Vzpomínky -1984 – 1. a 2. část

Antonín Hráček


<p>
1984 – část první
</p>
<p>
Státní trenér Jan Kuneš st. sestavil žebříčky nejlepších automobilových modelářů v roce 1983. Hodnotil zvlášť ČSR i SSR. Čísla v závorce udávají počet
hodnocených soutěžících.
</p>
<p>
<b>ČSR </b>
</p>
<p>
RC-EB Žáci (23): 1. Martin Krejčík Praha
</p>
<p>
Junioři (33): 1. Martin Plch Praha
</p>
<p>
Senioři (102): 1. Jiří Cibulka Praha
</p>
<p>
RC-R2E (90) : 1. Jiří Wanke Kopřivnice
</p>
<p>
RC-V1 (86) : 1. Martin Plch Praha
</p>
<p>
RC-V2 (101) : 1. Miroslav Drtina Mnichovo Hradiště
</p>
<p>
RC-V2N (57) : 1. Aleš Svoboda Kopřivnice
</p>
<p>
<b>SSR</b>
</p>
<p>
RC-EB Junioři (26) : 1. František Tauber Košice
</p>
<p>
Senioři (34) : 1.Ladislav Rehák Trenčín
</p>
<p>
RC-V1 (29) : 1.Ladislav Rehák Trenčín
</p>
<p>
RC-V2 (32) : 1. Štefan Bohuš Trenčín
</p>
<p>
RC-V2N (19) : 1. Juraj Hudý Trenčín
</p>
<p>
Z uváděných počtů soutěžících je vidět stoupající zájem, zejména u mládeže. Zájem stoupá i mezi diváky, o čemž svědčí návštěvnost soutěží. Na velkých soutěžích v Praze a
v Trenčíně nechyběla v loňském roce ani Čs. televize.
</p>
<b>Srovnávací soutěž</b> socialistických států v automobilovém modelářství se uskutečnila ve dnech 23. až 25.července v Plauenu (NDR), ležícím nedaleko našich hranic.
Srovnávací soutěže se tradičně zúčastnila družstva všech šesti socialistických zemí, které tuto odbornost rozvíjejí. Po prve se této soutěže zúčastnilo i družstvo z Rumunska.
V pátek dopoledne se odjela kat.RC-EB. Jelo se dle nových pravidel systémem tří jízd, z nichž pouze jedna nejlepší se počítala do hodnocení. Tento systém nejlépe vyhovoval
sovětským závodníkům, kteří obsadili prvá tři místa a tak vytvořili základ pro vítězství v družstvech. Z našich si nejlépe vedl ing.Miroslav Vostárek, který skončil na pátém
místě. Rozjížďky RC-V1 začaly v pátek odpoledne. 240m dlouhá trať byla vyznačena požárními hadicemi naplněnými vodou. Povrch byl navíc pokryt popílkem z nedaleké továrny a tak
první rozjížďky byly poznamenány řadou kolizí. Rozjížďky v kat.RC-V1 byly dokončeny v sobotu ale už na mokrém povrchu, protože v noci pršelo. Do nedělního &#8211; šestičlenného &#8211; finále
se z našich probojovali Juraj Hudý, Pavel Hanzel a Laco Rehák. Tam se jim ale vůbec nedařilo. Obsadili 4.,5. a 6.místo. Suverénním způsobem zvítězil domácí Heinz Fritsch před
dvojicí maďarských závodníků Istvánem Hegedusem na druhém a Tamasem Almássym na třetím místě. Heinz Fritsch svou špičkovou úroveň prokázal i v kategoriiV2, která se jela již za
sucha. Ze semifinále z dvou našich postoupil jen Pavel Hanzel. Nakonec skončil pátý. Za vítězným Fritschem dojel na druhém místě
Pata Šaripašvili ze SSSR a na třetím Martin Hahn z NDR. Celá soutěž byla pečlivě připravena a vyznačovala se výbornou organizací.
Modely našich závodníků, zejména Hudého, byly středem pozornosti, neboť se vyznačují kvalitním zpracováním. Neřešitelným problémem
ovšem zůstávají pneumatiky, které doma vyrobit nelze. Celkové vítězství družstva SSSR dokumentovalo zejména jeho převahu v kategorii EB. Naše třetí místo bylo objektivním
vyjádřením našeho postavení.
</p>
<b>Mistrovství ČSSR </b>
</p>
<p>
Proběhlo 18. a 19. srpna na odstavné ploše ČSAD Slavičín &#8211; Hrádek. Za krásného počasí mělo možnost asi 1500 diváků zhlédnout atraktivní soutěžní jízdy třiceti nejlepších automodelářů
z celé republiky. Velmi zodpovědně mistrovství připravil Modelklub ve Slavičíně v čele s oběma místními reprezentanty Jaromírem Fojtů a Jaroslavem Hlavicou. V kategoriích V1 a V2 se
objevily amatérsky vyrobené &#8211; včetně tlumičů &#8211; zcela odpružené podvozky. Byly vesměs velmi dobře řemeslně zpracovány. Výraznou postavou mistrovství byl Juraj Hudý z Trenčína, jehož model
s amatérským podvozkem perfektně &#8222;seděl&#8220; na dráze. Největším problémem stále zůstává &#8222;obutí&#8220;.
