Vzpomínky – 1982, 1983

Antonín Hráček


<p>
<b>1982 – mezinárodní závody</b>
</p>
<p>
V druhé polovině minulého roku se konalo několik mistrovských nebo mezinárodních závodů.
</p>
<p>
V Gorlitz se jelo už osmé mistrovství NDR pro RC automobily. Nejúspěšnějšími byli Heinz Fritsch a Peter Pfeil.
</p>
<p>
Na halovém mistrovství USA pro RC &#8222;elektry&#8220; slavil největší úspěchy podvozek Associated RC 12i pro modely v měřítku
1:12. Bylo to &#8222;dvoupatrové&#8220; šasi ze skelného materiálu
</p>
Osmdesát soutěžících startovalo na třetím mistrovství Francie pro RC automobily. V obou kategoriích &#8211; Formule i Proto
&#8211; zvítězil Lecat s podvozkem PB Alpha 82.
</p>
<p>
V kalifornském městě Anaheim se konalo první mistrovství světa pro RC &#8222;elektry&#8220;. Modely byly v měřítku 1:12 a jezdila
se &#8222;volná&#8220; třída a třída s homologovanými podvozky. V obou byli nejúspěšnějšími domácí závodníci Dent Clansen a Art Carbonell.
</p>
<p>
ME ve Španělsku v kategoriích RC V1 a RC V2 kraloval Ital Ghersi, který s podvozkem SG Columbia a motorem Picco zvítězil v obou
kategoriích. Startovalo 111 modelářů ze třinácti zemí.
</p>
<p>
<b>1983</b>
</p>
<p>
<b>Mistrovství SSR</b> RC modelů se konalo v Novém Městě n.V. ve dnech 25. a 26.června. Na programu soutěže byly kategorie RC E2,
RC V1, RC V2 a nová kategorie RC V2N určená pro začínající automodeláře. Bylo okolo ní mnoho diskuzí. Nakonec i v ní zvítězili
známí závodníci. První byl M.Rehák před J.Hudým (oba z Trenčína) a V.Reisenauerem z Bratislavy. V &#8222;elektrách&#8220; zvítězil J.Chasák
z Bratislavy před Š.Bohušem z Trenčína a Š.Tauberem z Košic. Kategorie RC V1 i RC V2 se staly kořistí trenčínských závodníků
L.Reháka a Š.Bohuše.
</p>
<p>
<b>Přebor ČSR</b> uspořádal 10.a 11. září AMK Vítkovice v Ostravě. Poprvé se jela i nová kategorie V2N. I tady nedokonalá příprava
stavebních pravidel pro tuto kategorii vedla při přejímce k řadě dohadů. Bylo až zarážející, jak malý zájem projevili soutěžící
o start v této kategorii. Bylo přijato celkem 14 modelů. Šest jezdilo už s novým motorem MVVS 3,5ccm, ostatní s MVVS 2,5ccm.
Zvítězil J.Hlavica ze Slavičína, před J.Pláškem z Prahy aj.Kunzem z Vítkovic. V kategorii V2 bylo přijato 28 modelů. Převládaly
podvozky vlastní konstrukce, ale objevily se i podvozky Alpha, Columbia nebo Serpent. Technické informace platily v podstatě i
pro kategorii V1, ve které bylo přijato 27 modelů. Naprostá většina závodníků totiž používá pro obě kategorie stejný podvozek
a mění pouze karosérii. V obou kategoriích zvítězil M.Drtina z Mnichova Hradiště před ing.M.Vostárkem z Prahy.
</p>
<p>
<b>Srovnávací soutěž</b> automodelářů socialistických zemí se po čtyřech letech konala opět v Československu. Odehrávala se na
moderní speciální dráze v Praze &#8211; Letňanech. Do Prahy přijela v druhém srpnovém týdnu repre družstva SSSR, PLR, MLR, BLR a NDR.
Naši využili práva pořadatelů a tak nás zastupovala dvě repre družstva. Velmi dramatická byla už úvodní kategorie RC EB. První
dvě kola nepřinesla nijak oslňující výkony, zato závěr třetího byl pořádně napínaví. Velmi dobře si vedl náš M.Plch. V poslední
jízdě si ale &#8222;ťuknul&#8220; a bylo po medaili. Zvítězil P.Šaripašvili ze SSSR před D.Petrovem z Bulharska a N.Nikišovem ze SSSR.
