC automobily.
Sešlo se na něm přes třicet modelářů z celé ČSSR . Na základě jejich zkušeností a poznatků byl zpracován návrh soutěžních a
stavebních pravidel. Tento návrh měl být předložen k projednání příslušným orgánům Svazarmu. Bude se soutěžit ve dvou kategoriích
&#8222;čuďáků&#8220; &#8211; s rámovou konstrukcí nebo s karoserií .Pokud se další zájemci chtěli podílet na možném vzniku nové atraktivní
kategorie RC automobilů, měli napsat na adresu Ladislava Kovácse do Bratislavy. Na trhu se objevila už i &#8222;elektra&#8220; Holiday
buggy s motorem Mabuchi RS 380 S. Vzhledem k malému výkonu motoru byl model vhodný pouze pro rekreační ježdění. Pro větší
požitek z jízdy bylo nutno model vybavit výkonnějším motorem Mabuchi RS 540 S.
</p>
<p>
V minulém roce Juraj Hudý z Trenčína zkonstruoval a vyrobil první &#8222;čtyřkolku &#8222; vlastní výroby ( Special 4 WD-86 ) (3,4).
Na prvních závodech nastaly problémy, které se mu ale podařilo postupně odstranit a model začal dostávat dobré jízdní vlastnosti
a byl spolehlivý. Navíc bylo možno jednoduchou úpravou model přetvořit na buggy. Dalším vynikajícím konstruktérem a závodníkem
je Vladimír Strnad z Kdyně. Ten se pro změnu zaměřil na &#8222;elektry&#8220; 1:12. Plánek na jeho Lancii Beta vyšel v MODELÁŘI 6/86.
</p>
<p>
12.dubna se v tělocvičně Chemosvitu ve Svitu pořádala soutěž v kategoriích RC-E a RC-ES. Zúčastnilo se na ní 36 závodníků
z Východoslovenského kraje a účastníci celoslovenského soustředění talentovaných modelářů. Organizátoři pokusně použili počítač,
který s drobnými nedostatky prokázal opodstatnění svého použití. Objevily se modely s náhonem na všechna kola, které svými
jízdními vlastnostmi předčily ostatní modely. Pouze jejich efektivní využití je v začátcích.
<p>
V kategorii RC-E (slalom) zvítězil D.Valder z Košic, před P.Hricem ze Zvolenu a V.Rurou z Prešova. Společný závod (RC-ES)
vyhrál P.Hanzel z N.Mesta n.V., před V.Rurou z Prešova a O.Tóthem z Košic. Čtvrtý skončil D.Valder z Košic, pátý L.Rehák z
Trenčína a šestý byl T.Landl z Bratislavy.
</p>
<p>
Ve stejný den &#8211; 12.dubna &#8211; se jel na parkovišti areálu zdraví v Březůvkách u Gottwaldova závod o Pohár předsedy JZD Mír Březůvky.
Průběh pečlivě připraveného závodu nepříznivě ovlivnilo chladno a déšť. Z přihlášených závodníků se řada omluvila. V kategorii
V2N zvítězil třináctiletý Petr Hráček z pořádajícího klubu VCC Gottwaldov před V.Reisenauerem z Bratislavy a dalším domácím
závodníkem Pavlem Hodisem. V hlavní kategorii byl první Pavol Kic z Bratislavy, před Jiřím Sedláčkem ze Slušovic a Jardou
Hlavicou ze Slavičína. Celkem závodilo 15 závodníků.
</p>
<p>
MK ve Spišské Nové Vsi uspořádal první ročník soutěže RC automobilů. V kategorii RC-ES zvítězil Pavol Fúrik ze Spiš.N.Vsi, v
kat.RC-E Dalibor Valder z Košic, v kat.RC-V1 Ladislav Furman z Košic a v kat.RC-V2 Ján Fedák ze Spiš.N.Vsi. Sběratelé modelů
automobilů mají možnost postavit ze stavebnice MONTI-systém model závodního kamionu LIAZ &#8211; DAKAR bez zásahů do tvarů výlisků.
</p>
<p>
V pondělí 26.5.na valné hromadě VCC Gottwaldov začala akce TV Bratislava<b> &#8222;Velký muž&#8220;</b>. Celou akci popisuji ve zvláštním
odstavci. Článek byl po prve zveřejněn v RC carsu 6/2007.