</p>
<p>
V &#8222;národní&#8220; kategorii RC-V2N zvítězil Jiří Šosták z Ostravy, před J.Pláškem z Prahy a Jardou Hlavicou ze Slavičíma. Ve V1 i ve V2 dominoval Juraj Hudý. Ve V1 na druhém místě skončil Laco
Rehák z Trenčína před Pavlem Hanzelem z Nového Města n.V. Ve V2 byl druhý Pavel Hanzel a třetí ing.Miroslav Vostárek z Prahy.
</p>
<p>
V Klubu mládeže v Podlaviciach u Banské Bystrice se uskutečnila Velká cena stanice mladých techniků. Soutěže se zúčastnilo dvanáct závodníků. V kategorii RC E zvítězil D.Debnár z Banské Bystrice
a v RC ES byl nejúspěšnější V.Valent.
</p>
<p>
Za účasti modelářů z Liberce, Mnichova Hradiště, Prahy 9 a pochopitelně domácích se konala 14.ledna soutěž elekter, pořádaná automodeláři z Mladé Boleslavy. V kategorii RC E si nejlépe vedl M.Stehno z
Prahy 9, v kategorii RC ES zvítězil M.Drtina z Mnichova Hradiště.
</p>
<p>
V roce 1974 jsem se s i rodinou přestěhoval z Vimperku do tehdejšího Gottwaldova. V místním domě dětí jsem vedl dva automodelářské SRC kroužky dětí. V roce 1980 jsme s kamarády ustavili první RC autoklub
pod hlavičkou Agroteamu Slušovice. Pro neshody s vedením jsem z klubu po roce vystoupil a za člena mě přijali letečtí modeláři z LMK Otrokovice. Věděl jsem ale, že jakmile se naskytne příležitost, tak
vytvořím nový klub.
</p>
<p>
V Gottwaldově jsme bydleli na sídlišti Jižní svahy. Naproti přes cestu jsem měl garáž v objektu společných garáží a příjezdovou cestu s parkovištěm jsem využíval na trénink.
Asi v polovině prázdnin tohoto roku jsem z okna zahlédl, jak na parkovišti nějaký hoch s rodiči jezdí s &#8222;čuďákem&#8220;. Já šel samozřejmě okamžitě za nimi.Tak jsem se seznámil s
rodinou Jardy Horčičky a jejich psem Baldou. Spolu s jeho kamarády a jejich dětmi byl vytvořen nový RC autoklub. Mezi sebe nás přijali ve Veterán Car Clubu Gottwaldov a můžu s odstupem konstatovat,
že to byla spolupráce oboustranně výhodná. Oni nás určitým způsobem sponzorovali, my jim dělali propagaci na závodech, propagačních akcích, přednáškách a podobně.
<p>
Perlička na závěr. Na přeboru ČSR (30.6.) lodních modelářů v Komořanech u Mostu ve třídě F1-V 3,5 zvítězil Dušan Bayer ze Slavkova.
</p>
<p>
1984 – část druhá
<p>
<b>1.ročník Poháru Elišky Junkové ( PEJ ) – úvod </b>
</p>
<p>
V polovině února jsem odjel do Prahy, abych předal do redakce MODELÁŘE propozice seriálu, kterému jsem dal název &#8211; po předběžné dohodě s šéfredaktorem V.Hadačem &#8211; &#8222;Pohár MODELÁŘE&#8220;. Přímo v redakci mě
ale Vlád´a navrhl, že by seriál mohl mít atraktivnější název, třeba Pohár Elišky Junkové. A hned mi řekl, že mi s ní domluví setkání. Já jen nevěřícně
kroutil hlavou. Eliška Junková pro mě až dosud představovala nejúspěšnější automobilovou závodnici světa, o které jsem pouze vyprávěl
dětem v kroužcích. Mezi odborníky se vedou spory o tom, kdo je nejlepší automobilový závodník na světě. Nuvolary, Fangio, Clark, Moss, Rindt, Schumacher? Jasno mají ale v tom, kdo je
nejlepší mezi ženami. Je to Češka Eliška Junková &#8211; Khásová. Jako jediná žena na světě dokázala úspěšně soupeřit s muži za volantem a také je i porážet. Za jeden z nejtěžších závodů byl
pokládán závod, který se ve dvacátých letech minulého století jezdil na Sicílii. Nesl název &#8222;TARGA FLORIO&#8220;. V roce 1928 se ho
zúčastnili v té době nejlepší závodníci světa. A mezi nimi i Eliška. Ona ale nebyla pouze do počtu. Po čtyři okruhy z pěti dokonce
vedla a jen technická závada ji nakonec připravila o vítězství. Skončila nakonec pátá, deset minut za vítězem. V cíly byla
oslavována jako vítěz a do dneška je uznávána jako nejlepší žena za volantem všech dob.