M.Plch skončil nakonec čtvrtý. Našim reprezentantům se nepodařilo zvítězit ani ve &#8222;spalovácích&#8220;. I když nám v obou kategoriích
na startu finálových jízd patřila polovina startovního pole, tak V1 vyhrál I.Vesjalik ze SSSR před L.Rehákem a M.Drtinou a V2
pro NDR rozhodl M.Hahn. Druhý skončil ing.M.Vostárek a třetí G.Visockas z SSSR. Byli jsme ale nejlepší v celkovém pořadí družstev.
Na první pohled návštěvníky zaujal stadion, který byl před soutěží doplněn o krytá depa. V kategorii RC EB dosáhl vítěz nového
neoficiálního rekordu srovnávacích soutěží (164,77). Technicky nebyl žádný z modelů nijak výjimečný, rozhodovalo umění jezdce.
Proto také na prvních místech skončili mladí soutěžící, kteří mají výborný postřeh a více riskují. V kategoriích RC V1 a V2 bylo
převzato pětačtyřicet podvozků. Všechny byly poháněny motory 3,5ccm zahraničních značek. V podvozcích převládaly amatérské
výrobky, ale deset podvozků bylo tovární značky Alpha a jeden Columbia.
</p>
<p>
Ve dnech 26.až 28. srpna se v Trenčíně konal <b>6.ročník GP LAUGARICIO</b>. Prezentovalo se 38 jezdců z šesti států: NDR, NSR,
Jugoslávie, Polska, Rakouska a ČSSR. V sobotu se jezdily kvalifikační rozjezdy na 3×5 minut. Z těch se do nedělního semifinále
probojovalo 18 soutěžících. Do šestičlenného finále se z našich závodníků probojoval pouze Pavel Hanzel z Nového Města n.V.,
který se nakonec umístil na 4.místě. Zvítězili jezdci z NSR &#8211; Axel Faust před Manfrédem Kempenichem.
</p>
<p>
<b>II.M-Evropy RC buggy 1:8 </b>se konalo 25.a 26.června ve Švýcarsku. Zúčastnili se 102 jezdci převážně z NSR, Švýcarska,
Francie a Itálie. Pro vítězství si ale dojel dvanáctiletý (!) Pedro Martinez ze Španělska. V dramatických bojích se
do čtyřicetiminutové finálové jízdy (startovalo se stylem Le Mans) dostaly čtyři modely Yankee, čtyři Presta a po jednom
Land Jumpu a Micro Racingu. Na 360 m dlouhé dráze jezdilo najednou deset modelů, jejich řidiči stáli na tři metry vysoké tribuně.
</p>
<p>
Největší podívanou v kategorii okruhových &#8222;čudáků&#8220; je bezesporu <b>mistrovství světa</b>. Tentokrát se konalo v jihofrancouzském Carnoux
<b>4.až 9. července v kategorii RC V1</b>. Za úmorných veder se jelo na dráze se sedmdesátimetrovou rovinkou. Zbytek dráhy byl velmi
členitý a náročný.
</p>
<p>
Každý účastník měl možnost startovat v šesti rozjížďkách, z nichž se mu započítával nejlepší výsledek. Především organizační
zmatky a zákulisní jednání při počítání výsledků silně připomínaly atmosféru ze světa F1. Nakonec IFMAR (mezinárodní organizace
automodelářů) s několikadenním odstupem prohlásila za úřadujícího mistra světa třídy sportovních vozů 1:8 Francouze Davida
Lecata. Jel s neupraveným podvozkem PB Alfa.
</p>
<p>
Mimo mistrovských a veřejných soutěží se pořádaly také soutěže, které nesly názvy akcí místního charakteru. Tak se např. jela Cena
kováka v Praze, Cassovia cup v Košicích a pod.
</p>
<p>
V minulém roce jsem si koupil stavebnici PB Alpha (8500,- Kčs), přes zimu ji složil dohromady a na jaře jsem se s ní učil jezdit.
Oproti amatérským podvozkům to byl opravdu neskutečný zážitek.