</p>
<p>
<b>II.ročník Grand Prix Barum</b>
</p>
<p>
Uspořádali členové VCC Gottwaldov 28.června. Opět se jela v kategorii RC-V2 jako součást Barum Tríbeč Rallye. Závodu se
zúčastnilo 46 závodníků z 19-ti klubů ČSSR a čtyři závodníci z Rakouska.
</p>
<p>
Ještě před vlastní soutěží se nám podařila další propagační akce. Během pátečního příjezdu velkých automobilů jsme v prostoru
cíle převáželi startovní karty závodníků RC autem. Soudě podle reakce soutěžních posádek se tato zřejmě světová premiéra
naprosto vydařila.
</p>
<p>
Moje pozvání na tuto soutěž přijala i paní Eliška. Přijela v pátek večer a ubytovala se v hotelu MOSKVA – přímo nad parkovištěm
Prioru. Ráno jsem pro ni přišel do recepce. Za chvíli sjela dolů výtahem. Když vystupovala z výtahu, tak k ní přistoupil nějaký
muž a chtěl jí galantně nabídnout doprovod. Ona ale rukou ukázala na mě a řekla: &#8222;Pane Jozífe, dnes tu jsem pozvaná panem
Hráčkem na jejich závody&#8220; a šla ke mně. Tak jsem se seznámil s panem Jozífem &#8211; šéfredaktorem Automobilu – , velkým obdivovatelem
a přítelem paní Junkové. Oba jsem je pak doprovodil na parkoviště, kde paní Eliška už měla připravený stůl se židlí, aby mohla
co nejlépe sledovat dění na ploše.
</p>
<p>
Všichni byli příjemně překvapeni její vitalitou i velkým zájmem o automodelářství &#8211; přihlížela velké části soutěže a vydržela
až do vyhlášení vítězů. Zpestřením jejího pobytu mezi modeláři byla návštěva výstavy historických vozidel členů Veterán Car
Clubu, která ostatně potěšila i velké množství diváků. Byl krásný, slunečný den a okolo dráhy nebylo snad jediné volné místo.
V některých místech diváci stáli i v několika řadách za sebou. Především pro ně byla velmi důležitá funkce komentátora. Pro tuto
roli jsem si pozval Vláďu Hadače &#8211; šéfredaktora MODELÁŘE – a bylo především jeho zásluhou, že diváci i závodníci byli v průběhu
celé soutěže perfektně informováni o dění na trati (i mimo ni). Ve funkci hl.rozhodčího a startéra si velmi dobře vedla osvědčená
dvojice z Prahy &#8211; mistr sportu Jan Kuneš st. a mistr sportu Karel Krucký.
</p>
<p>
Vlastní soutěž se jela na 158 metrů dlouhé trati, vytyčené plechovými &#8222;čočkami&#8220; a požárnickými hadicemi na nakloněné asfaltové
ploše parkoviště před Priorem. Právě jízda z kopce, na niž automodeláři nejsou příliš zvyklí, dělala některým problémy. Ti,
kteří opatrně před poslední zatáčkou do cílové rovinky brzdili, měli potíže. Jinak to ale byly závody se vším všudy &#8211; pole
šestačtyřiceti soutěžících bylo vcelku vyrovnané a jména čtyř jezdců (Hudý, Hanzel, Vopat a Fojtů), postupujících přímo do
finále, byla známa prakticky až po poslední rozjížďce. Ze dvou semifinálových jízd (na deset minut) pak postoupili J.Plášek,
J.Červenka, Gepard Kapka a Franz Kothbauer.
</p>
<p>
Ve finále šel již od startu tvrdě a jistě za vítězstvím Juraj Hudý z Trenčína. Jeho &#8222;čtyřkolka&#8220; byla optimálně vyladěna a Juraj
se nedopustil žádné chyby, takže za dvacet minut projel 85 okruhů a zvítězil. Ve finále ujel 13,4 km průměrnou rychlostí 40,3km/h.
V poměrně těsném závěsu za ním jezdili Pavel Hanzel a Vašek Vopat. Ten ale měl v druhé polovině finále problémy s vozem a tak byl
nakonec až sedmý. Druhý tedy skončil Hanzel, třetí Fojtů. Za ním dojel vídeňský G.Kapka, pak J.Plášek z Prahy a J.Červenka z
Poříčí n.S. Gottwaldovská soutěž se líbila snad všem soutěžícím i divákům. Několik přítomných motoristických novinářů dokonce
uvažovalo o přestupu mezi modeláře &#8211; na rozdíl od &#8222;velké Barumky&#8220; je závody RC modelů nadchly.