</p>
<p>
Na konci února jsem dostal z redakce dopis: “ Vážený příteli, kolega J. Kraus ze Světa motorů s paní Eliškou telefonicky pohovořil &#8211; a ona neprotestovala. Takže
napiš oficiální žádost ( pokud možno s nějakou hlavičkou ) a pošli ji na adresu: E.Junková, Úvoz 156, Praha 1., Zdraví V.Hadač“
</p>
<p>
Pochopitelně jsem okamžitě poslal dopis:“ Vážená paní Junková, po předchozím projednání prostřednictvím s.Hadače a s.Krause si dovolujeme
Vás oficielně požádat o to, aby seriál modelářských soutěží v jízdě s RC automodely nesl v názvu Vaše jméno. Byli bychom velmi rádi,
kdybychom Vás mohli na některé z těchto soutěží uvítat. Děkujeme Vám za projevenou ochotu. Pokud byste měla zájem dozvědět se o našem sportu
něco bližšího, bylo by mi ctí se s Vámi osobně setkat. V sobotu 17.3. pojedu do Prahy a mohl bych Vás odpoledne navštívit. Obávám se však, že
je tento návrh příliš troufalý a proto nechávám rozhodnutí na Vás. Za RC automodeláře Antonín Hráček, Gottwaldov 6.3.1984″
</p>
<p>
V sobotu 17.3. se v Praze v pořádaly závody na kterých jsem se zúčastnil. Výsledky mě ale vůbec nezajímaly, myšlenkami jsem byl už
v předstihu u paní Junkové. Měl jsem naplánováno, že jí ve stručnosti &#8211; asi za maximálně dvacet minut &#8211; seznámím s RC auty, poděkuji
a odejdu. Skutečnost ale byla úplně jiná. Paní Eliška mě skoro dvě hodiny téměř nepustila ke slovu. Ležela v posteli se zlomenou nohou
a podrobně se přitom vyptávala na všechno o RC autech.
</p>
<p>
V dalším týdnu jsem mohl do Prahy poslat článek s propozicemi. Vyšel v MODELÁŘI 4/84. Seriál RC V1 Pohár Elišky Junkové
</p>
<p>
Vyznavači rádiem řízených modelů automobilů se setkávají každoročně na řadě veřejných i mistrovských soutěží. Ty sice mají ve většině
případů punc vysoké kvality &#8211; jak sportovní, tak organizační, ale i jeden společný nedostatek. Jsou to, včetně vrcholných soutěží,
akce jednotlivé, jejichž výsledky může ovlivnit štěstí, náhoda či naopak smůla nebo momentální indispozice. Proto během loňské sezóny
uzrával nápad na uspořádání seriálu soutěží, podobného třeba seriálu Velkých cen skutečných závodních automobilů. Myšlenku příznivě přijala
většina soutěžících i odborné komise automobilových modelářů, takže již v této sezóně se bude po prve bojovat o pohár, nesoucí
jméno naší legendární automobilové závodnice Elišky Junkové, které tímto vzdáváme dík za poskytnutí patronátu nad naší akcí a
těšíme se na setkání na některé ze soutěží.
</p>
<p>
<b>Jak bude seriál soutěží o Pohár Elišky Junkové organizován?</b>
</p>
<p>
Seriálu se může zúčastnit každý člen Svazarmu (pochopitelně se splněnými členskými povinnostmi), vlastnící model odpovídající
platným stavebním a soutěžním pravidlům kategorie RC V1. Podmínkou účasti je i povolení k provozování RC soupravy.
Hodnocení je společné pro všechny věkové kategorie, soutěžní systém, vklady i limity pro VT odpovídají platným pravidlům
Seriál sestává se šesti soutěží:
</p>
<p>
I. 14.dubna – v Trenčíně na autodromu
</p>
<p>
II. 5.května – Pohár osvobození v Praze v Letňanech
</p>
<p>
III. 19.května &#8211; Cena Orlicka v Ústí n.O.
</p>
<p>
IV. 27.května &#8211; Blansko
</p>
<p>
V. 24.června &#8211; Košice
</p>
<p>
VI. 7.října – Velká cena Ostravy. Na této soutěži budou vyhlášeny výsledky seriálu a nejlepší účastníci převezmou ceny,
celkový vítěz pak putovní pohár.
</p>
<p>
Hodnocení: Vítěz každé soutěže získává 15 bodů, soutěžící na dalších místech (až do desátého) 12,10,8,6,5,4,3,2,1 bod. Každému
účastníkovi započítané soutěže budou přiznány ještě pomocné body podle počtu soutěžících. Do celkového hodnocení bude každému
účastníkovi započítáno maximálně pět nejlepších výsledků. Veškeré náklady si hradí účastník nebo vysílající organizace.
Doporučujeme všem zájemcům o účast v jednotlivých soutěžích, aby se na ně včas písemně přihlásili pořadatelům.
</p>