</p>
<p>
V květnu pořádal automodelářský klub v Blansku &#8222;Cenu moravského krasu&#8220; v kategorii V2. Třetím nejlepším časem jsem se dostal
přímo do finále. &#8222;Alpha&#8220; jela skvěle a v závěru finálové jízdy jsem těsně vedl před domácím Jirkou Sedláčkem. Tomu se to ale
vůbec nelíbilo a v posledním kole do mě snad neúmyslně narazil a oba jsme skončili mimo dráhu. Toho využil do té doby nenápadně
jezdící Jarda Beran z Třebíče, oba nás předjel a vyhrál.
</p>
<p>
Další větší akcí na Moravě byla &#8222;Cena Slušovic&#8220;. Jela se na parkovišti v Napajedlích. Tam mě zradil motor a závod jsem nedokončil.
Sele za první místo si odvezl Laco Rehák, jezdící také s PB Alpha.
</p>
<p>
V tomto roce jsem definitivně ukončil své působení v &#8222;dráhovkách&#8220; SRC. Naposledy jsem se zúčastnil mistrovství republiky žáků,
které pořádal krajský dům dětí v Brně. Nominovalo se na něj několik dětí z Gottwaldova &#8211; včetně mého syna. Ve stejnou dobu,
ale na opačném konci Brna, se jel přebor jihomoravského kraje v RC autech.
</p>
<p>
Pro nás oba ten den skončil výborně. Martin v žácích SRC získal dva mistrovské tituly a jedno druhé místo, já se stal přeborníkem
jihomoravského kraje.
</p>
<p>
V kolektivu závodníků a organizátorů SRC jsem byl dvanáct let. Tvořili jsme partu desítek nadšenců, kteří se několikrát v roce scházeli
především na mistrovských závodech nebo na mistrovstvích žáků, kterým jsme převážně dělali vedoucí.
</p>
<p>
Když jsem začal jezdit na soutěže RC, tak mě tam to kolektivní kamarádství, které jsem znal z &#8222;dráhovek&#8220;, chybělo. Na závodech
RC se většinou jednalo o uzavřené skupinky závodníků z jednotlivých klubů, kteří s jinými příliš nekomunikovali, po závodě
sbalili &#8222;fidlátka&#8220; a odjeli domů.
</p>
<p>
Znovu jsem začal uvažovat o seriálových závodech, které by snad mohly tuto situaci změnit. Asi se to ale nějak doneslo až na modelářské
&#8222;ústředí&#8220; do Prahy.
</p>
<p>
V první polovině roku se v Brně konala krajská modelářská konference, na kterou jsem byl nominován za gottwaldovský okres. Hlavní
slovo na ní měl soudruh P. z Prahy. Horoval proti novinkám, které by údajně mohly narušit soutěžní řád Svazarmu, především pak
&#8222;nějaké&#8220; seriály, které neodpovídají schváleným směrnicím. Po skončení konference jsem soudruha P. pozval na kafe a snažil se
mu vysvětlit, že nehodlám nabourávat zavedený systém soutěží Svazarmu. Chci pouze z několika řádně nahlášených veřejných soutěží
shrnout výsledky a na základě umístění jednotlivých závodníků v různých závodech sestavit pořadí. Snad se mi podařilo ho
přesvědčit, protože následně nebylo ze strany &#8222;ústředí&#8220; modelářů žádných připomínek.
</p>
<p>
V polovině června (16.6) jsem na 44 adres klubů nebo organizací v celé republice rozeslal následující dopis:
</p>
<p>
Vážení přátelé, RC automodelářství , které provozujeme, patří do skupiny sportů divácky značně přitažlivých. V průběhu roku se
máme možnost zúčastnit na několika soutěžích, které mají punc vysoké kvality, jak po stránce organizační, tak i sportovní. Jsou
to však akce jednotlivé &#8211; včetně přeborů a mistrovství ČSSR &#8211;, při nichž hraje značnou roli štěstí a náhoda. Schází nám seriál
závodů, jehož by se mohl zúčastnit max. počet startujících a ve kterém by štěstí a náhoda nehrály takovou úlohu &#8211; ať v kladném
nebo záporném smyslu. Navrhuji následující řešení a jsem ochoten si na sebe vzít organizační záležitosti.