</p>
<p>
<b>Mezinárodní soutěž v Lipsku</b>
</p>
<p>
Se uskutečnila ve dnech 16. až 21. července za účasti soutěžících z Bulharska, ČSSR, Maďarska, Polska, Rakouska, Rumunska, SSSR a
dvou domácích družstev. Naši Štefan Bohuš, Juraj Hudý, ing.Aleš Jirásek, Jiří Tuček a Václav Vopat startovali &#8222;za své&#8220;, protože
oficiální pozvání přišlo příliš pozdě. Ubytování a stravování jim ovšem pořadatelé poskytli. Soutěž se konala na automodelářském
stadionu na kraji Lipska. Dráha byla velmi rychlá, ale její povrch byl potažen čtyřmi druhy asfaltu různé drsnosti, což dělalo
všem soutěžícím velké starosti. Z hlediska úspěchu v závodě se vyplatila investice do bezdušových pneumatik. Ovšem za cenu,
kterou si dovolili pouze čtyři závodníci (70DM za pár proti 15DM, za něž se dají pořídit obyčejné obruče). Investice se ale
vyplácí: soutěžící M.Hahn z NDR je za dvě hodiny jízdy sjel o pouhý milimetr. Běžné obutí vydrží asi půl hodiny! Prosadily se
opět podvozky s náhonem na obě nápravy. Z našich je měli Hudý (amatérská konstrukce) a Tuček (tovární výrobek).
</p>
<p>
Ve čtvrtek se jela kategorie RC-E, na níž Bohuš vybojoval druhé místo. Jirásek byl šestý a Vopat osmý. V pátek byl trénink,
rozjížďky a semifinále kategorie RC-V2, v sobotu se podobně odjela kategorie RC-V1. V neděli dopoledne se jela obě
finále &#8222;čuďáků&#8220;. V kategorii V1 skončil Hudý třetí, Tuček jedenáctý a Bohuš patnáctý. Ve V2 obsadil Hudý druhé místo,
Tuček byl čtvrtý, ing,Jirásek patnáctý.
</p>
<p>
<b>Družební soutěž automodelářů</b>
</p>
<p>
Ve dnech 25. až 27. července se v Praze uskutečnilo utkání automodelářů hlavních měst socialistických zemí. Pořádáním byla
pověřena Praha a kolektiv organizátorů – pod vedením mistra sportu Karla Kruckého – , který i dále vylepšil areál v Letňanech.
Do soutěže nastoupili 42 závodníci ze šesti hlavních měst. Po slavnostním zahájení v pátek dopoledne proběhla soutěž v kategorii
EB &#8211; slalom. V družstvech i v jednotlivcích zvítězilo s náskokem družstvo Prahy, zejména díky výkonům M.Plcha a M.Stehna,
kteří obsadili první dvě místa. Třetí byl M.Nikičov z Moskvy.
</p>
<p>
Závod v kategorii RC-V1 byl poznamenán nepřízní počasí a odjel se až v sobotu odpoledne. Finále se jelo na 30minut, což se
ukázalo jako velké zatížení pro většinu finalistů. Po 20minutách jízdy byly chvíle, kdy byl na trati v pohybu pouze jeden model,
zatímco ostatní opravovali mechanici v depech. Finále nakonec dokončily pouze čtyři modely z osmi. V této kategorii se projevila
účast reprezentantů Maďarska v družstvu Budapešti.Zvítězil E.Kovacs před našimi J.Pláškem, M.Plchem a M.Vostárkem.
</p>
<p>
Na závěr celé soutěže proběhl již za pěkného počasí v neděli závod v kategorii RC-V2. Důstojným vyvrcholením bylo finále, jehož
účastníci houževnatě bojovali &#8211; všichni projeli po 30minutách cílem. I v této kategorii se projevili maďarští reprezentanti &#8211;
obsadili prvá tři místa. Zvítězil L.Gál před I.Farkasem a E.Kovácsem. Čtvrté a páté místo obsadili naši J.Plášek a J,Stočes.
V družstvech celkově zvítězila Praha. 2.Budapešť, 3.Varšava, 4.Sofia, 5.Moskva, 6.Berlín.
</p>
<p>
Soutěž byla v neděli večer zakončena slavnostním vyhodnocením. Všichni zahraniční účastníci si pochvalovali organizaci soutěže
a zejména pak obdivovali areál v Letňanech.
</p>