</p>
<p>
V roce 1984 vybrat šest závodů &#8211; specializovaných pouze na kategorii V1 &#8211; v různých místech republiky. Seriál by snad mohl
mít název Grand Prix ČSSR. Jednotlivé závody by pořádaly:
</p>
<p>
Duben &#8211; Slavičín, Květen – Pohár osvobození Praha, Květen – N.Mesto n.Váhom, Červen – Trenčín, Září – VC Prahy, Říjen – VC Ostravy
</p>
<p>
Seriálu by se mohl zúčastnit každý organizovaný modelář v ČSSR. Soutěžilo by se dle platných Pravidel. Každému závodníku by byly
započítány max. čtyři závody, na kterých se nejlépe umístí. Zúčastnit by se mohl pochopitelně všech šesti. Body by se přidělovaly
do desátého místa: 15,12,10,8,6,5,4,3,2,1. Dále by se každému počítaly pomocné body za umístění (např. při počtu účastníků 30, by
první dostal 30b., druhý 29b. atd.). Při každé soutěži by byla zvolena 5-ti členná rada závodníků, která by s hl.rozhodčím a
ředitelem závodu rozhodovala o případných sporných otázkách. Každý z pořádajících klubů by věnoval 50,- Kčs na zakoupení cen
pro vyhlášení celkových vítězů seriálu. Po posledním závodě by bylo vyhlášení nejlepších jak samotného závodu, tak celkově v
seriálu.
</p>
<p>
Byl bych rád, kdybyste se k mému nápadu vyjádřili, případně ho sami doplnili o vlastní názory. Pořadatele jednotlivých závodů jsem
navrhl bez jejich předchozího souhlasu. Nechci tím pochopitelně nikoho k něčemu zavazovat. V případě, že by se seriál v příštím
roce uskutečnil, jeví se mi toto složení jednotlivých závodů jako nejideálnější. S pozdravem A.Hráček
</p>
<p>
Už po 14-ti dnech byly první odezvy. Jarda Beran z Třebíče:&#8230;místa konání jsou od sebe značně vzdálená a je málo nadšenců,
kteří by se seriálu zúčastnili. Dále navrhl seriál uskutečnit pouze v jihomoravském kraji. Laco Rehák z Trenčína: &#8230;myšlenka to
není špatná, proč ne V2?, jakého titulu se dosáhne (mistr GP?), proč 2x Praha?, jak financovat cestovné?. Láďa Chudáčik z
Ústí n.O.: &#8230;zařazením této soutěže se pravděpodobně dostanou veřejné soutěže do slepé uličky, protože jejich úroveň již v mnoha
případech byla na velmi nízké úrovni. Navrhuje, aby se seriál pořádal v každém kraji kde o něj projeví zájem. V příštím roce
pořádají závod o &#8222;Cenu orlicka&#8220; a žádají o zařazení do seriálu. Karel Kyselka z Prahy: &#8230;návrh není svým způsobem nezajímavý.
Podobným návrhem jsme se už zabývali v minulosti, ale stále se vyskytoval problém s úhradou pohonných hmot. Dále měl názor,
že by se seriál stal záležitostí několika jednotlivců, kteří by byli ochotni investovat do svých modelů nemalé částky. Pochyboval,
že by byl někdo ochoten jet na vlastní náklady třeba do Trenčína, jenom proto, že pravděpodobně obsadí poslední místa. Nicméně mi
poděkoval za aktivitu a snahu vnést do systému něco nového. Jiří Šosták z Ostravy:&#8230;Tvá myšlenka je v podstatě dobrá. Místo 2x
Prahu 1x zařadit Slušovice. 50,- Kč jako vklad je nesmyslný. Navrhují startovné 10,- Kč. V případě, že se seriál uskuteční,
souhlasí se zařazením Velké ceny Ostravy jako posledního závodu. Albín Furman z Košic:&#8230;v zásadě s myšlenkou souhlasíme. Navrhují
zařadit 1x Košice v září, kdy se u nich jede Cassovia cup. Státní trenér Jan Kuneš st. z Prahy:&#8230;tyto soutěže se jeví jako velmi
přitažlivé, ale jenom na první pohled. Velký zájem by nebyl, hlavně z důvodů ekonomických. Těžko se shánějí pneumatiky, což u
Vás zřejmě není tak velký problém. Dále tyto soutěže nezapadají do soutěžního řádu Svazarmu. Jistěže na podzimním zasedání
automodel. odboru budeme mít tuto problematiku na programu. Na základě těchto příspěvků jsem v září rozeslal na kluby druhý dopis:
</p>
<p>
Vážení přátelé, V první polovině roku 1983 byl na všechny kluby ČSSR &#8211; RC auta &#8211; zaslán dopis s návrhem na uspořádání seriálu VC
v kat.V1. V dalším průběhu roku jste na tento návrh reagovali buď písemně, nebo osobně. Po různých připomínkách a doplňcích mohu
udělat závěr, se kterým Vás chci tímto způsobem seznámit. Ani v jednom případě nebyl vysloven nesouhlas s touto akcí. Spíš se
projevovaly názory skeptické, podle nichž by se něco podobného udělat mělo &#8211; snahy v budoucnosti už byly &#8211; ale nedávají se příliš
velké naděje na úspěch. Nejvíce se probírala otázka finanční. Bude to jistě nemalá částka, kterou by musel jednotlivec &#8211; případně
klub &#8211; zaplatit, bude-li se chtít zúčastnit většiny závodů v seriálu. Z praxe však mohu potvrdit &#8211; a nejen já &#8211; že v průběhu
každého roku jezdí ti, kteří o to mají zájem, na závody prakticky po celé republice. Jsou to vždycky soutěže, které mají vysokou
kvalitu jak po stránce organizační, tak i co se týká kvality a počtu závodníků. Namátkově bych mohl jmenovat VC Laugaricie v
Trenčíně, VC Prahy, Cenu Mor.krasu v Blansku apod. &#8222;Seriál&#8220; je v podstatě souhrnem výsledků z některých těchto soutěží podle
jednotných pravidel, která pochopitelně v žádném bodě nenabourávají stávající soutěžní řád Svazarmu.
</p>
<p>
A nyní k vlastní organizaci &#8222;Seriálu 84&#8220;:
</p>
<p>
1. Seriálu se může zúčastnit každý člen Svazarmu, který má zaplacenou známku pro rok 1984 a platné povolení k provozování RC modelů.
</p>
<p>
2. Účast v &#8222;S 84&#8220; je dobrovolná.
</p>
<p>
3. Hodnocení v &#8222;S 84&#8220; bude jednotné &#8211; senioři, junioři i žáci budou hodnoceni společně.
</p>
<p>
4. VT, vklady a soutěžní systém dle stávajících Pravidel.
</p>
<p>
5. Body: a) hlavní &#8211; dle umístění do 10. místa, b) pomocné &#8211; dle počtu účastníků v jednotlivém závodě
</p>
<p>
6. Do &#8222;S 84&#8220; je zařazeno 6 (7) závodů, pořádaných různými kluby po celé republice.
</p>
<p>
7. Jednotlivé závody byly vybrány tak, aby se jich mohl zúčastnit max. počet zájemců &#8211; dva v Čechách, tři na Moravě, jeden (2)
na Slovensku.
</p>
<p>
8. Kalendář vybraných soutěží &#8222;S 84&#8220;: 14.4. &#8211; N.Mesto n.V., Trenčín &#8211; na autodromu v Trenčíně, 5.5. &#8211; &#8222;Pohár osvobození&#8220; &#8211; Praha
, 19.5. &#8211; &#8222;Cena Orlicka&#8220; &#8211; Ústi n.O., 26.5. &#8211; &#8222;VC &#8211; V1&#8220; – Blansko, 17.5. &#8211; &#8222;VC &#8211; V1&#8220; &#8211; Slavičín, 7.10. &#8211; &#8222;VC &#8211; V1&#8220; &#8211; Ostrava. Při
posledním závodě v Ostravě bude provedeno vyhodnocení jak závodu VC Ostravy, tak i celého &#8222;S 84&#8220;. Nejúspěšnější závodníci budou
odměněni věcnými cenami.
</p>
<p>
9. Do hodnocení umístění jednotlivců budou každému započítány výsledky z max. 5-ti soutěží, ve kterých se závodník nejlépe umístí.
Hodnocen bude každý, kdo se zúčastní aspoň v jednom závodě.
</p>
<p>
10. Náklady na jednotlivé závody si hradí každý účastník sám, nebo vysílající organizace. O pořádání sedmého závodu se jedná s
model. Klubem v Košicích. O výsledku jednání budete včas informováni.
</p>
<p>
Dále jsem uvedl několik doplňujících návrhů (rozdělení závodníků do skupin dle výkonnostních tříd, co v případě vyššího počtu
účastníků). O těchto návrzích bude rozhodnuto v průběhu roku 1984.
</p>